• N66

Embryo adoption

Nån som gjort det? och vet vad det kostar?

• Svar på tråden Embryo adoption
  • Future

Nej, tyvärr så har jag inte så mycket information om det. Har gjort ÄD i Finland, men hittar inget om embryo adoption/donation där. Jag skulle surfa runt på nätet om jag vore dig, och kanske även söka här om du inte redan gjort det förståss. Jag vill ändå önskar dig lycka till på vägen!

• Fiaflopp

Det finns en klinik vet jag...sök på google och det var mycket billigare än ÄD har jag för mig,sök och kolla vad du hittar!

• Kwela

Vad är det?

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • Fiaflopp

gick inte att länka men sök på google och skriv in : Embryo donation  så är det första som kommer upp!

• Sleepingbeuty

AVA kliniken i S:T Peterburg har det upp till 49 års ålder.

• Fiaflopp
    Sleepingbeuty skrev 2007-09-13 17:57:47 följande:
    AVA kliniken i S:T Peterburg har det upp till 49 års ålder.
    så var det ja...
  • N66

Tack! jag såg att det fanns i St.Petersburg...och skillde enormt i pris mot ÄD. Och eftersom både jag och min man har dålig kvalitet på ägg resp. spermier så vore det kanske ide att testa.
    Har tid för första besök där inom kort

Fiaflopp skrev 2007-09-13 18:08:39 följande:
    så var det ja...
  • Marelb

Hur går det till då? Man kan alltså donera och vet då i förväg att de kommer befrukta ägget med en annan mans spermier, inte den blivande pappan... Har faktiskt aldrig hört om det men det är ju bra att det går att göra så också. Men inte i Sverige va?

• N66

Man får både ägg och spermier som befruktas, så kallad embryo adoption. Finns bara i Ryssland vad jag vet. Det skulle aldrig tillåtas i Sverige.

• Marelb

Varför inte igentligen? Det skulle de väl kunna tillåta i sverige också? Det är väl inte mycket annorlunda än att ta emot ena halvan, antingen ägg el. spermier. Man tar ju emot båda delarna men så är det ju med adopterade också även om det inte riktigt går att jämföra. Men det är ju politikerna som bestämmer så...

• Tagetes66

Är det faktiskt inte tillåtet i Finland ? Det tror jag, men är inte säker ...

• Sleepingbeuty

Jo i finland kan man få ÄD med donerade spermier har jag för mig på AVA kliniken men de har en åldersgräns på 45 år för färskförsök.Nu också längre köer då donatorerna inte längre är anonyma.De har inga donerade befruktade ägg i Finland, utan på AVA i S:t Peterburg.

Visst tycker att i Sverge borde det vara tillåtet!! Jag har en sambo som är steril och jag över 40.Så för mig blir det båda delarna utomlands. men om jag hade varit yngre så hade vi inte fått göra det i Sverige, Taskigt tycker jag.Det kan ju vara fel på både mannen och kvinnan!!!!

Politikerna!!!

Jag sa på ett föredrag en gång där fert läkare och forskare hade föreläsning om IVF.ÄD och surrogatskap att om inte politikerna ger oss mer hjälp i Sverige så hittar vi kvinnor fler lösningar utomlands!!!
    Tog ett ex som att en kvinna kan faktiskt åka ner till Indien och få ÄD med donerade spermier och använda en surrogatmamma!!
    de blev helt häpna!!!
    Jo men det går faktiskt! Kan man inte böra barnet och mannen har dåliga spermier så finns även det utomlands.
    de hade aldrig hört det! Jo sa jag.Jag VET en som gjort det!!!
    de gapade med stora munnar och jag sa.Ja...varför ska vi ålderdiskrimeneras så i sverige och vad varför får kvinnor och män inte hjälp att få barn om det är på det viset i SVERIGE!!!!

DÅ sa en filosof etiker som satt där...Jag önskade att kvinnor i framtiden blir mindre desperata!!!!
    Då frågade jag honom " Har du egna barn" Ja det har jag, sa han. " Ja just det" sa jag.

Sedan fick jag medhåll av andra läkare som satt där i publiken och de skrattade gott och tyckte det var bra sagt!!!
    Synd att inte läkarna kan påverka mer, för de VILL! Men kan och får inte.

