Inlägg från: ChristineKleven |Visa alla inlägg
  • ChristineKleven

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

Prego75

När man skaffar barn e man väl ganska införstådd med att man ska vara hemme med barnet....så e det. Sen om man blir uttråkad i längden så e det mycket väl förstått. Man kan inte tro att man ska va hemma i minst ett år o tro att man ska gå runt o tycka det e skitkul. Jag tycker att man ska vilja vara mammaledig för att överhuvudtaget skaffa barn anars e man orättvis mot barnet o djävulsk EGO.
    Detta ska man väl förståss veta om varann innan man skaffar barn.....nu vet ni iallafall hur läget e alla ni som tycker att det e så tråkigt att vakna bredvid bebisen, känna deras doft o dras händer mot kinderna. Att vilja göra dras dag till en ny erfarenhet o lära dom en massa nytt. Skaffa inte flera barn då!

Jag blir jätteirriterad på er!

• ChristineKleven

Jag har inte sagt att man inte älskar sina barn om man inte trivs med att var hemma. Men man vet väl om det innan man skaffar barn. Man kan väl hitta på massor med barna.....gå till lekparken, ut o promenera, träffa andra mammor som e i samma sits, bjuda hem varann på lunch. Jaa listan kan göras lång. mDet har funnits dagar då jag har varit så uttråkad o längtat tills man ska få börja jobba o inser efter ett tag att det har varit för lönen man vill tillbaka, för man blir ju begränsad med ersättningen man får om man väljer att stanna hemma länge!

Jag menar inte att ni inte ska skaffa barn.....jag förhastade mig kanske o vill inte att ni ska tro att jag dömer ut er som inte vill vara hemma, men kan ni förklara för mig vad det e som e så tråkigt då. Rastlös e ingen ursäkt, för det finns miljoner av saker att göra! Sen var det väl inte frågan om man ville vara hema med barnen länge utan att man inte alls trivdes att vara mamaledig....eller?

• ChristineKleven

Så här e det

Alla som får barn ska ju vara hemma med barna o så e det ju oavsätt om man trivs med det eller inte!

Antingen e man hemma med dom så kort som möjligt för att vara en mycket bättre mamma än dom som e hemma länge o bara gnäller o surar för att man e less på barna.Skrikandes

Undrar om jag uppfattade detta rätt?

.......oavsett om man inte gillar det så e det ju ett måste att vara hemma med barna. Nu e det kanske så att många av er inte har turen att ha en man som tar vid en stund när han kommer hem. Man kan ju åka bort en sväng o träffa arbetskamrater på kvällen o lämna barna hemma för mannen ska väl oxå ta sitt ansvar !

Jaa jag vet inte jag.....ni kanske tycker att jag e trångsynt, men allt detta visste ni väl redan om o då får väl mannen ta över halva . Han har inte rätten att tvinga på sin andra halva utan han har bara rätt att överlåta om man vill det!

Det e väl en bra ide`
    Så kan man få må lite dåligt var tänkte jag

Rätt ska va rätt!

• ChristineKleven

Jag tycker inte att det bara e bebisprat när man träffas i en mammagrupp....det e väl bara att bryta trenden. Det e väl bara att ställa en fråga om nåt helt annat då så kanske ni kommer in på nya tankebaner. Det kanske finns fler som tänker som du....det kan du väl oxå säga ellar fråga. Det kanske inte känns rätt o fråga en sånn sak för man vet egentligen vad det innebär att vara hemma med barn. Jag kan säga at jag tycker inte heller att det e så himla kul att vara på lekparken eller gå ut på gräsmattan o låtsas som det e jättekul att ge Ellen fart på gungan, men jag gör det ju för henne. Och det värmer i mig när jag hör henne skratta för att det e så roligt, så säg mig vad det e som inte e så kul.

