Inlägg från: MammaLillfis |Visa alla inlägg
  • MammaLillfis

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Carolina73 skrev 2007-09-18 16:47:07 följande:
    Till Alexxia: ???? Tänk på vad du säger "Hur jäkligt det än går det att lösa". Vad vet du om alla dessa människors liv?
    Håller med igen... . Vi kan inte veta hur jäkligt något är och allt går f****nimej inte att lösa det ska gudarna veta !!! Inte ens hur gärna man än vill och försöker, viss smärta i livet kan man bara aldrig ta bort.
  • MammaLillfis
    Zazzie skrev 2007-09-18 16:50:39 följande:
    Även fast jag själv försökt ta livet av mig, så svarar jag JA, det är en egoistisk handling!!Hur egoistiskt hade det inte varit av mig, att låta mina barn komma upp på morgonen och finna mig död på köksgolvet. Hur egoistiskt hade det inte varit av mig, deras mammma som ska skydda dom mot allt ont, att utsätta dom för ett livslångt lidande, bara för att JAG ville slippa mitt???Tack o lov, så misslyckades jag!!!
    En stor eloge till dig Zazzie som valt att leva kvar och tampas med det som är jobbigt. Starkt !!!
  • MammaLillfis

Poena : Tror att många menar att personen som tar sitt liv tänker som så att alla vi efterlevande har det bättre utan henne/honom och då blir det ju för den personen som tar sitt liv inte en självisk handling. Sen skiljer det sig säkert från fall till fall.

• MammaLillfis
    gudrun skrev 2007-09-18 19:32:59 följande:
    Jag anser att det är en feg handling att begå självmord.Samtidigt förstår jag mycket väl de människor som faktisk inte orkar mera.
    Min väninna som tog sitt liv nyligen var den modigaste människa jag någonsin mött. Hon tog också sitt liv på ett ytterst dramatiskt vis som kräver en hel del mod för att kunna utföras.
  • MammaLillfis
    ninanell skrev 2007-09-18 19:44:39 följande:
    Det är verkligen otänkbart att alla ni som spekulerar kan veta vad andra känner har känt, när självmord är deras slutgiltiga handling i livet....Jag kan tvärtom se det som väldigt oergoistiskt. Att inte nyttja tillfället i livet...Ska ni döma människors känslor och val in i deras egen död?Det ser verkligen illa ut... *mår illa*
    Hur menar du att "vi" andra dömer människors känslor och val in i deras egen död ??
  • MammaLillfis

ninanell: Om du nu mår så illa av att läsa i denna tråd rådet jag dig att genast sluta för ditt eget välmåendes skull.

• MammaLillfis

För att du skriver här upprepade gånger att du (som jag tolkar det ) mår fysiskt illa av att läsa människors inlägg och åsikter om ämnet i tråden. Mår man så när man läser så varför då fortsätta ? Och varför påpeka att man överhuvudtaget mår illa då det kan tolkas som att du inte respekterar andras åsikter och tankar kring ämnet ?

• MammaLillfis

Ninanell: Varför ge sig in i en tråd och bara vara onödigt otrevlig och agera som självutnämnd expert i ämnet ?

• MammaLillfis

Fast jag håller inte med dig. Du skriver att självmord är något ingen kan förstå. Varför skulle ingen kunna förstå det ? Kan man som människa aldrig förstå någonting som man inte själv genomfört och kan man inte lära sig saker genom andras upplevelser ?
    Du skriver också att du är den enda här som inser att du inte är expert på ämnet, även där finner jag dig ha fel då många i tidigare inlägg uttryckt att det är ett svårt ämne som enbart de som inte längre finns med oss kan ge de mest adekvata svaren på.

Du är dömer väldigt mycket själv.

Men jag tackar för att du besvärar dig med att svara mig och är tydlig. Ibland är det lätt att tolka eller läsa fel och då missförstå vad någon egentligen menat.

• MammaLillfis

Ja visst finns det möjlighet till spekulationer och en diskussion, det är ju det som är hela syftet med en sådan här tråd.
    Bara mellan oss två visar det ju hur två personer kan uppfatta och uppleva en sak helt och hållet olika.

Jag finner visst dig vara dömande och ditt behov att hela tiden påpeka att du inte är fördomsfull utan istället ödmjuk, nja jag håller helt enkelt inte med och låt oss lämna det där.

Det handlar kanske inte heller om att förstå en person exakt in i minsta mikrodetalj. Om jag tex jobbar med människor som har cancer så behöver jag inte själv ha drabbats utav just den sjukdomen för att kunna förstå att det är jobbigt och svårt. Just genom att ha ett öppet sinne och en vilja att förstå andras känslor och upplevelser gör ju att jag kanske kan hjälpa dem hur bra som helst ändå. Annars skulle bara människor som själva utfört suicidförsök jobba med dem som funderar på det osv...

• MammaLillfis
    ninanell skrev 2007-09-18 20:49:05 följande:
    Frup1Du verkar inte förstå vad jag skriver.
    Visst gör jag det. Jag håller bara inte med.
  • MammaLillfis
    ninanell skrev 2007-09-18 21:35:19 följande:
    Frup1Vad är det då du inte håller med om?
    Jag tycker inte vi ska göra detta till ett forum där bara du & jag debatterar och andra inte får utrymme. Jag har precis som du skrivit så tydligt jag bara kan och förklarat vad det är jag inte håller med dig om samt att jag respekterar dina åsikter även om de inte är desamma som mina.

Det har absolut varit intressant, men nu lämnar jag utrymme till alla andra.
  • MammaLillfis
    SnyggEric skrev 2007-09-18 21:52:10 följande:
    ninanell: Ja visst, det är en sak som vi inte kan förstå, eftersom att ingen av oss har tagit självmord. Vissa har försökt. Men dom har inte tagit sitt liv. 

Men (självklart kommer det ett men) människan har i alla tider diskuterat saker som dom inte haft en aning om. Haft åsikter om något man inte har en aning om. 

T ex: Vad händer efter döden.
    SnyggEric du får ju nu helt klart starta en ny tråd om vad som händer efter döden !

Denna tråden har varit & kommer säkert fortsätta vara mycket intressant just för att man får ta del av varandras olika åsikter och perspektiv.
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)