Inlägg från: MammaLillfis |Visa alla inlägg
  • MammaLillfis

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Nu har jag inte läst igenom hela tråden. Men JA, det är tveklöst egoistiskt att ta sitt liv. Men, jag kan förstå varför man gör det. Blandade känslor det där, men så är det

• MammaLillfis
    Butterscotch skrev 2007-09-18 13:35:30 följande:
    Det finns inget motsatsförhållande i att förstå att någon vill ta livet av sig och samtidigt tycka att det är en egoistisk handling. Jag tycker som du.
    Jo, det är att svårt och känsligt ämne. Uttrycker man att man kan förstå att en person gör så, är det kanske lätt för många att tolka det som att man tycker det är okej. Vilket det då inte är.
  • MammaLillfis

Just i den stund som en person tar sitt liv tror jag att denna person då känner att det inte finns någon annan lösning än just att ta sitt liv. Hade man kunnat se en massa andra bra alternativ i det läget hade mindre folk tagit sitt liv. Sen om beslutet och själva utförande är enkelt...ja det kan väl egentligen bara de som gjort det svara på och på de svaren får vi vänta länge då ju. För vissa är valet och utförandet kanske enkelt för andra inte. Det är nog något inte vi ska uttala oss om om vi själva inte tänker och känner i de banorna. Eller ?

• MammaLillfis

Nej, Jannej, man kan ju aldrig tvinga en människa att leva. Bara önska att han/hon väljer att vara kvar.

• MammaLillfis
    ladythewinter skrev 2007-09-18 14:00:03 följande:
    eva och nadjas mamma:Den som tar livet av sig tycker inte synd om sig själv då??
    Nej, det är ingen garanti att man tycker synd om sig själv bara för att man tar sitt liv.
  • MammaLillfis

Jag blev först vansinnigt arg på min bästa väninna när hon tog sitt liv. Sen övergick ilskan till förståelse, förståelse för vilket helvete hon levde i. Jag har inte rätten att anklaga henne, jag har inte rätten att döma henne. Jag levde inte hennes liv, jag hade inte hennes ångest dagligen. Jag tycker inte synd om mig själv för att hon lämnat mig, men jag tycker förbannat synd om hennes familj. Men vi alla förstår henne och klandrar inte henne för det, men vi saknaden vi känner är enorm och plågar oss alla varje dag.

• MammaLillfis
    cicci85 skrev 2007-09-18 14:21:18 följande:
    Nej, jag tycker inte att det är egoistisk. Den som tar självmord kan inte tänka klart utan är sjuk och tror att alla får det bättre om man dör, då slipper de andra se hur dåligt man mår och tror att närstående får ett mycket bättre liv om man dör.
    Håller inte riktigt med dig, för jag tror inte alla som tar sitt liv tänker på sina nära & kära när de tar sitt beslut och tar sitt liv. Och jag tror inte heller att alla som tar sitt liv tänker att vi efterlevande skulle få det bättre, jag tror inte man orkar tänka på oss överhuvudtaget för då skulle det bli för svårt. Man tänker nog mest på den situation man befinner sig i och det som är jobbigt.
  • MammaLillfis

Jo sant. Men det känns lite absurt ändå att vi sitter här och pratar om vad folk som tagit sitt liv tänker på just i den stunden och varför de gör det. Vi kan ju omöjligt veta, bara spekulera. Men det är kanske det som är meningen med tråden också

• MammaLillfis

Min väninna hade sökt hjälp akut men blivit nekad och tyvärr kände hon inte att hon kunde ringa mig eller någon annan i den nära kretsen. Så sjukvården gör verkligen inte vad de ska och borde för alla dessa människor som är så trasiga. Och detta leder ju fruktansvärt nog till onödiga dödsfall.

• MammaLillfis
    JLS skrev 2007-09-18 16:38:13 följande:
    Jag tycker inte att det är en egoistisk handling i sig, jag menar alla får ju bestämma själv över sina egna liv och avsluten på dessa anser jag. Man kan omöjligen veta hur hemskt det känns att ha kommit så djupt ner i sin ångest/depression och inte se någon annan utväg än självmord. Därför kan jag inte döma den personen heller känner jag, det måste vara helvetet på jorden att planera sitt eget självmord och inte se att det finns något som kan bli bättre.Dock drabbar det såklart de efterlevande hårdast, självmordet leder till ett snabbt slut på lidandet men jag tror att det blir ett livslångt för de efterlevande som älskar personen. Skulle min framtida dotter t ex begå självmord hade jag lidit resten av mitt liv sedan med frågor, funderingar och ångest. Det är vad jag tror i varje fall. Väldigt svårt att generalisera och döma tycker jag.
    Bra sagt ! Håller med dig !
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)