Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
Nu har jag inte läst igenom hela tråden. Men JA, det är tveklöst egoistiskt att ta sitt liv. Men, jag kan förstå varför man gör det. Blandade känslor det där, men så är det
Nu har jag inte läst igenom hela tråden. Men JA, det är tveklöst egoistiskt att ta sitt liv. Men, jag kan förstå varför man gör det. Blandade känslor det där, men så är det
Just i den stund som en person tar sitt liv tror jag att denna person då känner att det inte finns någon annan lösning än just att ta sitt liv. Hade man kunnat se en massa andra bra alternativ i det läget hade mindre folk tagit sitt liv. Sen om beslutet och själva utförande är enkelt...ja det kan väl egentligen bara de som gjort det svara på och på de svaren får vi vänta länge då ju. För vissa är valet och utförandet kanske enkelt för andra inte. Det är nog något inte vi ska uttala oss om om vi själva inte tänker och känner i de banorna. Eller ?
Nej, Jannej, man kan ju aldrig tvinga en människa att leva. Bara önska att han/hon väljer att vara kvar.
Jag blev först vansinnigt arg på min bästa väninna när hon tog sitt liv. Sen övergick ilskan till förståelse, förståelse för vilket helvete hon levde i. Jag har inte rätten att anklaga henne, jag har inte rätten att döma henne. Jag levde inte hennes liv, jag hade inte hennes ångest dagligen. Jag tycker inte synd om mig själv för att hon lämnat mig, men jag tycker förbannat synd om hennes familj. Men vi alla förstår henne och klandrar inte henne för det, men vi saknaden vi känner är enorm och plågar oss alla varje dag.
Jo sant. Men det känns lite absurt ändå att vi sitter här och pratar om vad folk som tagit sitt liv tänker på just i den stunden och varför de gör det. Vi kan ju omöjligt veta, bara spekulera. Men det är kanske det som är meningen med tråden också
Min väninna hade sökt hjälp akut men blivit nekad och tyvärr kände hon inte att hon kunde ringa mig eller någon annan i den nära kretsen. Så sjukvården gör verkligen inte vad de ska och borde för alla dessa människor som är så trasiga. Och detta leder ju fruktansvärt nog till onödiga dödsfall.