Inlägg från: Indianica |Visa alla inlägg
  • Indianica

Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??

Tror jag skrivit om mina erfarenheter tidigare, men kan uppdatera

I våras började jag med Duac mot lindrig akne. Tyvärr får jag dock allergiska utslag på bröstet (där jag främst har finnar) så jag har beslutat att sluta när tuben är tom. Tippar att den dock räcker ett par veckor till. I ansiktet fungerar den dock utomordentligt bra, så det känns ju lite läskigt att kanske måsta smörja ngt annat där som jag kanske inte tål eller som inte förbättrar läget alls...men jag ska prata med läkaren om hon tycker jag ska smörja med två olika saker kanske

Hur som helst funkar Duac som sagt otroligt bra i ansiktet. Får kanske en finne per månad (jämför med 3 finnar konstant förut) och alla de ärrr jag hade på kinderna är puts väck, det tycker jag är det otroligaste av allt, för jag var nog Queen of AHA-syrebehandlingar/produkter förut och det hjälpte inte ett dugg!

För att summera är jaggivetvis missnöjd med allergin, men allergisk kan man bli mot allt, tyvärr. Känns iaf skönt tat veta att det finns andra effektiva meddel på marknaden Även om kanske ingen av oss(?) kommer få den persikohy ett fåtal föds med tycker jag huvudsaken är att det generellt är jättemkt bättre!

• Indianica

Tyvärr är Duac nog ingen "hit" mot just pormaskar. Jag fick veta att iaf mina pormaskar beror på att jag pga generna har för trånga talggångar, det gör att porerna lättare samlar på sig talg än hos personer med normaltrånga talggångar. Visst är det betydligt bättre på den fronten med Duac, men helt bra blir det säkert aldrig. Jag har jobbat inom vården och sett ett par 80-90-åringar med pormaskar, iofs vet jag inte om de personerna direkt försökt bli av med dem, men ändå...tycks som att en del får dras med eländet, tyvärr..

• Indianica
    LindasViggo06 skrev 2007-09-27 08:34:06 följande:
    Jaha då har jag varit på Vårdcentralen med min hy..Och det känns som ett bakslag, för det finns tydligen inga läkemedel mot acne fick jag förklarat för mig :( Jag drog upp Roaccutan för henne, men hon sa "Gud nej" det e det inte värt med dom biverkningarna. Och sedan sa jag Diane, men det är även biverkningar me det sa hon. Hon sa att Acne e någon man får lära sig "leva" med. Hon skrev ut två krämer, kommer inte ihåg vad dom hette men jag ska hämta dom på apoteket när dom öppnat. Dom skulle tydligen hjälpa lite..men det tar inte BORT acnen, den kommer alltid finnas där. "Undvik smink, krämer och dylikt"...man ba, jaha då kommer jag aldrig kunna sminka mig och min acne kommer alltid finnas där, jippi vad skoj! INTE!!!! känner mig skitledsen nu..en känner ju sig inte vacker direkt :(
    Hm, vilken opsykologisk läkare. Iofs är det sant att akne är kronisk, om man har det i vuxen ålder. Men det innebär inte att man ska behöva se ut som en prickigkorv, meningen med krämer är ju att man ska hålla acnen i schack s a s. Kan säga att JAG har en kräm som gör att jag är helt finnfri, men jag är väl medveten om att krämen är min "livlina", men hellre det än att vara prickig. Sedan är det så att man ska undvika väldigt täckande och fett smink och krämer med oljor mm för det kan orsaka akne, men jag använder smink (behöver dock inga täckkrämer längre för acnens skull, men för att se lite yngre ut ibland ) Det man ska göra är att titta noga på förpackningarna och köpa saker det står "non-comodogenic" på (icke-portilltäppande)
  • Indianica
    LindasViggo06 skrev 2007-09-24 18:40:34 följande:
    jag inga pormaskar utan stora bölder som tar så himla lååång tid att läka, vare sig jag klämmer el inte :( längtar tills på torsdag då jag äntligen ska iväg och söka för detta.
    Ska tillägga att det kan hjälpa att strunta i vårdcentralen och gå privat istället, de är mer måna om patienterna (oftast) De vill ju att man återkommer . Herre jisses, bölder är ju inte bra alls, då ska man tas på allvar. Jag undrar om "bara" krämer kommer hjälpa mot dina svårläkta bölder. Jag hoppas det annars kanske du kan behöva invärtes antibiotika också. Lycka till iallafall.
  • Indianica

Jag tror att Roaccutan ska man främst undvika om man har depressioner i släkten då det är ärftligt eller om man varit deprimerad förut. Läkare som skriver ut det måste också ha licens, alla får inte skriva ut det.

