Tjomsan skrev 2007-09-04 21:40:30 följande:
Läs på allt du kan! BM trodde ett tag att min tjej låg i säte (vilket var fel) och då fick jag en jättebra broschyr (som inte delades ut till alla). Min förlossning slutade i alla fall med snitt och det förlöpte exakt som i broschyren och som min kompis berättat. Nästan som om jag själv "sett filmen tidigare". Tog 25 minuter allt som allt. Mycket bra och professionell personal! Vad är det som skrämmer dig mest? Faktiskt bara positiva minnen. För mig var det en lättnad att få snitt då jag nästan gått tre veckor över tiden och haft värkar i flera dagar... Det enda "negativa" var att jag fick äta antibiotika efter någon vecka då jag fick lite var där en agraff suttit. OM det skulle bli snitt så är det bra om man har typ barnets pappa eller någon annan som kan hjälpa en den första tiden eftersom man ju genomgått en magoperation och det är svårt att lyfta, gå rak osv. Tycker absolut att du ska prata med din BM och skriva om rädslan i din förlossningsplan.
Oj, jag vet inte riktigt vad det är som skrämmer mig mest.
Känslan av att inte ha någon som helst kontroll.
Tanken på min kropp med ett stort gapande hål mitt i. (Något överdrivet i min hjärna, jotack)
Bedövningen! Att sätta den alltså.
Men mest är det nog tiden efteråt, att inte få barnet till sig direkt efteråt och få knyta an i lugn och ro, börja amma m.m.
Mycket psykiskt om tiden direkt efteråt när jag tänker efter. Och innan snittet läkt sig ordentligt.