• tezzii

En jobbig dag

Idag har det varit en väldigt jobbig dag. Jag var ute och gick med en kompis till mig som sedan länge vet att jag inte kan få barn. Ändå började hon prata om att hennes mans syster hade gjort abort. Sedan fortsatte hon med utlägg om att hon nog måste vara konstig eftersom hon inte kände att hon ville ha barn och att folk tjatade på henne om det. Jag kände bara att jag ville gräva ner mig i ett hål när jag kom hem. Dum som man är sa jag inget till henne. Önskar att folk kunde tänka innan dom sa något...

• Svar på tråden En jobbig dag
  • Ylwis

ja jag förstår dig men  på ett sätt så man kan inte komma ihåg och  tänka och  hålla på bara för att skydda alla. det är inte så lätt. förstår om du tycker det är jobbigt,absolut,men hon menade säkert inget illa med det. svårt att alltid komma ihåg att inte säga ditten och datten för då blir den  ledsen. man kan inte trippa på tå för alla eller ngn. tyvärr så är det många situationer i livet man  kommer bli ledsen av.

Mamma till Alvyn 051015
  • tezzii

Hon är min bästa vän så jag vet att hon inte ville såra mig. Men just för att hon är min bästa vän och vet hur jag känner tycker jag att hon borde kunna förstå att det kanske inte är lämpligt att prata om aborter och så vidare med mig. Det kan inte vara så svårt att komma ihåg....

• Ylwis
    tezzii skrev 2007-09-10 08:35:13 följande:
    Hon är min bästa vän så jag vet att hon inte ville såra mig. Men just för att hon är min bästa vän och vet hur jag känner tycker jag att hon borde kunna förstå att det kanske inte är lämpligt att prata om aborter och så vidare med mig. Det kan inte vara så svårt att komma ihåg....
    jo det är det. har du aldrig glömt bort ngt? jag har blivit sårad många gånger av mina vänner i olika situationer där de vet är känsligt för mig, men jag har insett att bara för att jag känner att folk vet det,de borde tänka på vad de säger gör...så kan man inte kröva  det ej heller bli arg och  sårad för att  inte tänkte på det då. ska man  börja tassa på tå så blir det ju tillslut ohållbart att vara vänner. man  orkar inte tillslut.
    Även  fast det är jätte jobbigt för en  person så kan man inte  eller jo kan kan man  men  får man  behålla sina vänner till slut?

sånt hör uppfattas olika av alla som allt annat men  tro mig jag har varit där. både i barn fråga men  även i vikt fråga.
     jag tyckte det var skitjobbigt att vara ute med min kopis och  prova köäder som vägde  50 kg och klagade på att hon inte passade i ngt och att hon var för fet och så står man  där själv med  närmare 100 kg.

men man  får lära sig att stänga av.
    Mamma till Alvyn 051015
  • fågelblå

Jag förstår mycket väl att du blev ledsen. Är själv "bara" sekundärt barnlös men kommentarer etc. kan förstås såra iallafall. Som t.ex. då min kära svägerska sa att det direkt är synd om barn som inte har syskon. Hon vet mycket väl om att vi inte kan få fler barn utan hjälp och att inga garantier finns. Ändå måste man förstå att andra som inte går igenom det man själv går igenom aldig helt kan förstå hur man känner det. Din kompis kopplade kanske inte alls ihop sin egen ovilja att få barn till din situation. Tycker att du kan berätta för henne att du blev ledsen men samtidigt måste du vara medveten om att hon kan börja känna att hon inte vet vad hon "får" prata med dig om.

• Springtime
    tezzii skrev 2007-09-10 08:23:57 följande:
    Idag har det varit en väldigt jobbig dag. Jag var ute och gick med en kompis till mig som sedan länge vet att jag inte kan få barn. Ändå började hon prata om att hennes mans syster hade gjort abort. Sedan fortsatte hon med utlägg om att hon nog måste vara konstig eftersom hon inte kände att hon ville ha barn och att folk tjatade på henne om det. Jag kände bara att jag ville gräva ner mig i ett hål när jag kom hem. Dum som man är sa jag inget till henne. Önskar att folk kunde tänka innan dom sa något...
    [/citat]

Jag förstår precis! En vecka efter mitt senaste missfall berättade en väldigt nära vän till mig om en tjej som gjort abort och det var nog det bästa bla.. bla...
    Jag menar, det är väl klart att abort är det bästa i vissa fall, men när man mår så där dåligt och helst av allt bara vill ha ett barn så är man som den värsta abortmotståndaren! (Jag har vanligtvis all respekt för dem som tvingas välja abort.)

Men tyvärr, vissa tänker inte. Det bästa kanske vore om du sagt något, men ibland orkar man inte det heller.
    Ylwis skrev 2007-09-10 08:27:11 följande:
    [citat]
    ja jag förstår dig men  på ett sätt så man kan inte komma ihåg och  tänka och  hålla på bara för att skydda alla. det är inte så lätt. förstår om du tycker det är jobbigt,absolut,men hon menade säkert inget illa med det. svårt att alltid komma ihåg att inte säga ditten och datten för då blir den  ledsen. man kan inte trippa på tå för alla eller ngn. tyvärr så är det många situationer i livet man  kommer bli ledsen av.
    Jag håller inte riktigt med dig Ylwis, det är klart man inte kan tänka på ALLT, men som vän brukar man ju ha lite känsla för det. Åtminstone brukar man kunna säga "Oj, det är ju inte så kul för dig att höra" efter att en groda hoppat ut och man märker att kompisen tog illa vid sig. Till exempel så finns det ju massor av saker jag inte säger till min vän som har ätstörningar eller till den som haft cancer men som jag kan säga till andra.
  • Springtime

Blev lite konstigt med citatet ovan! Det i mitten är mina ord och det längst ner i citatrutan är Ylwis ord.

• tezzii

Tack springtime. Precis så som du skriver känner jag. En vän borde ha lite känsla. Min kompis känner mig utan och innan, det var nog därför jag tog extra illa vid mig. Hade liksom inte förväntat mig något sådant från henne.
    Jag hoppas allt går vägen för dig och önskar dig lycka till.

Till dig Ylwis jag förstår inte hur du kan jämföra att väga för mycket och få kommentarer om det. Jag har alltid varit överviktigt med en syster som är jätte smal och som går och säger att hon är jätte fet. Så klart att det sårar men för mig går det inte ens att jämföra med hur det känns när man får höra kommentarer om barn som gör att man blir ledsen. Och stänga av sina känslor, hur gör man det? Jag kan inte stänga av mina känslor då går jag under...

• Snurron

Samtidigt så är det lätt att man blir så uppslukad av sitt eget "helvete" att man glömmer bort att andra också har problem, liknande problem eller helt andra problem. Har fått lite mer förståelse på sista tiden för att människor runt omkring en ibland kan vara "okänsliga" (om än ofrivilligt), detta efter att jag insåg hur okänslig jag själv var mot en kompis. jag insåg det dock först flera dagar efteråt. Jag gick omkring och beklagade mig som värst över vår barnlöshet och vilken ålderspanik jag börjat få osv...Kompisen jag berättade detta för är några år äldre än jag och är singel sedan flera år och hon har haft svårt att hitta en ny kille, men jag vet ju att även hon längtar efter barn - det jag insåg för sent var att hon inte ens har någon att försöka få barn få barn med!

Svar på tråden En jobbig dag