• Minxy

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Åh vad skönt att hitta hit!
    Jag har haft svår akne sedan jag var 11-12 år. Åt Roaccutan när jag var 16, men finnarna har kommit tillbaka med besked sedan dess. Blev dessutom otroooooligt torr av Roaccutan, men det kan jag ta. Som jag minns det blev inte min hy sådär tokbra under medicineringstiden heller, men klart bättre än innan.

Har massa ärr (såklart), så även om finnarna försvinner så ser man ju knäpp ut.

Att gå utan smink är otänkbart, iaf om man ska någon annanstans än ICA.

Är gravid nu, så finnarna har ju defenitivt fått sig ett uppsving Finns det några mediciner man kan använda under graviditet?

Så snart bebben är ute och jag har slutat amma ska jag ta tag i det! *morr*

Gravid i vecka 22!
  • Minxy
    Fridapida skrev 2007-10-18 17:23:49 följande:
    Du borde väl kunna använda krämer o lösningar? Vet ju att man inte ska äta tertacylin, (fosterskador).Jobbigt med många ärr. Ha du provat dermalogicas "redness relief"www.dermalogica.se/nyheter/nyheter.asp hjälper mot det värsta röda. Ha under sminket o det behövs inte så mkt smink.
    Just för tillfället lägger jag ner ohyggligt mycket pengar på hudvårdsprodukter, såsom AHA-syra mm. Går till en professionell hudterapeaut en gång i månaden samt kör med samma hudvårdsserie hemma. Varje behandling kostar ca 700:- och varje månad måste jag dessutom köpa hudvårdsserien för hemmabruk = 1800:-
    Så jag lägger lätt ner ca 2500:- /månad. Känns surt eftersom det inte blir bra.
    Och slutar jag med allt så blir det 7 resor värre, så jag måste ju fortsätta.

Har provat Stioxyl och Basiron tidigare, det gav inget resultat alls.

Mina finnar är av den inflammatoriska typen - det blir hårda, röda svullnader. Ser inte direkt käckt ut....
    Gravid i vecka 22!
  • Minxy
    Fridapida skrev 2007-10-18 18:42:17 följande:
    Vet vad du menar... är själv en riktig hudvårdjunkie! Det är dyrt, och jag kanske lägger för mkt. Men det är ändå värt det! Vad ska man göra?Det värsta är att man tvättar och behandlar och håler på. Varje morgon o kväll, 20 minuter i badrummet. Exfolierar och använder ansiktsmask. Ändå ser man ut som man gör. Jag tycker att det är sååå ofräsch med finnar o pormaskar. Jag vet att jag sköter min hy exemplariskt, men det känns som om folk tror jag knappt duschar eftersom min hy är oren. Jag vet... det är stört!Men idag är jag glad. Det går åt rätt håll. Inte en enda gul finne idag, bara en som gör ont på käkbenet o en liten på varje kindben! Men ingen av dem är sådär otäck!
    Nej jag vet, man känner sig ofräsh! Väldigt irriterande när folk säger saker som; "Ja, men om du slutar äta choklad och börjar använda dig av Clerasil så försvinner dom nog."

