• Sleepingbeuty

Vilka prover tas vid missfallsutredning?

Har du en Autoimmun sjukdom så har du antagligen ett högt TNF-Alfa värde och det ska du ta.Det gör att kroppens immunförsvar läker hålrummet där ägget ska fastna.Eller så lossar det som tidigt missfall.det kan behandlas med TNF hämmare eller behandla symtomen med Fragmin.
    Jag hade ett jätte högt på 131.Ska ligga under 4 om det mäts i pg/ml. Jag har haft giftstruma.Lycka till!

didda skrev 2007-09-16 09:54:27 följande:
    Tack Finessan, det var precis det jag sökte! Vad skönt att min lista ser okej ut! Jämfört med din lista fattas det ju dock en del men man måste väl börja någonstans antar jag....angående auutoimmunitet vet jag sedan tidigare att jag har en autoimmun thyreoideasjukdom så de testerna tyckte väl inte min läkare att jag behövde ta....Jag är mycket nöjd med min läkare/gynekolog (Susanne Damm på Karolinakliniken i Linköping) Jag är jätteglad att jag får ta alla dessa prover trots att jag "bara" har haft två missfall...men jag börjar bli lite till åren (37år) i dessa sammanhang så det kanske kan vara en bidragande orsak....Tack för hjälpen!
  • Sleepingbeuty

Det är jätte viktigt att du tar det provet eftersom det handlar om ditt immunförsvar.det finns på en remiss som går till Immunolog labbet.
    Alltså en Immunologremiss.Provet heter TNF-Alfa.
    Om din läkare inte har remissen så finns den på nätet att printa ut.
    Vet inte var du bor, men bor du i Göteborg kan jag ge dig länken på de de har på SU.men det är olika för olika sjukhus och kommuner och Landsting.
    det är ett Immunolog prov som ska tas med ett EDT rör.Alltså ett rör med tillsats.men det står på den remissen om din läkare har den-eller så får han fixa en.provet heter enbart TNF-Alfa och i Göteborg kostar det 655 kr + moms att ta det om du slulle betala det själv.Så ,så dyrt är det inte.Men ta det!!!! Lycka till!

Svar på tråden Vilka prover tas vid missfallsutredning?