Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Skalmsta skrev 2007-09-20 07:39:25 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-19 23:02:54 följande:
    Ja det är just vad det där är. Du säger inte att Jesus har den enda sanningen och ej häller att Ergo säger sig ha hela sanningen.Ska man attakera något som har ett så öppet mål som bibeln så ska man åtminståne göra det bra. När det finns mer än 1 idiotisk sak per sida så är det dumt att slänga upp en oigenomtänkt felaktig satslogik och dessutom hävda att den är trivial.
    Har du läst igenom hela tråden? Jag har inte behov av att vara så exakt. Men visst, jag kan vara mer precis.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-20 13:46:08 följande:

Eg venter ik at du skal tro det, eg bare sier hva eg vet er sant og Gud
    Och vad du vet är sant kan vara

a) sanningen
    b) djävulens bedrägeri
    c) villfarelse
    d) mental störning
    e) självbedrägeri för att få känna sig speciell.

Att du är övertygad är bara ett av symptomen på alla fem tänkbara varianterna.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-20 20:17:32 följande:
    Jo,jag förstod att du blev full i skratt.det jag undrade var varför du ät tvungen att visa ditt ogillande/hån så öppet? Varför kan man inte diskutera utan att cbete sej på ett sådant sett?Dorian Ertymexx skrev 2007-09-20 06:52:03 följande:
    Förlåt, jag visste inte att hån och öppet ogillande var ett kristet privilegium.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-20 22:02:48 följande:
    Om man är 100% övertygad om att en sak är sann,BEHÖVER man inte ändra sej...
    Inte ens om man blir motbevisad med enorma mängder fakta? Då är man inte troende, då är man fanatisk. Eller blind.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-20 23:09:25 följande:
    ja du,än har jag inte sett nåt fakta som har "överbevisad" mej.....Om det är vad du kallar fanatisk,så ok.Dorian Ertymexx skrev 2007-09-20 22:46:25 följande:
    Det är klart! För varje fakta jag lägger fram så blir det antingen dissat, bortglömt eller besvarat med ett "oj läggdags!"

När jag FÅR ett svar är det något svammel om vad som är naturligt eller inte (utan förklaring på vad som menas) eller att du helt enkelt TROR annorlunda. Med andra ord bemöter du inte fakta med fakta. Du VÄLJER att blunda för fakta och motsägelser (i bibeln och i din tro), och då är du en solklar fanatiker och fundis. En som blundar, sätter fingrarna i öronen och skriker "BINGO!!!" så fort någon motsäger dig. Precis som i den där reklamen.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-20 23:20:14 följande:

Bibelen sier selv at det er fullvishet!! Og eg vet det er sant, for det er så min tro er oxo. Som tex når eg skal tro Gud for noe så er det en visshet, selv om eg ik ser det og det tar noen dager før bønnesvaret kommer.
    Aha. Så vem som helst som säger att den har den absoluta sanningen har då rätt. Okey, here goes:

Jag har den absoluta sanningen. Elefanter är gröna, fåglar flyger för att de har helium i magen, och gud är en gammal svart tant som lagar gröt till alla i himlen, såsom profeten Gardell förutsade.
  • Dorian Ertymexx
    Skalmsta skrev 2007-09-20 23:55:32 följande:
    Upp till var religion/sekt/grupp att forma sigsjälv. Om jag med 10 polare bildar en religion som inte vill förena homosexuella i vår form av giftemål så ska det vara ok. Ingen ska tvinga oss till att sluta vara idioter och arroganta. Det finns redan många grenar i de religioner vi har i Sverige. Den i Knutby är en gren och det finns otaligt många fler. Hur dessa grupper väljer att agera i olika frågor, så som homoäktenskap, ska vara upp till gruppen själv. Så länge de inte gör något olagligt. Konflikten om kyrkan ska viga homosexuella är kyrkans konflikt.
    Problemet idag är ju att bland dina tio polare så vill sex eller sju faktiskt ha in homosexuella, medan en eller två är tväremot, och resten säger varken bu eller bä.
  • Dorian Ertymexx
    gudrun skrev 2007-09-21 02:50:44 följande:
    Jag tycker att kyrkorna inte borde ha den juridiska vigselrätten.Då slipper dom som anser homosexualitet vara fel,hamna i konflikt med sin tro/samvete.Låt alla vigslar ske borgligt.Och den som vil ha en kryklig välsignelse,kan ha det i sin församling.Som SJÄLVA beslutar om dom vill välsigna ett homosexuelt förhållande.Och som inte kan tvingas till det av nån lag.
    Något är vi överens om i alla fall.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-21 10:31:31 följande:

DorianMotsigelser i Bibelen er ik det samme som at den ik er troverdig, tingen er jo at den ble skrevet av mange forskjellige mennesker over en meget lang periode. Og da er det ik vente annet.
    En människa som i rätten motsäger sig själv kallas per definition för icke trovärdig. Likaså källor för forskning eller uppsatser. Det gäller alltså allt och alla, per definition: Något som är motsägelsefullt är icke trovärdigt. För, om det är som du säger - att det bara finns EN sanning - så KAN inte alla motsägelser i bibeln vara korrekta, och ergo måste bibeln vara opålitlig.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-21 18:08:02 följande:

Det får være opp til deg å tro..selv vet eg noe annet
    Nej, tvärtom: Det är DU som tror saker. Jag VET.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?