Inlägg från: cicci85 |Visa alla inlägg
  • cicci85

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Nej, jag tycker inte att det är egoistisk. Den som tar självmord kan inte tänka klart utan är sjuk och tror att alla får det bättre om man dör, då slipper de andra se hur dåligt man mår och tror att närstående får ett mycket bättre liv om man dör.

• cicci85
    Frup1 skrev 2007-09-18 14:23:57 följande:
    Håller inte riktigt med dig, för jag tror inte alla som tar sitt liv tänker på sina nära & kära när de tar sitt beslut och tar sitt liv. Och jag tror inte heller att alla som tar sitt liv tänker att vi efterlevande skulle få det bättre, jag tror inte man orkar tänka på oss överhuvudtaget för då skulle det bli för svårt. Man tänker nog mest på den situation man befinner sig i och det som är jobbigt.
    Nej såklart inte alla tänker lika! Men många tänker nog så.
  • cicci85
    Isssan skrev 2007-09-18 14:46:59 följande:
    Ja, jag tycker att det är egoistiskt. Har en bekant som tog livet av sig för ett tag sen och lämnade då sina 3 underbara söner 1-8 år gamla. Varför inte ta itu med sina problem istället? Tänk om alla som mår dåligt skulle ta livet av sig, vad skulle vi då vara för förebilder för våra barn?
    Många försöker ju men får ingen hjälp och det är så långa väntetider så innan man har fått hjälp så han man försökt ta självmord.
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)