• lillawi

Fortfarande positivt test efter MF...

FruBe: Att hcg-halten ökar igen efter ett missfall kan bero på olika saker: en ny graviditet, att det finns rester kvar i livmodern eller att det rör sig om ett utomkvedshavandeskap eller i sällsynta fall druvbörd. Hur fick du missfall, blev det skrapning? Jag antar att du är inbokad för nya blodprov för att följa hcg-halten? Har du fått göra nytt VUL?

Utslag på både ÄL och gravtest kan man få när man har hcg i kroppen, dvs gravidhormonet. ÄL-test kan nämligen ge utslag på hcg (snarlikt LH-hormonet), det gjorde det för mig med.
    Det är däremot osannolikt att det skulle handla om ägglossning just nu. Kroppen ägglossar inte under tiden hcg finns i kroppen.

Kramar o lycka till,

lillawi

• lillawi

Blöder du eller har du ont i magen?

Menade läkaren att du fått missfall i vecka 4? Han måste ha bedömt det på hinnsäcken som förmodligen fanns kvar när han undersökte dig. Tveksamt om han kan bedöma det på slemhinnan.

Det som kan hända är att det finns rester av graviditeten kvar som gör att hormonet fortsätter produceras.

Vid druvbörd får man mycket höga hcg-halter, men det är så ovanligt att det kanske inte verkar troligt.

Utomkveds kan det vara om det t ex rört sig om en tvillinggraviditet, dvs även om läkaren konstaterat graviditet i livmodern kan det ju finnas en till på annat ställe. Men det är ju extremt ovanligt och om du inte har skador på äggledaren hyfsat osannolikt i det här läget.

Ett gravtest kan visa positivt i upp till nio veckor efter ett missfall så det ensamt skulle jag inte lita på.

Kan det vara en ny graviditet?

Kolla med en annan läkare för säkerhets skull?

lillawi

Svar på tråden Fortfarande positivt test efter MF...