NEJ! Det handlar inte om choklad (som jag för övrigt inte äter), det handlar inte om oren hy som folk tror - det är hormonellt och det behövs antibiotika!
    Gravid i vecka 22!
  • Minxy
    Fridapida skrev 2007-10-18 23:24:45 följande:
    Åsa M A skrev 2007-10-18 23:10:21 följande: Eller hur! Jag blir galen... vad fan tror de? Hade jag haft perfekt o felfri hy så hade jag nog inte "bråkat" med den så mkt! Man får även höra ofta: Jag tror inte det är bra att hålla på med så mkt hudvård. Se på mig, inte en finne!Ehh... jaha? Hade du haft finnar hade du kanske också sysslat med hudvård... hjälp
    Haha ja precis! *s* Knäppt att någon med perfekt hy säger sånt....men det är inte ovanligt att man får såna kommentarer.
    Gravid i vecka 22!
  • Minxy
    Kaffemums skrev 2007-10-19 08:43:08 följande:
    Aha, en tråd för mig! Jag hoppar in här om det går bra. Jag provade Differin i kombination med någon antibiotika och det hjälpte jättemycket. Tyvärr så kom problemen tillbaka så fort jag slutade och efter det så har jag inte provat någon medicin mer. Det verkade så onödigt, jag menar jag kan ju inte gå runt och knapra tabletter hela livet.Nu kör jag med Exuviance-produkter. Svindyra och jag vet inte om det hjälper så mycket. Ett tag funderade jag faktiskt på att sluta helt med produkter ohc bara använda vatten. Men jag vågar inte...Efter att ha läst på lite så verkar det som om problemet härstammar från hormon-inbalans. Jag beställde tid hos en läkare för att göra utredning om det, men så blev jag gravid och då var det liksom ingen mening med att göra hormonutredning... dom var väl förmodligen i uppror ändå. Någon som gjort ett sådant test?
    Har inte gjort utredning om hormonoblands, men ville bara säga att jag känner igen mig i det du säger om att man inte vågar sluta med den behandling man håller på med just nu...det kan ju bli tusen gånger värre!
    Mina AHA-produkter är också svindyra, men vad gör man. Kanske vi ska lägga in ett förslag till Riksdagen där vi säger att vi vill ha sminkbidrag? 
    Våra kostnader för hudvård och smink blir ju mycket högre än andras!
    Gravid i vecka 22!
  • Minxy
    Kaffemums skrev 2007-10-19 10:17:35 följande:
    Zemiramis: Jag är i slutet av trimester två nu och tyvärr har det inte skett någon förbättring av hyn. Attans, för jag hade verkligen hoppats på det. En intressant observation gjorde jag i början av året dock. Jag började med GI och inledde med en tvåveckors strikt lågkolhydratsdiet, egentligen så lite kolhydrater som möjligt helt enkelt. Det gjorde under för min hy! Men tyvärr kunde jag ju inte leva utan kolhydrater förstås, så aknen kom tillbaka när jag började föra in kolhydrater igen. Jag har en liten, helt ovetenskaplig, teori om att snabba kolhydrater är dåligt för hyn. Men jag har inte haft karaktär nog att prova det fullt ut tillräckligt länge... Ni har gett mig mod att söka hjälp igen så snart bf är avklarat (eller amning också kanske).
    Samma här...så snart BF och amning är över så ska jag ta tag i detta, en gång för alla!
    Nåt som gör mig lite deppig är saker som t.ex. artikeln i Aftonbladet för någon månad sedan. Där stod det att ingen ska behöva må dålig över akne och att alla kan få hjälp - det finns dundermediciner som funkar på alla! Alla utom mig då, om det var Roaccutan dom menade
    Känns som om man är ett hopplöst fall.
    Gravid i vecka 22!
  • Minxy
    Zemiramis skrev 2007-10-19 12:18:07 följande:
    Minxy: Roaccutan fungerade inte för mig heller, iaf inte i längden. När jag åt Roa blev jag snustorr i hyn/huden och läpparna sprack... Finnarna försvann för att återkomma efter avslutad behandling. Då sa min dåvarande hudläkare att nu kan jag inte göra mer för dig. Så du är inte ensam.Nu efteråt så är jag fortfarande väldigt torr i huden och det spelar ingen roll hur mycket jag smörjer... Min hårbotten, som alltid varit jättefin, är numera torr och fet samtidigt och på hösten/vintern flagar den. Kul va?
    Vi verkar ha samma typ av hud - jag blev också otroligt torr och även om finnarna försvann så såg man inte direkt bra ut...
    Sedan dess är mitt hår också överdrivet fett (vilket min frisör säger beror på att jag är för torr, så då överproducerar hårbotten fett) och min hy är fortfarande torr som en öken.
    Gravid i vecka 22!
  • Minxy
    Deni80 skrev 2007-10-19 15:17:51 följande:
    Zemiramis o Minxy:Blev det inte nåt bättre alls efter era Roaccutan-kurer? Att finnarna kommer tillbaka kan ju bero på graviditet b.la.Anledningen till att jag frågar är att jag ev ska börja med Roa nästa vecka.Kram
    Nja, jag åt Roaccutan när jag var 16 och finnarna kom tillbaka nästan genast efter behandlingen. Jag såg ju, som sagt, inte ut som en filmstjärna under behandlingen heller - fjällande hy, spruckna läppar, var tvungen att använda glasögon eftersom ögonen blev för torra för linser mm. 
    Men alltså - jag åt det när jag var 16 och gravid blev jag inte förrän i år (25 år), så jag tror inte att det berodde på graviditet att finnarna kom tillbaka efter behandligen

