• det röda höstlövet

Hur tidigt kan en bra gynekolog se att man är gravid vid undersökning?

Frågan lyder som överskriften...

Hur tidigt kan en bra gynekolog se/känna att man är gravid vid undersökning?

• Svar på tråden Hur tidigt kan en bra gynekolog se att man är gravid vid undersökning?
  • det röda höstlövet

Ingen som har någon liten idé?? Bara satt och funderade.
    En bra gynekolog kan ju tex känna om man har ägglossning och sånt. Borde han/hon kunna känna om man är gravid då? Eller är det först när man kan kolla med VUL??

• teha

En läkare kan inte känna om man har äl, han kan bara se det på vul när det är på gång och när den också varit. De kan inte heller känna om man är gravid så tidigt, det enda man kan göra är ett vul tidigt för att fastsälla en graviditet. Men är det väldigt tidigt så kan det vara svårt att se en graviditet också.

• det röda höstlövet
    teha skrev 2007-09-26 10:18:33 följande:
    En läkare kan inte känna om man har äl, han kan bara se det på vul när det är på gång och när den också varit. De kan inte heller känna om man är gravid så tidigt, det enda man kan göra är ett vul tidigt för att fastsälla en graviditet. Men är det väldigt tidigt så kan det vara svårt att se en graviditet också.
    Okej. Hur tidigt kan man se då?
  • Annaloo

Detta är en vild gissning, men jag tror att man nån gång i slutet av vecka fem kan se hinnsäcken, och om man har tur även någon mörk prick inuti.
    Om man har jättetur kan man lyckas se hjärtat i slutet av v6, men det är först i slutet av v7 som man kan förvänta sig att se ett hjärta. (Det sista var inte en gissning, det är vad läkarna sagt till mig)

Vilket år som helst nu...
  • det röda höstlövet

Okej tack så mycket för svaren var typ som jag trodde...

Det jag tänkte var att livmodern kanske svullnar eller något men det hittade jag på helt i min egen fantasi, hihi...

• Annaloo

Livmoderns börjar växa direkt, men det är först i slutet av v7 som den växt så mycket att det är synbart på ett vul.

Vilket år som helst nu...
  • det röda höstlövet

okej tack då vet jag.

• J essica

Ibland kan manredan i vecka 4 se en graviditet via vul. Det man ser då är att slemhinnorna är tjockare vilket kan tyda på en graviditet. Hinnsäck kan man om man har tur se i vecka 5.

• det röda höstlövet

okej. för om man säger att man har en menscykel på 28 dagar. Mensen är ju till för att ta bort alla slemhinnor i livmodern. När börjar slemhinnorna i livmodern bli tunnare?? Runt ÄL så är de ju rätt tjocka eftersom de förbereder för ägget som ska komma liksom.

Svar på tråden Hur tidigt kan en bra gynekolog se att man är gravid vid undersökning?