• det röda höstlövet

Hur tidigt kan en bra gynekolog se att man är gravid vid undersökning?

Frågan lyder som överskriften...

Hur tidigt kan en bra gynekolog se/känna att man är gravid vid undersökning?

• Svar på tråden Hur tidigt kan en bra gynekolog se att man är gravid vid undersökning?
  • OlgaMatildah

hon kan ju alltid känna på magen och så men hon kan inte fastställa graviditet fören hon sett något på vul.

• skogsbär

Jag gjorde ett VUL i vecka 4+2, ja enligt VUL fick jag veta att det var 4+2. "Här sitter det en graviditet" och läkaren skrev ut en bild till mig på en liten, liten prick.

I vecka 6+2 fick jag se hjärtat picka!

Jag gjorde alltså VUL ungefär EN månad efter ägglossning.

• det röda höstlövet
    skogsbär skrev 2007-09-26 16:16:54 följande:
    Jag gjorde ett VUL i vecka 4+2, ja enligt VUL fick jag veta att det var 4+2. "Här sitter det en graviditet" och läkaren skrev ut en bild till mig på en liten, liten prick. I vecka 6+2 fick jag se hjärtat picka! Jag gjorde alltså VUL ungefär EN månad efter ägglossning.
    Är inte v4+2 ca två veckor efter ägglossning?

Ska till gyn på fredag vilket jag tror är ca dag 21 i min cykel av 28. Men om det är så kan de nog inte se något om jag får göra VUL vid undersökning. Ska dit pga av andra saker än detta... Därför började jag undra om man i så fall skulle kunna sett något där.
  • Nouveau

På mej kunde min läkare se det när jag var i vecka 4.
    Fast kanske beror på lite från person till person?

det röda höstlövet skrev 2007-09-25 23:29:07 följande:

Ingen som har någon liten idé?? Bara satt och funderade.En bra gynekolog kan ju tex känna om man har ägglossning och sånt. Borde han/hon kunna känna om man är gravid då? Eller är det först när man kan kolla med VUL??
  • skogsbär

det röda höstlövet skrev 2007-09-26 17:33:55 följande:
    [citat]
    Är inte v4+2 ca två veckor efter ägglossning?

Ja det är det. Fel av mig. EN månad efter mensen... haha.

• det röda höstlövet

Nouveau skrev 2007-09-26 17:48:47 följande:

På mej kunde min läkare se det när jag var i vecka 4. Fast kanske beror på lite från person till person?
    Okej. Ska bli spännande på fredag då. För isåfall är jag väl i vecka fyra? Dag 21
    Känner mig nämligen konstig. Har skrivit under rubriken "känner mig konstig" under graviditets symptom. Men är väl inbillning. Jag är rätt bra på sånt nämligen...
  • ÄngelBängel

Om du är på dag 21 och har ÄL ung. dag 14 så har prcis ägget börjat fästa in efter att ha svävat runt i livmodern. Din kropp vet fortfarande inte om att du är gravid och så tidiga symtom är känningar av annat.

• det röda höstlövet

ja jag tror det med... han såg inget i alla fall och lika bra är väl det för vill helst vänta med barn ett halvår till i alla fall tänkte jag mig...

ÄngelBängel skrev 2007-09-27 10:34:28 följande:
    Om du är på dag 21 och har ÄL ung. dag 14 så har prcis ägget börjat fästa in efter att ha svävat runt i livmodern. Din kropp vet fortfarande inte om att du är gravid och så tidiga symtom är känningar av annat.
  • Anonym (Anonym)

Hej!
    Jag och min sambo har bestämt oss för att försöka skaffa barn. Jag har sen ett år tillbaka tagit ut min hormonspiral. Jag har haft en menscykeln mellan 31-40 dagar Sedan dess. Jag har sedan i Januari testat äl stickor och har haft en höjning/topp varje cykel. 

Jag fick min senaste mens 31/5. Äl-stickan visade 2 sträck 18/6 vilket då påvisar att jag den 19/6 borde ha äl. 

Vi hade samlag dagarna innan och fram till 20/6.

Jag har efter det inte fått min mens. Äl är 3 veckor sen idag 10/7. Mensen beräknad i fredags 5/7. Jag har testat flera olika gravtest. I lördagskväll var det ett svagt sträck, som gjorde att jag fick upp förhoppningarna. Men idag var det inget sträck på gravtestet. Jag har haft några droppar blod vid toabesök vid 4 olika tillfällen utspridda på sista veckan. I går var det en liten ?klump? blod. Men ingen mens. 
    Jag tog idag ett äl-test som visade 2 sträck. Jag och min sambo hade samlag. Efter samlaget blödde jag. 

Vad kan allt detta bero på? Kan jag få en till ägglossnings utan mens emellan? 

Varför kommer det lite blod och blod vid samlag? Men ingen mens? 

• Anonym (Söka)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-07-10 14:10:28 följande:

Hej!
    Jag och min sambo har bestämt oss för att försöka skaffa barn. Jag har sen ett år tillbaka tagit ut min hormonspiral. Jag har haft en menscykeln mellan 31-40 dagar Sedan dess. Jag har sedan i Januari testat äl stickor och har haft en höjning/topp varje cykel. 

Jag fick min senaste mens 31/5. Äl-stickan visade 2 sträck 18/6 vilket då påvisar att jag den 19/6 borde ha äl. 

Vi hade samlag dagarna innan och fram till 20/6.

Jag har efter det inte fått min mens. Äl är 3 veckor sen idag 10/7. Mensen beräknad i fredags 5/7. Jag har testat flera olika gravtest. I lördagskväll var det ett svagt sträck, som gjorde att jag fick upp förhoppningarna. Men idag var det inget sträck på gravtestet. Jag har haft några droppar blod vid toabesök vid 4 olika tillfällen utspridda på sista veckan. I går var det en liten ?klump? blod. Men ingen mens. 
    Jag tog idag ett äl-test som visade 2 sträck. Jag och min sambo hade samlag. Efter samlaget blödde jag. 

Vad kan allt detta bero på? Kan jag få en till ägglossnings utan mens emellan? 

Varför kommer det lite blod och blod vid samlag? Men ingen mens? 

Kan inte svara på vad som händer. Men tror att ni uppfyller kraven för att söka utredning, bara för att checka så att allt är i sin ordning. Det är inte ovanligt att det tar ett år att bli gravid eller lite till, men det kan vara skönt att få allt kollat ☺️ lycka till, jag hoppas det löser sig för er 🥰
Svar på tråden Hur tidigt kan en bra gynekolog se att man är gravid vid undersökning?