Det är ju väldigt individuellt. För vissa funkar Roaccutan toppen - hoppas du är en av dom som blir hjälpt av det!!!
    Gravid i vecka 22!
  • Minxy
    Åsa M A skrev 2007-10-19 19:40:50 följande:
    Panso: hormonutredning, vad är det?Zemiramis och minxy: vilken trist inställning av läkaren!! jag tror stenhårt på att det finns något för alla, dock kan det ta ett tag innan man hittar det. Hur många roaccutankurer har ni gjort?
    Jag har bara gjort en. Det beror till största delen på att min mamma ville att jag skulle ta det lugnt med Roaccutanene eftersom den ger leverskador. Som "kompensation" så bjöd hon mig på en massa dyra hudbehandlingar när vi märkte att finnarna kom tillbaka.

Gravid i vecka 22!
  • Minxy
    Splach skrev 2007-10-25 10:58:06 följande:
    oja, jag lider av den, och har så gjort ganska länge nu.. Min syster fick ta en massa receptbelagda medeciner pg av sin akne, kanske ligger det i släkten? hur går man till väga, vem ska man träffa först? kontakta?
    Man kan gå antingen via VC eller ta direkt kontakt med sjukhuset.
    Jag kontaktade HUD på sjukhuset på en gång. Sa att jag hade rejäla problem med acne och behövde mediciner. Fick en tid nån vecka senare.
    Gravid i vecka 23!
  • Minxy

Jag kanske kan leta upp nån riktigt hemsk bild av hur jag såg ut när jag var runt 16...får då var det riktigt groteskt.
    Men efterbild har inte jag heller.

Gravid i vecka 23!
  • Minxy
    dellelgarin skrev 2007-10-25 11:21:57 följande:
    någon som vet något bra naturmedel för detta?
    nepp. Den här tråden riktar in sig på receptbelagda preparat... jag har ingen koll iaf tyvärr.
    Gravid i vecka 23!
  • Minxy
    Prinsessan Zelda skrev 2007-10-25 14:25:09 följande:
    kommer ej ihåg vad den hette. men man blev först sämre innan man blev bättre. åt medicinen ett år ungefär tror jag.
    Lar ha varit Roaccuta. Det är ett receptbelagt piller som torkar ut huden nåt fruktansvärt.
    Kan ge leverskador om man äter det för länge. Många här i tråden (bla. jag) som har provat det utan att bli bättre...
    Gravid i vecka 23!
  • Minxy
    Momento skrev 2007-10-29 13:36:25 följande:
    Är det någon av er som läst plus-artiklarna om akne på aftonbladet.seHar inte plus själv men är hemskt nyfiken på VAD det är under 50 kr som botar aknen... När man själv lagt ut hur mycket pengar som helst känns det som och så kan man komma så billigt undan (!)Är det några mirakelkurer i artikeln eller är det bara gamla vanliga "sök vård"???
    Jag undrar jag också!! Kommer bli grymt besviken om det visar sig vara "de gamla vanliga råden", som sök vård, Roaccutan eller Stioxyl...
    Gravid i vecka 23!
  • Minxy
    Indianica: Vad deprimerande....det var alltså samma råd som man redan hört en miljon gånger. Gillade speciellt läkarens svar på denna fråga: "Kan alla få hjälp mot sin akne?

