• Kalikå

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

Vilka är ni att avgöra om andra ska ha rätt att skaffa barn eller inte??

Var och en hittar sitt sätt att ta hand om sitt barn, vill man stanna hemma är det OK, vill man jobba är det också bra. Sluta döma alla andra!

(Ska jag följa samma spår som ni gör kan jag vara så fräck att jag säger att ni hemmafruar är bittra över er begränsade roll och att ni avundas oss som även har en yrkeskarriär. Men jag håller tyst...).

• Kalikå

Jag undrar vad ni som så starkt propagerar för att kvinnor måste vara hemma med barnet annars arbetar med? Troligen har ni inte speciellt givande och stimulerande arbeten eftersom ni absolu inte kan förstår att man som kvinna kan längta tillbaka till yrkeslivet?

Föresten, hur har ni tid att sitta framför datorn och diskutera detta egetligen? Borde ni inte umgås med era barn??

• Kalikå

hotten

du jobbar alltså inte, trots att barnen är i skolåldern och inte längre "behöver" en hemmaförälder?

• Kalikå

Min dotter har en pappa också!

Herregud!

• Kalikå

Citat: "Det låter på så många här i tråden att era liv stannar upp bara för att ni fött barn. Jag tycker verkligen synd om er! Det låter som om det nog e bättre att ni börjar jobba ändå så ni får bli stimulerade. Sen när ni kommer hem så får ni kanske ett par timmar med era småttingar o då tillgodoser ni ju era behov till topp. Låter härligt detta!

Se nu till att innan ni skaffar flera barn att ni festar loss, träffar mycket vuxna utan barn så ni laddar innan nästa!"

Väl talat! Förvånad över att så kloka saker kom från dej!

• Kalikå
    ChristineKleven skrev 2007-09-05 13:56:43 följande:
    Varför skulle det vara så konstigt att det kom från mig?
    Därför att du och jag verkar ha helt skilda åsikter vad gäller en mammas roll i hemmet vs en kvinnans yrkeskarriär!
  • Kalikå
    siamusen skrev 2007-09-05 14:04:19 följande:
    Min granne sa faktiskt nagot intressant härom dagen. Hon är väl runt 65 skulle jag gissa, tre-barns mor, tätt mellan barnen.Hon erbjöd sig att sitta barnvakt at mina barn sa att jag skulle fa ga ut lite sjâlv för hon minns hur jobbigt det kunde vara.Och hur hon inte insag det just da men efterat känner hon som om hon förlorat flera ar av sitt liv. Hon önskar att hon balanserat det lite bâttre.tyckte det var rätt intressant faktiskt.
    Jag har faktiskt också fått det intrycket av kvinnor som ägnat många år endast åt sin barn och aldrig tänkt på sina egna "behov". En kvinna jag känner väl köpte sitt första klädesplagg (åt sig själv, inte till barnen) då barnen var fyllda 15 resp 17 år! Hon valde bort en utbildning för att kunna vara hemma. Idag anar jag en viss bitterhet och ånger över att ha satt sig själv i andra hand så länge.

En förälder är inte enbart ett barns målsman, utan även en egen individ med egna intressen som inte automatiskt försvinner då ett barn kommer till världen.
  • Kalikå
    Pluttesnuttan skrev 2007-09-05 14:17:51 följande:
    Vilken fråga? Om nu ingen vill vara hemma med sitt eget barn borde dom väl inte skaffat ungar från första början!
    Here we go again....
  • Kalikå
    ChristineKleven skrev 2007-09-05 14:41:29 följande:
    Jag tycker inte att jag e en bättre mamma än någon annan. Det finns mmmor som e tio ggr bättre än mig, men e det så konstigt att jag tycker det e konstigt att man inte vill vara hemma med barnen. När jag fick mitt andra barn då var jag tvungen att lämna honom på dagis med vår 1:a flcka o det var inte roligt. Det e så stora grupper att dom hinner inte ens se till dom minsta. Den minstinen våran kunde inte prata då o när vi kom för att hämta honom på dagis så sa dom- han har varit sååå gnällig idag. Jaha....va konstigt tyckte jag....vi var tvungen att åka in med honom på akuten på eftermiddan o det visade sig att han hade tre spricker i handleden....så att barnen inte får tillräckligt med tillsyn på dagis e ju uppenbart.Jag värderar inte mina val som högre än era! Jag vet att ni älskar era barn lika mycke som jag, men det e väl inte det som jag tycker e konstigt utan att ni inte vill vara hemma med dom. Jag kan förstå att ni blir uttråkad ibland o att ni vill träffa vuxna o prata om annat än bara barn, men det finns väl tid för det oxå, men det låter som det e det ända ni vill göra.
    Det är väl bara att inse att vi alla har olika sätt att umgås med våra barn. Det där om din sons handled lät försträckligt, men problemet handlar om brister i barnomsorgen snarare än om att barn börjar på dagis tidigt.

Jag har full förståelse och hyser respekt för ditt val, liksom du respekterar oss andra som vill jobba OCH träffa våra barn (vi får ju det bästa av två världar, samtidigt!).
Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...