• Micki

Ni oförklarligt barnlösa som försökt över 2 år..

Jag och min man har försökt ca 2 år att få en liten.
    Vi har hunnit göra 4 IVF,en ledde till graviditet men slutade i tidigt MF. En spontan graviditet mitt emellan som sluatde i MF i v6.

Hur får man ork att gå vidare?
    Känner mig så ledsen för detta och ensam,jag vet att jag inte är ensam om det (på gott och ont). Men inga i min bekantskapskrets har detta problemet.

Hur gör ni för att orka med? Och fortfarande hoppas?

• Svar på tråden Ni oförklarligt barnlösa som försökt över 2 år..
  • Kwela

Ja visst hade det! Jag tror att jag skulle kunna se det på ett annat sätt då. Hade kanske varit enklare att berätta för vänner oxå om man visst vad man skulle säga. Annars får man bara en massa konstiga kommentarer om att man måste slappna av och all annan skit!

Har du funderat ngn gång på alternativ medicinering? Har hört att det finns bra saker för att undvika missfall? Kram kram

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • Micki

Nja,jag vet inte. Funderar lite på akupunktur faktiskt. Jag har provat kinesologi (kroppsbalansering) ett par gånger,men vet inte om det gav nåt direkt..

Har du provat nåt eller skulle du kunna tänka dig göra det?

• Kwela

Jag har gått hos en antroposofisk läkare i Järna som även är utbildad inom vanlig medicin. Just nu äter jag ngt som ska vara bra för mig. Har bara ätit i en måndad så det är förtidigt att avgöra om det har gett resultat. Men det är värt att prova allt tycker jag!

Vad säger läkarna till er? Vad kan det bero på att det inte blir ngt? Under hur lång period har ni gjort ivf? Kram

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • Micki

Vad är antropo?? för något och vad är det du äter?

Läkarna vet faktiskt inte Det enda som de har sgat nåt om skulle ju vara pressen som jag upplever? Sen har vi ju lyckats en gång att bli gravida (på egen hand)så det ska tydligen gå..

Sist nämnde läkaren också att äggen kan åldras i förtid (framför allt om man röker),men hon trodde inte att det va så,då borde jag inte kunnat få så många ägg vid IVF-försöken.

Vi började med vårt första IVF februari/mars -06.

Kram,kram.

• Corretje

Hej hej, Jag och min man har försökt bli med barn i fyra år, suck! Jag har dock flera andra kompisar som är/ har varit i samma sitts. Ett par kunde inte bli med barn, det andra paret har nu två barn (dom hade försökt i fem år, båda barnen kom utan hjälp) och det tredje paret föröker fortfarande... som oss.
    Hur man orkar vet jag inte, jag vill helt enkelt för mycket för att ge upp hoppet! Jag har gjort en insemination, som har misslyckats, förra månaden fick jag inte börja med andra försöket eftersom jag hade en cysta, så nu väntar jag tills jag får min mens igen (that's a first!) så att jag förhoppningsvis kan börja igen!!!
    Lycka till allihopa!

• Mrs CL

4 år och inte ett enda +.
    Utredningens resultat = oförklarligt

Har regelbunden men och ägglossning, men ändå vill det sig inte.
    Är orolig över att de kanske inte vill fastna eller att det inte sker någon celldelning.

IVF planeras till vintern, men det känns såååå långt borta.

Efter den sista inseminationen mår jag inte helt bra fysiskt då jag vet att det bara är IVF kvar.

• Vrinda

Hej på er!
    Jag och min sambo är också oförklarligt barnlösa. Vi har försökt i snart två år. Kommer nog att köra igång med IVF i vinter men det tar emot att börja den processen... Man hoppas ju hela tiden att det helt plötsligt bara ska fungera av sig själv...

Ja, hur håller man hoppet uppe egentligen? För mig går det väldigt upp och ner. Vissa dagar vill man bara dra nåt gammalt över sig och allt känns hur hopplöst som helst och andra känns det som om det kommer att ordna sig trots allt. Sen känner man ju en viss stress över att tiden bara går och man blir ju inte yngre direkt.

Vi har inte heller några vänner i samma situation som oss, de flesta har både ett och två barn. Väldigt ofta känner jag mig så ensam om mina problem även om man vet att det statistiskt sett inte är så ovanligt... Tur att FL finns i alla fall!

• Missne

Mrs CL och Vrinda. Då är vi flera som troligen kör IVF i vinter. Det är som du säger CL att det känns som sista hoppet och funkar inte detta är hoppet ute. Jag är också skraj inför detta. Hur många inseminationer har du gjort CL? Jag har inte gjort någon och de har inte föreslagit det på kliniken heller. Jag har inte heller haft ett enda plus på 2½ år och är också orolig att ägget inte fäster eller delar sig eller att äggskalet kanske är för hårt och spermierna inte kan tränga igenom eller att äggblåsorna är tomma. Förhoppningsvis får man svar på en del av dessa frågor under IVF iallafall. Men jag gör som ni hoppas på underverk under väntetiden. har nu börjat i akupunktur och vill ge det en chans innan IVF. Som sagt tur att FL finns då inte heller vi har några vänner i samma situation.

• Mrs CL

Missne
    Vi har gjort 3 inseminationer på SH. Fler tycker de inte att man ska göra eftersom att om det inte funkar med 3 st så funkar det troligtvis inte.

Vart kommer ni att göra era IVF? Jag själv har ännu inte beslutat mig för någon klinik då senaste inseminationen misslyckades i förra veckan. Just nu letar jag efter info, så ni får gärna berätta om era erfarenheter.

• Missne

Mrs CL: Jag går på RMC (Reproduktionsmedicinskt centrum) i Linköping (universitetssjukhuset). Här finns inte så mycket att välja på antar jag då det är landstingsbekostat vi börjar med.

Svar på tråden Ni oförklarligt barnlösa som försökt över 2 år..