- Ja, faktiskt. Jag har förskräckligt många aknepatienter och vi brukar kunna få bukt med i stort sett alla."

I stort sett alla. Inte mig då. Nä, jag ska ta mig i kragen så snart jag fött och ammat färdigt! Då jäklar!!
    Gravid i vecka 23!
  • Minxy
    annelotion skrev 2007-10-30 11:38:53 följande:
    Jag har testat Differin,Scinoren,Dalacin(tror det hette så),Basiron och nu sist Duac!!INGET funkar.jag ger fasen snart upp.....får se ut som ett monster i nyllet.......Gubben tog ju mig när jag såg så ut,så han stannar väl,haha..... Men det är inte roligt alls att vara ett pizzafejs!!
    Så känner jag också - sambon valde ju mig när jag såg ut såhär...han lär ju inte springa iväg nu efter 3 år
    Gravid i vecka 23!
  • Minxy
    Momento skrev 2007-11-05 08:31:12 följande:
    Lite uppdatering ang. mina egna hopkok Jag är lite i chock får jag väl säga! Har ätit apiforce nu i tre veckor och bastat 1-2 dagar i veckan + tvättat med parfymfri tvål på kvällen och tvättat av med clearasil ansiktsvatten (ja jag vet men det torkar ut ansiktet och jag har jättefet hy) morgon och kväll och ansiktet ser nu riktigt bra ut(!) och det trots att jag precis haft mens vilket brukar innebära rena anfallet i ansiktet.I början fick jag en attack men nu har det helvänt.Visst jag får fortfarande finnar men inte alls lika många och de blir bara små röda pluttar ist för stora röda, infekterade kratrar.I morse stod jag lääänge framför spegeln och kikade.. så fin är jag Behövde inte sminka mig alls lika mycket som vanligt.Nu återstår givetvis att se om det håller, det kan ju vara nyhetens behag oxå. Jag har ju varit fin när jag ätit receptbelagda mediciner oxå men så snart jag slutat har det smällt till igen. Men jag återkommer med rapporter. Allt fungerar ju olika för alla men detta verkar hjälpa mig (åtminstone än så länge) och det KANSKE kan hjälpa någon annan här oxå...!?
    Härligt! Håll oss uppdaterade!
    Gravid i vecka 24!
  • Minxy
    Indianica skrev 2007-11-07 11:19:38 följande:
    Hej alla mer eller mindre "pizzafejs" Tänkte uppdatera min kamp mot finnarna!Min Duac gel har varit både slut och så har jag ju fått läbbiga utslag på bröstet av den.Igår var jag åter hos min huddoktor för att resonera kring detta. Hon var dock TOTALT oförstående till att jag skulle sluta med Duac pga utslagen eftersom jag blev så bra i ansiktet av den (efter att tuben var slut hade jag massa finnar efter bara 2 veckor, hemskt, då jag vant mig vid att vara finnfri i ansiktet)Hon menade på att jag istället bara ska smörja med Duac på bröstet var tredje dag. Får ju testa med det, men dte känns lite läskigt, tänk om utslagen och kliandet återkommer??? Jag vill ju inte ha massa utslag isället för små plitor på bröstet...Henns alternativ var annars tetracykliner (heter det så?) men det påverkar ju hela kroppen sa hon...och jag tror ju att eftersom mina finnar tycjs vara genetiskt så är antibiotika inget som kommer hjälpa i längden och man kan ju inte käka antibiotika i resten av sitt liv, men smörja kan man ju...Hon dissade iaf ALLA ANDRA salvor än Duac. Började allvarligt fundera på om hon kanske får betalt för att sälja Duac, någon som vet om det kan vara så illa att en läkare kan få provision för att skriva ut en viss medicin? Henns mässande om Duac hade nästan något religiöst över sig... nästan otäckt frälst lät hon...faktiskt inget bra proffsigt intryck, EN medicin kan väl inte passa precis alla eller...?
    Hmm...ingen aning, men det ska väl inte vara så illa att läkare får "mutor" för att dom rekomenderar en viss produkt...
    Igår var jag och firade min syster. Hennes dotter (7 år) satt och ritade medan vi andra fikade. Hon börjar rita av alla vid bordet och när hon kommer till mig så tittar hon på mig och säger - "och moster har såna där bullar eller nåt i ansiktet."

