• Lishon

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

Jag säger som så många andra. Varför skaffar man barn då?? Om man vill ha barn så vill man väl vara hemma med dem, mamma som pappa. Vad är annars meningen med barnet? Man borde ju vilja göra den första tiden trygg för barnet och vara hemma så länge som möjligt. Även om man gillar sitt jobb så går väl ändå barnet före? Hur uttråkad man än är (hur man nu kan vara det) så borde man väl vilja vara ledig med barnet ändå? Det är ju en omställning att sluta arbeta och vara hemma, visst, men man vänjer ju sig och för barnets bästa står man ut. Det bästa är att båda jobbar 50 och är hemma 50 så får man lite variation och ja det är bådas ansvar att vara hemma.

• Lishon

Prego75: Nja jag har väl aldrig sagt att man inte bör skaffa barn om man inte trivs med att vara föräldraledig. Att ha barn innebär mycket mer än bara föräldraledigheten. Jag undrar bara varför man skaffar barn om man inte vill vara deras trygghet när de är små? Alla tycker mer eller mindre om att vara hemma, visst, men det är väl inget att tjaffsa om egentligen för man bör ju vara hemma. Man får stå ut helt enkelt. Det är ju barnens dagar och deras rätt att få vara hemma med sin förälder så om man inte kan komma övverens så får man gott vara hemma sina dagar man har blivit tilldelade anser jag.

• Lishon

vårsol: Ja om ni har råd att vara hemma i två år så borde ni ta ett år var. Eller jobba 50 procent var och vara hemma 50 i två år. Även om ni inte trivs så borde ni vilja för barnets skull. Om man varvar jobb med fl så kan det väl inte vara så farligt, eller? Är ALL tid hemma med barnet trist?

Jag anser inte att man inte bör skaffa barn när man inte trivs hemma men jag anser att man bör vara hemma om man skaffar barn. Rätt stor skillnad. Jag anser förstås att det inte är nån skillnad mellan könen. Om man inte utnttjar alla BARNETS (för det är barnets) dagar och låter dem brinna inne så skulle jag fråga varför man skaffade barn.

• Lishon

Ärligt talat! Även om man får minskad intellektuell stimulans när man är hemma med sina barn så kan man väl stå ut med det den korta tiden av ens liv man är föräldraledig?!! Säg att man är hemma 2 år eller till och med 4 år om det är fler barn än ett. Vad är det, om man tänker på alla år man har kvar på jobbet? Man måste kunna vara lite mer målinriktad och diciplinerad än att bara ge upp fl för att man får för lite intellektuell stimulans. Låter patetiskt i mina öron utan att på nåt sätt racka ned på nån. Delar man på fl så får man ju dessutom stimulans från jobbet några dagar i veckan.

Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...