• ChristineKleven
    aktuelle skrev 2007-09-02 13:33:03 följande:
    men det är ju galet att man knappt vågar gå på restaurang för man är rädd att störa andra (jag känner så) man har hört så många skräckeempel på folk som klagar och får en att känna sig som ett gift i en sådan miljö om man har barn med sig..
    Dom som gnäller på att man har barn med sig på resturang kan kyssa sig i arslet!!!!!!
    Det e min rättighet att vara vart jag vil!
    Det var en i våran ortstidning som opponerade sig på att mammor med barnvagn inte skulle få vara på stan.....vilken jävla idiot. Hade jag vetat vem det var så hade jag bett honom.....jaa jag vet inte vad!
  • ChristineKleven

Bry dig inte om dom....dom har inte rätt att säga till dig. Då ska du anmäla dom.

• ChristineKleven

Spelar ingen roll, men jag fatar inta att ni inte ggör nåt åt situationen än att bara gnälla över att det e så tråkigt att vara hemma med barnen själv. Det finns väl vuxna människor att umgås med som inte har barn om det nu e den sociala biten ni saknar...eller? Jag menar om ni vill prata om annat än barn!Eller känner ni bara folk med barn?

• ChristineKleven
    vårsol skrev 2007-09-04 19:54:07 följande:
    Tycker du att folk i den här tråden "bara gnäller" över situationen? Själv tycker jag att tråden varit rätt så gnällfri och att vi mest diskuterat.
    Jaa det tycker jag.....alla som inte tycker att det e nå roligt att vara hemea med barnen dom gnäller enligt mig. Det e så jobbigt att gå i lekparken, det e så jobbigt att bara prata barn, det e så jobbigt att inte ha någon social människa som inte bara pratar amning, napflasker!!!!
     Det e klart att dom diskuterar oxå, men grundtonen på det hela e bara gnäll tycker jag.....så svaret på din fråga är JA!
    Tycker inte ni det?
    Om ni verkligen lyssnar till tonen så e det gnäll!!
  • ChristineKleven

Om man skaffar barn av svepskäl för att stanna hemma från jobbet då ska man skaffa hjälp för då e man riktigt dum i huvve! För det e väl dubbelt så mkt att göra hemma än vad det e på jobbet. Visst kan man ta annorlunda pauser, men det e ju inte å jämföra!

• ChristineKleven

Det låter på så många här i tråden att era liv stannar upp bara för att ni fött barn. Jag tycker verkligen synd om er! Det låter som om det nog e bättre att ni börjar jobba ändå så ni får bli stimulerade. Sen när ni kommer hem så får ni kanske ett par timmar med era småttingar o då tillgodoser ni ju era behov till topp. Låter härligt detta!

Se nu till att innan ni skaffar flera barn att ni festar loss, träffar mycket vuxna utan barn så ni laddar innan nästa!

• ChristineKleven
    siamusen skrev 2007-09-05 13:37:25 följande:
    Tack för tipset
    Varsågod
    snillis skrev 2007-09-05 13:42:16 följande:
    Kleven: jaja, ha du dina fördomar så blir allt jättebra - du verkar ju inte vara direkt mottaglig för andras argument ändå.Ett tips - börja jobba så kanske du tränar dig på att lyssna på andra
    Försvara er bara...det skulle jag oxå göra om jag kände att jag gör nåt fel.
  • ChristineKleven
    Kalikå skrev 2007-09-05 13:55:16 följande:
    Citat: "Det låter på så många här i tråden att era liv stannar upp bara för att ni fött barn. Jag tycker verkligen synd om er! Det låter som om det nog e bättre att ni börjar jobba ändå så ni får bli stimulerade. Sen när ni kommer hem så får ni kanske ett par timmar med era småttingar o då tillgodoser ni ju era behov till topp. Låter härligt detta!Se nu till att innan ni skaffar flera barn att ni festar loss, träffar mycket vuxna utan barn så ni laddar innan nästa!"Väl talat! Förvånad över att så kloka saker kom från dej!
    Varför skulle det vara så konstigt att det kom från mig?
  • ChristineKleven

Jag väntar mitt 4:e barn o då inser man att livet handlar inte bara om barn....det beror på vad man gör det till....tycker jag.