• skattsessan

Bra sagt Sleepingbety!
    Det ska inte sitta några jä-la gubbar och bestämma något dom inte har en aning om.

Sleepingbeuty skrev 2007-09-25 17:49:12 följande:
    Jo i finland kan man få ÄD med donerade spermier har jag för mig på AVA kliniken men de har en åldersgräns på 45 år för färskförsök.Nu också längre köer då donatorerna inte längre är anonyma.De har inga donerade befruktade ägg i Finland, utan på AVA i S:t Peterburg.Visst tycker att i Sverge borde det vara tillåtet!! Jag har en sambo som är steril och jag över 40.Så för mig blir det båda delarna utomlands. men om jag hade varit yngre så hade vi inte fått göra det i Sverige, Taskigt tycker jag.Det kan ju vara fel på både mannen och kvinnan!!!!Politikerna!!!Jag sa på ett föredrag en gång där fert läkare och forskare hade föreläsning om IVF.ÄD och surrogatskap att om inte politikerna ger oss mer hjälp i Sverige så hittar vi kvinnor fler lösningar utomlands!!!Tog ett ex som att en kvinna kan faktiskt åka ner till Indien och få ÄD med donerade spermier och använda en surrogatmamma!!de blev helt häpna!!!Jo men det går faktiskt! Kan man inte böra barnet och mannen har dåliga spermier så finns även det utomlands.de hade aldrig hört det! Jo sa jag.Jag VET en som gjort det!!!de gapade med stora munnar och jag sa.Ja...varför ska vi ålderdiskrimeneras så i sverige och vad varför får kvinnor och män inte hjälp att få barn om det är på det viset i SVERIGE!!!!DÅ sa en filosof etiker som satt där...Jag önskade att kvinnor i framtiden blir mindre desperata!!!!Då frågade jag honom " Har du egna barn" Ja det har jag, sa han. " Ja just det" sa jag.Sedan fick jag medhåll av andra läkare som satt där i publiken och de skrattade gott och tyckte det var bra sagt!!!Synd att inte läkarna kan påverka mer, för de VILL! Men kan och får inte.
  • nellib

Har sett att det tillåts i USA oxå

• Jojjann

Hej,

I usa kallas barn som föds genom embryodonation "Snowflake babies" en.wikipedia.org/wiki/Snowflake_children och jag tror att det i huvudsak är par som själva gjort ivf och som har embryon kvar i frysen som de bestämmer sig för att inte använda som då kan donera dessa till andra par. När vi har gjort IVF har vi bland alla papper bl a fått ange vad vi vill göra med eventuella överblivna embryon och då har adoption varit ett alternativ.

Jag vet inte om utlänningar har möjlighet att adoptera amerikanska embryon. Det fungerar tydligen lite som vanlig adoption dvs man måste genomgå en home study för att visa att man är lämplig, men det tål väl säkert att undersökas.

• Jojjann

Surfade lite till och såg då att www.nightlight.org/snowflakeadoption.htm åtminstone inte säger definitivt nej till familjer som bor utomlands:

Can you work with families living in another country?

This is handled on a case by case basis. Please call our office and ask to speak with someone in the Snowflakes Program, or e-mail us at info@nightlight.org, to discuss your specific situation.

• Bling1975

Jag tycker att det är jättesynd att man inte får skänka bort de embryon man får över efter en IVF. Speciellt eftersom man inte fryser endast ägg utan alltid befruktade embryon.

Vi vill förmodligen bara ha ett barn, om vi lyckas på nästa FET så kommer vi ha 6 st fina blastocyster kvar i frysen. Om 4 år så kommer de förstöras om vi inte har använt dem. Det känns så fruktansvärt onödigt när så många längtar!

Men när det gäller ålder, hur gamla tycker ni att det är rimligt att vara när man får barn?

Redan vid 56 så går dödligheten hos tex kvinnor upp med ett rejält hopp uppåt och efter 65 så ökar den rejält. Tidigare för männen. Jag hade nog själv varit mycket tveksam till att adoptera till ett par i 50 års åldern. Visst kan föräldrarna dö oavsett ålder, men det känns så givet att de kommer gå bort innan de får barnbarn om de redan är 50 när barnet föds.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Utlandssvensk

Det finns bra internationella kliniker i Barcelona som erbjuder 'embryo adoption' och/eller IVF med manlig och kvinnlig givare.

Svar på tråden Embryo adoption