tezzii skrev 2007-09-10 08:23:57 följande:
Idag har det varit en väldigt jobbig dag. Jag var ute och gick med en kompis till mig som sedan länge vet att jag inte kan få barn. Ändå började hon prata om att hennes mans syster hade gjort abort. Sedan fortsatte hon med utlägg om att hon nog måste vara konstig eftersom hon inte kände att hon ville ha barn och att folk tjatade på henne om det. Jag kände bara att jag ville gräva ner mig i ett hål när jag kom hem. Dum som man är sa jag inget till henne. Önskar att folk kunde tänka innan dom sa något...
[/citat]
Jag förstår precis! En vecka efter mitt senaste missfall berättade en väldigt nära vän till mig om en tjej som gjort abort och det var nog det bästa bla.. bla...
Jag menar, det är väl klart att abort är det bästa i vissa fall, men när man mår så där dåligt och helst av allt bara vill ha ett barn så är man som den värsta abortmotståndaren! (Jag har vanligtvis all respekt för dem som tvingas välja abort.)
Men tyvärr, vissa tänker inte. Det bästa kanske vore om du sagt något, men ibland orkar man inte det heller.
Ylwis skrev 2007-09-10 08:27:11 följande:
[citat]
ja jag förstår dig men på ett sätt så man kan inte komma ihåg och tänka och hålla på bara för att skydda alla. det är inte så lätt. förstår om du tycker det är jobbigt,absolut,men hon menade säkert inget illa med det. svårt att alltid komma ihåg att inte säga ditten och datten för då blir den ledsen. man kan inte trippa på tå för alla eller ngn. tyvärr så är det många situationer i livet man kommer bli ledsen av.
Jag håller inte riktigt med dig Ylwis, det är klart man inte kan tänka på ALLT, men som vän brukar man ju ha lite känsla för det. Åtminstone brukar man kunna säga "Oj, det är ju inte så kul för dig att höra" efter att en groda hoppat ut och man märker att kompisen tog illa vid sig. Till exempel så finns det ju massor av saker jag inte säger till min vän som har ätstörningar eller till den som haft cancer men som jag kan säga till andra.