Inlägg från: det röda höstlövet |Visa alla inlägg
  • det röda höstlövet

Hur tidigt kan en bra gynekolog se att man är gravid vid undersökning?

Frågan lyder som överskriften...

Hur tidigt kan en bra gynekolog se/känna att man är gravid vid undersökning?

• Svar på tråden Hur tidigt kan en bra gynekolog se att man är gravid vid undersökning?
  • det röda höstlövet

Ingen som har någon liten idé?? Bara satt och funderade.
    En bra gynekolog kan ju tex känna om man har ägglossning och sånt. Borde han/hon kunna känna om man är gravid då? Eller är det först när man kan kolla med VUL??

• det röda höstlövet
    teha skrev 2007-09-26 10:18:33 följande:
    En läkare kan inte känna om man har äl, han kan bara se det på vul när det är på gång och när den också varit. De kan inte heller känna om man är gravid så tidigt, det enda man kan göra är ett vul tidigt för att fastsälla en graviditet. Men är det väldigt tidigt så kan det vara svårt att se en graviditet också.
    Okej. Hur tidigt kan man se då?
  • det röda höstlövet

Okej tack så mycket för svaren var typ som jag trodde...

Det jag tänkte var att livmodern kanske svullnar eller något men det hittade jag på helt i min egen fantasi, hihi...

• det röda höstlövet

okej tack då vet jag.

• det röda höstlövet

okej. för om man säger att man har en menscykel på 28 dagar. Mensen är ju till för att ta bort alla slemhinnor i livmodern. När börjar slemhinnorna i livmodern bli tunnare?? Runt ÄL så är de ju rätt tjocka eftersom de förbereder för ägget som ska komma liksom.

• det röda höstlövet
    skogsbär skrev 2007-09-26 16:16:54 följande:
    Jag gjorde ett VUL i vecka 4+2, ja enligt VUL fick jag veta att det var 4+2. "Här sitter det en graviditet" och läkaren skrev ut en bild till mig på en liten, liten prick. I vecka 6+2 fick jag se hjärtat picka! Jag gjorde alltså VUL ungefär EN månad efter ägglossning.
    Är inte v4+2 ca två veckor efter ägglossning?

Ska till gyn på fredag vilket jag tror är ca dag 21 i min cykel av 28. Men om det är så kan de nog inte se något om jag får göra VUL vid undersökning. Ska dit pga av andra saker än detta... Därför började jag undra om man i så fall skulle kunna sett något där.
  • det röda höstlövet

Nouveau skrev 2007-09-26 17:48:47 följande:

På mej kunde min läkare se det när jag var i vecka 4. Fast kanske beror på lite från person till person?
    Okej. Ska bli spännande på fredag då. För isåfall är jag väl i vecka fyra? Dag 21
    Känner mig nämligen konstig. Har skrivit under rubriken "känner mig konstig" under graviditets symptom. Men är väl inbillning. Jag är rätt bra på sånt nämligen...
  • det röda höstlövet

ja jag tror det med... han såg inget i alla fall och lika bra är väl det för vill helst vänta med barn ett halvår till i alla fall tänkte jag mig...

ÄngelBängel skrev 2007-09-27 10:34:28 följande:
    Om du är på dag 21 och har ÄL ung. dag 14 så har prcis ägget börjat fästa in efter att ha svävat runt i livmodern. Din kropp vet fortfarande inte om att du är gravid och så tidiga symtom är känningar av annat.
Svar på tråden Hur tidigt kan en bra gynekolog se att man är gravid vid undersökning?