Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

gudrun skrev 2007-09-24 12:10:42 följande:
    Bibeln säger att sex mellan två av samma kön är styggedom....MYCKET är synd i människors liv,detta är knappast värre än nåt annat,men,dock fel...
    Aha. Så varför får alla syndare utom homosexuella gifta sig?

Mig veterligen får till och med satanister och djävulsdyrkare gifta sig i kyrkan, om de så behagar.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-24 12:15:05 följande:
    Ja,Gud är god,helig och rättferdig.Det är Han oberoende av om du tror det eller inte.Dorian Ertymexx skrev 2007-09-24 06:58:24 följande:
    GTs gud är ingetdera. Han är en egotrippad, svartsjuk skit. Och det roliga är att han erkänner det själv!

NTs gud... nå, det kan diskuteras, men där kan jag nästan köpa att han är litet god i alla fall.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-24 12:18:50 följande:
    gudrun skrev 2007-09-24 12:10:42 följande:
    Dessutom trodde jag att äktenskap handlade om kärlek främst och inte främst sex
    Meh, homosar kan ju inte vara kära! Det står i bibeln! Eller om det var Barbie-tidningen... eller kanske det var Disneydags..?
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-24 16:21:55 följande:
    Jag tar det igen:Homosexualitet är inte en större synd än nåt annat.Gud förlåter ALL synd som man kan begå.Men,om man ursäktar sin synd,och inte VILL "göra upp med den"..DÅ är det en annan sak....Dorian Ertymexx skrev 2007-09-24 16:10:16 följande:
    Med andra ord, rika som inte före vigseln donerar bort alltsammans borde inte heller få gifta sig i kyrkan. Av exakt samma anledning som homosexuella. Lustigt att de får fortsätta synda i godan ro, med kyrkans välsignelse. Du kanske ska upplysa kyrkorna om det där?
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-24 16:19:12 följande:
    Trågigt att du jämför kristendomen men Islam-styrde länder.För jag utgår från att det är det du gör.Dorian Ertymexx skrev 2007-09-24 16:15:11 följande:
    Teokrati som teokrati. Vilken bok som ligger bakom spelar ALDRIG någon roll. När Florens var som mest kristet var det EXAKT som Iran. Kvinnor tvingades bära kläden som vi idag skulle kalla burka. De skulle skyla sig fullt ut.

Så ja, jag jämför, och det med mycket goda skäl.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-24 16:23:19 följande:
    Där har du fel...Gud är den Han är,vare sej DU säger notsatsen,vet du....HAN förändrar sej inte...Dorian Ertymexx skrev 2007-09-24 16:17:49 följande:
    Nähe, han ändrar sig inte... Så när han ångrar sig ett stort antal gånger i bibeln, känner skuld och skam över vad han gjort, var det någon annan gud? När gud ändrar den gamla lagen och ersätter den med den nya, är inte det en ändring?

Det kanske bara jag som inte blivit magiskt upplyst om hur "stena skiten ur alla som gör fel" och "vänd andra kinden till" är exakt samma sak, och inte en helomvändning...
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-24 17:12:35 följande:
    Detta du troligen henvisar till där,handlar om girighet....Och vem har sagt att kyrkan välsignar det? Sen så finns det ju kyrkor som VILL värsigna homosexuella.Dorian Ertymexx skrev 2007-09-24 16:24:59 följande:
    Vaddå "vem har sagt!" Jag har inte i mitt liv hört en kyrka neka folk att vigas för att de är miljonärer eller miljardärer, eller ens kapitalistiskt lagda! När jag hör kyrkan börja banna andra syndare, då och först då kommer jag tycka att kyrkans negativa inställning till homosexuella är legitimt. Men när man BARA dissar homosexuella, men glatt välsignar alla andra synder och syndare, well, det kan jag inte riktigt se som annat än hyckleri.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-24 17:14:37 följande:
    Jag tror inte jag har sagt att samhället skall styras av religion?Jag har sagt att jag inte tycker att kyrkor SKALL ha vigselrätt.Dorian Ertymexx skrev 2007-09-24 16:26:47 följande:
    Vi pratade inte om det. Vi pratade om att majoriteten kristna inte är bokstavstroende. Och att det är därför vi har en modern, demokratisk stat. Ju fler bokstavstroende i en nation, desto mindre modern och demokratisk är den. Oavsett religion, egentligen, men just nu talar vi om kristna. Irland är väldigt kristet, det ligger långt ned. Det gjorde spanien också, men ju mer sekulärt det blir, ju färre fanatiker, desto bättre går det med moderniseringen. Och vilket västland är det minst humana? Jo, det uberkristna USA, med fler fanatiker per kapita en hela EU tillsammans.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-24 17:15:27 följande:
    Gud "ändrar" inte den gamla lagen...Den UPPFYLLS genom Jesus Kristus!Dorian Ertymexx skrev 2007-09-24 16:28:11 följande:
    Eh? Jesus kastade inte en enda sten på någon. Man uppfyller inte en lag genom att gå rakt emot den.

Du skulle nog inte bli glad om du stämde en tjuv på pengar, och rätten ansåg att lagen var uppfylld då du får "vända andra kinden till" genom att betala böter till tjuven, fast alla vet att han gjort fel och det finns bevis för det. Det är vad Jesus gjorde mot den gamla lagen, han gick tvärtemot den. Det är inte uppfyllelse någonstans.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?