• didda

Vilka prover tas vid missfallsutredning?

Jag har tyvärr drabbats av 2 MA under det senaste året (har inga barn sedan tidigare). Nu ska vi få ta några av de prover man tar vid en missfallsutredning (trots att jag "bara" haft 2 missfall) Det jag funderar över är vilka av proverna vi inte kommer att ta.....läkaren sa nämligen att vi bara skulle göra en del av provtagningen. Jag sitter med remissen här framför mig och om någon orkar läsa så radar jag upp de provtagningar som är förkryssade....om ni ser något uppenbart som saknas kan ni väl hojta till?

Jag vet att jag har läst en tråd där TS radade upp vilka prover man skulle se till att ta men nu hittar jag inte tråden Någon som kan tipsa?

Hematologi:
    Blodstatus

Koagulation:
    P-APTT
    P-Fibrinogen
    P-vWF
    P-faktor VIII:C
    P-Protein C
    P-Protein S, fritt
    P-Lupusantikoagulans
    P-APC-Resistentkvot

Hormoner och tumörmarkörer:
    S-TSH
    S-Fritt T4
    S-LH
    S-FSH
    S-Prolaktin
    S-Östradiol

Övrigt:
    fP-Glukos
    fS-Folat
    S-Kobalaminer

Annan analys:
    Homocystein

Reumatiska systemsjukdomar/ANA:
    ANA-screening (IF-mikroskopi/HEp-2 och ELISA)

Antifosfolipidsyndrom/SLE):
    Anti-kardiolipin (IgG och IgM)

• Svar på tråden Vilka prover tas vid missfallsutredning?
  • ce22

Puffar!

Någon som vet ifall man måste gå till gynläkare eller om man kan få hjälp av allmänläkare? Ska till läkare på måndag i ett annat ärende men tänkte höra om hon vill ta lite blodprover på mig. Har fått två missfall nu i sommar.

• Finessan

Jag vet inte, men det kan vara mig som TS menar - skapade en tråd med de prover som jag tagit (40 st). Gå in och titta bland mina bloggar, där finns det en som handlar om proverna.

Jag tycker att din lista ser ok ut, många får färre prover till och med efter tre mf. Det jag saknar är lite fler prover som handlar om autoimmunitet.

Visst kan du fråga allmänläkaren, men jag tycker nog att du ska söka dig till en gynekolog. De kan området bättre än en allmänläkare. Landstinget har heller ingen "skyldighet" att göra en utredning innan tre mf.

Lycka till!

Än har den feta damen inte sjungit
  • didda
    Finessan skrev 2007-09-16 01:04:32 följande:
    Jag vet inte, men det kan vara mig som TS menar - skapade en tråd med de prover som jag tagit (40 st). Gå in och titta bland mina bloggar, där finns det en som handlar om proverna. Jag tycker att din lista ser ok ut, många får färre prover till och med efter tre mf. Det jag saknar är lite fler prover som handlar om autoimmunitet.Visst kan du fråga allmänläkaren, men jag tycker nog att du ska söka dig till en gynekolog. De kan området bättre än en allmänläkare. Landstinget har heller ingen "skyldighet" att göra en utredning innan tre mf.Lycka till!
    Tack Finessan, det var precis det jag sökte! Vad skönt att min lista ser okej ut! Jämfört med din lista fattas det ju dock en del men man måste väl börja någonstans antar jag....angående auutoimmunitet vet jag sedan tidigare att jag har en autoimmun thyreoideasjukdom så de testerna tyckte väl inte min läkare att jag behövde ta....

Jag är mycket nöjd med min läkare/gynekolog (Susanne Damm på Karolinakliniken i Linköping) Jag är jätteglad att jag får ta alla dessa prover trots att jag "bara" har haft två missfall...men jag börjar bli lite till åren (37år) i dessa sammanhang så det kanske kan vara en bidragande orsak....

Tack för hjälpen!
  • Sleepingbeuty

Har du en Autoimmun sjukdom så har du antagligen ett högt TNF-Alfa värde och det ska du ta.Det gör att kroppens immunförsvar läker hålrummet där ägget ska fastna.Eller så lossar det som tidigt missfall.det kan behandlas med TNF hämmare eller behandla symtomen med Fragmin.
    Jag hade ett jätte högt på 131.Ska ligga under 4 om det mäts i pg/ml. Jag har haft giftstruma.Lycka till!

didda skrev 2007-09-16 09:54:27 följande:
    Tack Finessan, det var precis det jag sökte! Vad skönt att min lista ser okej ut! Jämfört med din lista fattas det ju dock en del men man måste väl börja någonstans antar jag....angående auutoimmunitet vet jag sedan tidigare att jag har en autoimmun thyreoideasjukdom så de testerna tyckte väl inte min läkare att jag behövde ta....Jag är mycket nöjd med min läkare/gynekolog (Susanne Damm på Karolinakliniken i Linköping) Jag är jätteglad att jag får ta alla dessa prover trots att jag "bara" har haft två missfall...men jag börjar bli lite till åren (37år) i dessa sammanhang så det kanske kan vara en bidragande orsak....Tack för hjälpen!
  • didda
    Sleepingbeuty skrev 2007-09-20 10:44:06 följande:
    Har du en Autoimmun sjukdom så har du antagligen ett högt TNF-Alfa värde och det ska du ta.Det gör att kroppens immunförsvar läker hålrummet där ägget ska fastna.Eller så lossar det som tidigt missfall.det kan behandlas med TNF hämmare eller behandla symtomen med Fragmin.Jag hade ett jätte högt på 131.Ska ligga under 4 om det mäts i pg/ml. Jag har haft giftstruma.Lycka till!
    Oj, vad heter det provet då? Jag tittade på remissen men jag kunde inte läsa det namnet någonstans (inte bland de prover som inte var i kryssade heller) Jag har 2 remisser, den ena heter " Kemisk undersökning" och den andra heter "Autoimmunitet och inflammation" Ingenstans på dessa står det om TNF-alfa. Är det ett väldigt ovanligt prov som man inte tar så ofta? Mycket tacksam om du vill svara, det känns ju jätteviktigt att jag får ta det provet ju!
  • Sleepingbeuty

Det är jätte viktigt att du tar det provet eftersom det handlar om ditt immunförsvar.det finns på en remiss som går till Immunolog labbet.
    Alltså en Immunologremiss.Provet heter TNF-Alfa.
    Om din läkare inte har remissen så finns den på nätet att printa ut.
    Vet inte var du bor, men bor du i Göteborg kan jag ge dig länken på de de har på SU.men det är olika för olika sjukhus och kommuner och Landsting.
    det är ett Immunolog prov som ska tas med ett EDT rör.Alltså ett rör med tillsats.men det står på den remissen om din läkare har den-eller så får han fixa en.provet heter enbart TNF-Alfa och i Göteborg kostar det 655 kr + moms att ta det om du slulle betala det själv.Så ,så dyrt är det inte.Men ta det!!!! Lycka till!

Svar på tråden Vilka prover tas vid missfallsutredning?