Vilken tur att det inte e ni som har lagstadgat föräldraledigheten, för då skulle alla barnen på dagis krypa.-D

Jag vet inte om det e så att jag nöjer mig med lite, men jag tycker att barnen förgyller min vardag tillräckligt och det handlar ju bara om max två år åt gången.
     Vilken tur att vissa av er inte kommer att utnyttja den nya lagen om att mammor får stanna hemma med barnen tills dom e tre år.....utan låter oss andra få ta hand om barnen själva istället för att skicka dom på dagis!

Jag kanske e lite envis, men det e bara så att jag kan bara inte fatta att man inte vill vara hemma med barnen!

• ChristineKleven
    isasdream skrev 2007-09-05 14:23:14 följande:
    Siamusen:Ja med tio år mellan barnen, som jag har, så har man lärt sig en del. Spelar liom ingen roll om man så har 12 ungar och ingen kommit upp i åldrarna.. man är iaf ingen erfaren förälder i mån av tid (som en del antyder här)Din granne verkar klok. Jag kommer vara hemma i 11 månader med sonen... sen kommer hans pappa vara hemma tills slutet på januari men sen ska vi jobba. För att vi behöver.ChristineKleven : Envis eller helt enkelt andra förutsättningar. Kan säga att nya lagen inte skulle få mig att vara hemma längre om kommunen tar den till sig. Jag skulle aldrig fia det på 3000. Och JAG behöver annat i mitt liv än bara barn. Det betyder INTE att jag inte älskar mina barn lika mkt som du älskar dina eller att du är en bättre mamma än mig. Det betyder bara att du och jag är olika som personer och behöver olika saker i våra liv för att kunna vara den bästa mamma våra respektive barn kan få.Jag får känslan att du värderar dig och dina val lite högre än andras val enbart för att de inte villleva sina liv som du vill leva ditt.jag jobbar i förskola och jag har ännu ej träffat på en förälder som lämnar sina barn där av egoistiska skäl.
    Jag tycker inte att jag e en bättre mamma än någon annan. Det finns mmmor som e tio ggr bättre än mig, men e det så konstigt att jag tycker det e konstigt att man inte vill vara hemma med barnen.
    När jag fick mitt andra barn då var jag tvungen att lämna honom på dagis med vår 1:a flcka o det var inte roligt. Det e så stora grupper att dom hinner inte ens se till dom minsta. Den minstinen våran kunde inte prata då o när vi kom för att hämta honom på dagis så sa dom- han har varit sååå gnällig idag. Jaha....va konstigt tyckte jag....vi var tvungen att åka in med honom på akuten på eftermiddan o det visade sig att han hade tre spricker i handleden....så att barnen inte får tillräckligt med tillsyn på dagis e ju uppenbart.

Jag värderar inte mina val som högre än era! Jag vet att ni älskar era barn lika mycke som jag, men det e väl inte det som jag tycker e konstigt utan att ni inte vill vara hemma med dom. Jag kan förstå att ni blir uttråkad ibland o att ni vill träffa vuxna o prata om annat än bara barn, men det finns väl tid för det oxå, men det låter som det e det ända ni vill göra.
  • ChristineKleven
    Serina skrev 2007-09-05 14:33:07 följande:
    Bådas ansvar.Ingen av oss var så pigg på att vara hemma på heltid, men eftersom vi har ett barn så tar vi vårt ansvar. Vi kommer vara hemma närmare ett år var och ganska mycket på deltid, så att vi båda har behållt kontakten med våra arbetsplatser.
    Bra alternativ tycker jag!
  • ChristineKleven
    Kalikå skrev 2007-09-05 14:45:58 följande:
    Det är väl bara att inse att vi alla har olika sätt att umgås med våra barn. Det där om din sons handled lät försträckligt, men problemet handlar om brister i barnomsorgen snarare än om att barn börjar på dagis tidigt.Jag har full förståelse och hyser respekt för ditt val, liksom du respekterar oss andra som vill jobba OCH träffa våra barn (vi får ju det bästa av två världar, samtidigt!).
    Jag respekterar era val oxå, men om man frågar så måste man väl tåla sanningen. Att inte vilja vara hemma med sina barn e väl ganska konstigt! Vad e det som e så konstigt med att tycka att det e konstigt,?
Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...