Inlägg från: Fia Lundbom |Visa alla inlägg
  • Fia Lundbom

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Jag skulle gissa att de som fäller kommentarer typ som
    "Man får väl ta sig i kragen och söka hjälp" inte har en aning om hur det är att vara djupt deprimerad och självmordsbenägen.

Egoistiskt kanske det är - men det kanske inte finns någon utväg för dessa personer. Kraften och orken är slut och de ser bara ett sätt att slippa sin plåga.

• Fia Lundbom

och NEJ ! Samhället gör inte tillräckligt.
    Det finns inte resurser så det räcker.

Väntetiderna är alldeles för långa för att få hjälp.

• Fia Lundbom

Jag tror INGEN som tar livet av sig tycker det var enkelt och att de gör det utan att försöka lösa sina problem på annat sätt.

• Fia Lundbom

Jag tror de flesta som i slutändan tar livet av sig verkligen försökt att ta itu med sina problem.

Men när orken och kraften är slut och man inte orkar mer kanske det inte finns något annat alternativ.

Är man dessutom så nere, deprimerad och orklös är det inte så lätt att "rycka upp sig" och ta itu med problemen som vissa så käckt säjer. Det är säkert ett helt företag att ta sig ur sängen och klä på sig för många.

Sen är det så att i dagens Sverige måste man vara frisk för att orka vara sjuk. Det är hopplöst hur man får kämpa med läkartider, telefonköer och försöka få hjälp.
    Det finns helt enkelt för lite resurser - det drabbar de sjuka i slutändan. Många behöver hjälp direkt - och få en tid efter två veckor hjälper inte mycket då...

Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)