• Indianica
    Dementia skrev 2007-10-03 09:34:04 följande:
    Jag googlade glycolic peels och vad jag fattade det som så var det ingen billig grej.Många gör det på salong med glycolic mask.Jag är mest nyfiken på om man kan köpa det i handeln och vad priserna ligger på
    Beror ju lite på märke, men mellan 3-700 kr per produkt och behandling får du räkna med. Det är svindyrt.
  • Indianica

Någon som vet vad som kan bli aktuellt för mig?

Jag har lindrig akne, 5-10 finnar och Duac har hjälpt mig HELT, men tyvärr är jag allergisk mot det på bröstet (har nog tunnare, känslig hy där)

Jag är jättenervös för att få ett nytt preparat som göt att finnarna i fejset återkommer....men måste ju be om ngt nytt för bröstet...villl inte ha finnar i urringningen *blä*

Ska jag bara lita på att hudläkaren vet bäst eller föreslå ngt själv? Differin t ex, är dte bra?

• Indianica

Åsa M A skrev 2007-10-03 22:37:01 följande:

Glömde skriva att jag helt plötsligt har blivit jättetorr, ffa runt munnen. Optimistiskt nog ser jag det ett tecken på att skinorenen har börjat fungera vad använder ni andra för rengöringsgrejer och fuktgrejer?
    Har Nivea Water cleansing gel och Propyless. Funkar bra. Vad använder du då?
  • Indianica
    TezzyBump skrev 2007-10-04 11:07:22 följande:
    Åsa M A skrev 2007-10-04 10:33:19 följande:[citat]Finns ju ingenting som säger att folk härinne inte har testat det. jag tänker dock inte testa det för jag tror inte på det. Dock är det väldigt intressant att det inte var mary k som hjälpte dig med din hy när du har försökt göra reklam för det minst 2ggr i bara denhär tråden...Mary Kay har fått min hud att bli fastare o lystern har kommit tillbaka o hjälpt mej att få bort det glansiga i t-zonen o gjort så att balansen i huden blivit bättre. o mycket mjukare och lenare och renare. och min kostomläggning med mindre socker o bra fetter har hjälpt mej ner i vikt och gjort mej piggare o även det hjälpt min hy att bli renare. det jag menar är, smörjer man kroppen inifrån med flottigt fett o socker så är det inte så konstigt att man ser ut så på utsidan, för att inte tala om insidan, men det är inte så att jag säger att alla äter så, det är vad som hjälpt MIG!Varför jag rekommenderar mk produkter är därför att jag vet så många som blvit hjälpta av dem. sen om du inte vill det så behöver du inte det men då har jag ju iaf sagt vad JAG tror skulle hjälpa Många andra. sen får de välja själva om de vill läsa vad jag skrivit eller ignorera det, gäller ju dej med.
    Jag tror inte det finns så många som lever så "sunt" som personer som lider av akne. De flesta har nog testat alla huskurer som finns. Men akne handlar inte om oren hud, om att smörja sig själv med dålig mat inuti kroppen, då har man för övrigt dålig koll på hur vi ser ut inuti, maten smörjs inte på hudens insida. Tyvärr(?). Vore det så enkelt skulle som sagt alla finndrabbade ha värsta bästa huden, för de flesta är supernogga med rengöring och "bra" mat. Men tyvärr är akne en sjukdom och inte en hygienfråga. Att slänga ur sig till en finndrabbad person att han/hon borde tvätta sig mer och äta bättre mat är som att håna kan jag tycka. Det är en okej sak att börja med för att få mjukare hud, MEN har man som en del, lidit i kanske 15 år av akne tycker jag man ska tänka på att det är känsligt.
  • Indianica
    Dementia skrev 2007-10-08 21:38:29 följande:
    Så propyless är alltså inte en dagcreme i den bemärkelsen?Utan finns bland kroppskrämer?
    Det är en s.k "medicinsk kräm" så den finns inte bland de vanlig aansiktskrämerna iallafall. Kolla på hyllorna med lotioner, salvor och krämer för VÄLDIGT torr hud istället, brukar stå där.
Svar på tråden Fler som använder receptbelagda krämer (eller tabletter. ) mot akne??