Ja, hon har rätt och ja, jag vet att hon inte alls menar nåt illa med det, men det tar hårt att även små barn märker av mina finnar trots att jag är rejält sminkad! Det betyder ju helt klart att vuxna märker av dom, vad min mamma än säger ("Nej då gumman, det syns ju knappt!")

Blä. Vill inte ha finnar
    Gravid i vecka 24!
  • Minxy
    Indianica skrev 2007-11-07 12:06:08 följande:
    Usch, vad trist att höra. När jag var i tonåren fick jag höra av kusinen vid en släktmiddag att jag såg ut som en "prickig korv" i ansiktet, tack för det liksom, hon var bara 4-5 år och kanske inte värderade dte så mkt, men det kändes jobbigt att få slängt i ansiktet att det var så uppenbart med finnarna, jag själv ansåg att jag hade en "lugnare" period på finnfronten och såg hyfsad ut, men ack vad jag bedrog mig...Har du testat ngn medicin eller?Jag brukar tänka tat acnen säkert går att bota eller hålla i schack, men det tar väl sådan tid att prova ut det rätta att jag vid det läget är gammal och skrynlig som ett russin och då börjar jag väl bekymra mig för DET istället Ska man aldrig få vara vacker? Just nu är mitt stora problem mina småfinnar på bröstkorgen och lite uppåt halsen, har kanske 25 stycken knottror, små, små finnar...trött på att ha polotröja jämt!
    Har ätit Roaccutan för finnarna samt använt Basiron och Stioxyl i omgångar, men aldrig med bra resultat.
    Nu kör jag med AHA-syror (bara utvändigt alltså) eftersom jag är gravid och inte får äta mediciner (tetracykliner mm). Så snart bebben är ute (och har ammat klart) så ska jag tillbaka till hudläkaren och kräva hjälp.
    Nu (när man är 25 år, på god väg mot 26) så KAN dom ju inte säga "Jaja, lilla vän, det går nog över när du komemr ur puberteten."

Och ja, jag använder också smink. Annars skulle jag inte kunna gå ut.
    När jag var 18 så sökte jag medvetet telefonistjobb, så att jag skulle slippa möta kunder öga mot öga. Snacka om psykiskt handikappad man blir av den här skiten...
    Gravid i vecka 24!
  • Minxy
    annelotion skrev 2007-11-07 18:14:02 följande:
    Jag sminkar mig inte längre......känns meningslöst,för min fula hud lyser långa vägar ändå hur jag än försöker täcka den.......Känns skit,för den blir bara sämre och sämre ju äldre jag blir!!!Ja jag har ju fått höra vbåde det ena och det andra om hur jag ser ut........och mest faktiskt av vuxna människor!Ute på krogen tex..Var ute med en killkompis,tog några öl......Då kom det fram några killar i trettioårsåldern och sa till min vän...Fy faaan,hur kan du ihop det med ett sådant pizzafejs:/Men det är väl bara till att vänja sig ..eller försöka stå ut iaf,har gett upp hoppet nu efter man har försökt med nästan allt,och inget hjälper!!
    men fy fan! Barn menar ju inget elak när dom säger det, dom är bara nyfikna eller konstaterar helt enkelt att man har röda "prickar" i ansiktet, så det kan man ju ta, men VUXNA människor!????   Nä...hade det varit jag så hade jag börjat storlipa och sprungit hem
    Gravid i vecka 24!
Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??