• FruBe

Fortfarande positivt test efter MF...

Jag fick MF i v6-7 den 24 augusti, graviditeten hade avstannat i v4-5. Mitt 3:e MF.

Tänkte testa idag för att se att alla hormoner var borta, men testet visar fortfarande positivt. Starkare än det gjorde när jag testade plus innan missfallet.

Har varit inne hos gyn för 3 veckor, snart 4 veckor sedan och tagit HCG prov, blodprov, och fick då svar att det fanns lite HCG hormon kvar - alltså för snart 4 veckor sedan. Kan den "lilla" hormonhalten fortfande visa stark positivt nu? Borde det lilla inte försvunnit på 3-4 veckor, eller åtminstone visa svagt positivt?

Jag är väl medveten om att man kan få positiva test upp till 8 veckor efteråt.... så jag vet att det kan spöka.

Var inte rädd för att livet ska ta slut, var rädd för att det inte ska börja!
  • Svar på tråden Fortfarande positivt test efter MF...
  • Joboli

Hej!
    Kan det vara så att du är gravid igen? Det är ju iaf 25 dgr sedan MF? En tanke bara.

Jag beklagar djupt dina MF, jag har haft ett (efter IVF) vet att det är en enorm sorg. Önskar dig lycka till.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Mizz Turko

Har precis genomgått skrapning efter missfall i v 12. Min första grav efter 4,5 års längtande och grav precis innan vi skulle påbörja vår ivf behandling...

Jag hoppas att provet är tecken på att du är gravid igen, och på så sätt kan jag också få lite hopp om livet...

När är den beräknade mens att komma egentligen? för det låter ju verkligen som att du är gravid?

Har du varit inne på skrapning, kan det vara så annars att du har en "bit" kvar inom dig som gör att du får positiv test?

Hoppas och önskar självklart att du är gravid.

• FruBe

Har varit in på gyn idag och tagit nytt HCG prov som visade sig innehålla mer HCG än vad det gjorde för en månad sedan...? Inte mycket mer, men det var mer.
    Ska tillbaka på onsdag och ta nytt prov. Är det starkare eller lika stark då så ska jag träffa en läkare....göra VUL kanske?

Ja, jag vet inte vad jag ska tro. Hade det varit mycket starkare hade det väl varit solklart att det var en ny graviditet, nu vet jag inte alls. Kan det vara rester kvar som spökar och lurar kroppen att höja hormonvärdet?!

Det var ju inte vad man väntade sig iaf. Jag var helsäker på att det skulle vara mindre hormon än när jag fick MF;et konstaterat, för en månad sedan.

Jaja, på onsdag lär man ju få veta.

• FruBe

Glömde!

Får fulla utslag på ÄL stickor och relativt starka streck på grav. testen fortfarande.
    Någonting ger alltså utslag både för ÄL och grav. Vilket är omöjligt. Läkaren sa att ÄL test kan vara missvisande men inte grav.test.

• Lycka1012

Uppdatera oss när du varit på VUL. Tänk om det fastnat ett nytt litet pyre...? Tänker på dig!

Kram!

• Mizz Turko

Jag hoppas, önskar och ber att det är en krabat där i magen som ger så starka besked....

hör av dig... dör annars av nyfikenhet.

• ce22

Tänk om det är en ny graviditet. Finns det någon annan förklaring på att proverna är starkare? Hur mcket hcg hade du innan och vad har du nu? Man behöver inte ha så hög halt när det är tidigt i graviditeten. Ibland tar det ett par veckor innan ökningen sätter fart på riktigt. Fick du ta något prov nu eller väntar du med blodprovet till på onsdag? Hoppas så att du är gravid igen. Kram

• FruBe

Men jag tycker att det är väldigt konstigt om det ska vara en ny graviditet. För nu blöder jag för 3:e gången sen den 24 augusti. Har blött med 2 veckors mellanrum sedan dess.

Jag vet inte riktigt vad som kan påverka hormonnivån. Kan det finnas rester kvar som lurar kroppen? Kan det ha blivit fel på det första hormonprovet för en månad sedan så att det i själva verkar var högre då än vad de sa att det var? Alltså att det provet var missvisande, inte detta...

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Jag har inga symptom och känner mig inte gravid, så det känns långt bort att det skulle vara så. Men visst, det skulle vara roligt. Kommer dock inte att bli superknäckt om det inte är så, det skulle kännas lite tufft med 3 graviditet sedan juni. Lite vila kanske vore bra för kropp och själ? Flört

Det känns drygt att inte ens ett missfall kan fortlöpa som det ska...

• lillawi

FruBe: Att hcg-halten ökar igen efter ett missfall kan bero på olika saker: en ny graviditet, att det finns rester kvar i livmodern eller att det rör sig om ett utomkvedshavandeskap eller i sällsynta fall druvbörd. Hur fick du missfall, blev det skrapning? Jag antar att du är inbokad för nya blodprov för att följa hcg-halten? Har du fått göra nytt VUL?

Utslag på både ÄL och gravtest kan man få när man har hcg i kroppen, dvs gravidhormonet. ÄL-test kan nämligen ge utslag på hcg (snarlikt LH-hormonet), det gjorde det för mig med.
    Det är däremot osannolikt att det skulle handla om ägglossning just nu. Kroppen ägglossar inte under tiden hcg finns i kroppen.

Kramar o lycka till,

lillawi

• FruBe

Jag gjorde VUL i samband med MF och då sa läkaren att det inte var utomkveds och att det inte heller fanns rester kvar. Utan det såg ut som att jag var i v 4, enligt slemhinnan antar jag..?

Men, det verkar som att denne läkare inte har koll på läget riktigt, så jag litar inte på det han säger. Jag tror att det är rester kvar. Men kan alltså det få kroppen att tro att man är gravid och öka hormonhalten igen?

Vilken djungel detta är! Man kan hålla sig för skratt...

• lillawi

Blöder du eller har du ont i magen?

Menade läkaren att du fått missfall i vecka 4? Han måste ha bedömt det på hinnsäcken som förmodligen fanns kvar när han undersökte dig. Tveksamt om han kan bedöma det på slemhinnan.

Det som kan hända är att det finns rester av graviditeten kvar som gör att hormonet fortsätter produceras.

Vid druvbörd får man mycket höga hcg-halter, men det är så ovanligt att det kanske inte verkar troligt.

Utomkveds kan det vara om det t ex rört sig om en tvillinggraviditet, dvs även om läkaren konstaterat graviditet i livmodern kan det ju finnas en till på annat ställe. Men det är ju extremt ovanligt och om du inte har skador på äggledaren hyfsat osannolikt i det här läget.

Ett gravtest kan visa positivt i upp till nio veckor efter ett missfall så det ensamt skulle jag inte lita på.

Kan det vara en ny graviditet?

Kolla med en annan läkare för säkerhets skull?

lillawi

Svar på tråden Fortfarande positivt test efter MF...