• Tonx

Kejsarsnitträdd, vad kan man göra?

Jag vet inte om det är en så vanlig form av förlossningsskräck, men jag fixar inte tanken på kejsarsnitt.
    Risken att jag ska behöva gå igenom ett snitt är troligtvis väldigt liten, men man kan aldrig veta.
    Om man är rädd för vaginala förlossningar så kan man prata med aurorabarnmorska, men är det ens nåt mening med att "ta tag" i snitträdsla?

Jag mår illa av tanken, jag klarar inte av att se kejsarsnitt på bild eller på tv, blir alldeles kallsvettig av det.

• Svar på tråden Kejsarsnitträdd, vad kan man göra?
  • Alvi

Men en barnmorska är ju fortfarande en barnmorska, är utbildad och erfaren även inom kejsarsnitt. Så jag tror säkert att en Aurora-BM kan hjälpa dig!

• Tonx
    Alvi skrev 2007-09-04 21:00:01 följande:
    Men en barnmorska är ju fortfarande en barnmorska, är utbildad och erfaren även inom kejsarsnitt. Så jag tror säkert att en Aurora-BM kan hjälpa dig!
    Jo, det är sant.
    Men det känns på nåt sätt fånigt att ta upp värdefull tid för att bearbeta nåt som troligtvis inte kommer hända
  • Fru Humla

prata med aurora. de kan hjälpa dig att slippa må dåligt. jag var/är oxå rädd för snitt. var aurora-mamma den här gången å jag kände mig så förberedd inför förlossningen. å allting gick så bra. särskilt när jag jämför med förra gången...
    första gången fick de hjälpa mig med sugklocka å de var hemskt men ändå var det enda jag tänkte på att det måste ut det får inte bli snitt...

• Fru Humla

det är INTE fånigt. om det tillstöter nåt kommer du att kunna göra ett bättre "jobb" för att undvika snitt om du inte blir skräckslagen. jag jobbade på hårt för att slippa men dte kan ju lika gärna bli att man får panik å inte kan hjälpa till oxå. är du med på vad jag menar?

• längtans tider

Jag har födit 2 barn, ena med akut snitt och ett på vanlig väg. Snittet är inget att vara orolig för enligt min mening!
    Du får ta och läsa på om det, om folk som varit med om snitt.

• Tonx
    längtans tider skrev 2007-09-04 21:08:25 följande:
    Jag har födit 2 barn, ena med akut snitt och ett på vanlig väg. Snittet är inget att vara orolig för enligt min mening!Du får ta och läsa på om det, om folk som varit med om snitt.
    Ja, jag förstår ju att det inte är nåt att vara orolig för egentligen. Men det går liksom inte att komma ifrån känslan, jag vet inte vad det är som känns så jobbigt med det..
  • Gnillib

Jag tycker nog att du kan prata med barnmorskan om du är rädd, det spelar ingen roll om du löper risk att få snitt eller inte. De är ju till för att hjälpa oss! Jag pratade med min barnmorska om GBS fast jag vet att det är ganska liten risk att det påverkar barnet men hon tyckte inte att jag var löjlig... i alla fall sa hon inte att hon tyckte det... ;)

• siamusen

Prata med BM och försök informera dig sa mycket som möjligt om snitt (om du vagar vill säga).

• Tonx
    siamusen skrev 2007-09-04 21:20:53 följande:
    Prata med BM och försök informera dig sa mycket som möjligt om snitt (om du vagar vill säga).
    Jo, jag vet ju mycket. Tror nästan det är det som är värst, jag läser det mesta jag kommer över om förlossningar, både vaginalt och kejsarsnitt.
    Innan jag födde dottern så funderade jag inte ens såhär.
  • siamusen
    Tonx skrev 2007-09-04 21:30:54 följande:
    Jo, jag vet ju mycket. Tror nästan det är det som är värst, jag läser det mesta jag kommer över om förlossningar, både vaginalt och kejsarsnitt.Innan jag födde dottern så funderade jag inte ens såhär.
    Fast problemet är ju att mycket av den information om snitt fokuserar pa de negativa aspekterna av snitt.

Finns väl en bok som heter Kejsarsnittsboken eller nagot liknande.
Svar på tråden Kejsarsnitträdd, vad kan man göra?