Inlägg från: Tussiluskan |Visa alla inlägg
  • Tussiluskan

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Halleluja! Om jag inte vore så in i bängen ateistisk hade jag haft lust att bli kristen här och nu!

Pinja skrev 2007-11-03 12:45:16 följande:
    Free spirit; kyrkan är INTE emot homosexuella. Den kristna kyrkan är en trosgemenskap där vi alla har vårt centrum i Jesus Kristus - det är INTE en åsiktsgemenskap!Tussiluskan svarade ju redan på din fråga; det är en milsvid skillnad på övergrepp och kärlek i samförstånd. Jag är kristen och tycker absolut att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan. Att sätta sig till doms över andra människors kärlek och dessutom stöta ut en grupp människor som redan är utstötta i samhället... tror du, Free spirit, verkligen att Jesus hade handlat så?!Om det nu skulle vara så att Gud inte tänkt att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan så tror jag ändå att Han har mer överseende med de som i handlat i kärlek och 'tillåtit' än de som pekat finger...
  • Tussiluskan

Nu griper du verkligen efter halmstrån, stumpan!

Så kyrkan ska nu inte viga alla som inte är "normala"? Alla som är över eller under medellängd? Folk som har gomspalt? Ja, jag är inte ett dugg förvånad över att du tycker det, men kan bara säga ännu en gång, att varför mobba de som är homosexuella, kortväxta, eller harmynta? Om deras "läggning" inte har någon som helst betydelse för hur bra eller dåliga de är för resten av samhället så kan man ju inte förbjuda dem? Visst, man kan ju sitta hemma och irritera sig bäst man vill, men du ska veta att det finns mängder med människor som sitter hemma och irriterar sig över dig, Gabriella, och alla andra som är religiösa t.ex.

Och så skriver du att faran med homosexuella som älskar varandra och vill leva tillsammans är att de förgriper sig på barn. Homosexualitet har ingenting med pedofili eller våldtökt att göra! Läs på lite, innan du kommer med flera sådana fullständigt galna inlägg! De flesta pedofiler är MÄN som förgriper sig på FLICKOR! Men om du vill resonera som du gör tycker jag att vi ska avrätta alla som är religiösa, eftersom en hel del av kyrkans män tycks ha som nöje att våldföra sig sexuellt på unga pojkar!

Gabriella S skrev 2007-11-03 16:46:54 följande:

Jo, jag tror att vi alla har fattat skillnaden mellan det som skadar andra och det som inte gör det. Men det betyder inte att allt som inte skadar någon annan är normalt. Om du hoppar omkring på ett ben i köpcentrat och gal som en tupp, så skadar du förmodligen ingen. Men det är likfullt inte normalt. Och Kyrkan har ingen skyldighet att inrätta en särskild ceremoni som välsignar folk som vill hoppa omkring och gala som tuppar heller. Fattar inte att "ni" inte kan fatta DEN skillnaden?Förresten är det där "homosexuella skadar ingen" en sanning med modifikation, för jag VET många fall där vuxna homosexuella - av båda könen - har utnyttjat sin ställning som t.ex. lärare till att förföra ungdomar till homosexuellt sex. Ungdomar som aldrig skulle ha kommit på tanken annars, men som tydde sig till den här läraren eller tränaren för att dom var ensamma och de egna föräldrarna inte brydde sig... Så nog sjutton kan de skada, om alla tabuföreställningar och regler kring vad som är rätt och fel släpper!
  • Tussiluskan

Nej, man kan inte låta de personerna göra vad de vill om de skadar någon annan. Och så var vi tillbaka här igen, homopar skadar inte någon annan och om man inte skadar någon annan så har ingen med att göra hur de lever!!

Gabriella S skrev 2007-11-03 16:52:49 följande:

Jag reagerade också på det. Vissa yttrar sig så otroligt tvärsäkert i frågor som även de lärde tvistar om. Det irriterar mig.Och vidare så finns det ingen lag som säger, att allt som är medfött måste levas ut - om det nu skulle vara så heller. Det finns ju många sinnessjukdomar som är medfödda, till exempel. Bara för det, så kan man ju inte låta de personerna göra vad som helst...
  • Tussiluskan

Det obehagliga med den almänna normupplösningen? Nej, men om det är så uppenbart med riskerna med den allmänna normupplösningen, ska det då vara så svårt att skriva ner för oss andra vad de är?

Kom, med ETT ENDA konkret exempel på hur homokärlek leder till allmän normupplösning som i sin tur leder till problem i samhället, så kan vi ju börja diskutera! Men som det är nu så har ingen av er lyckas svara på den frågan, och därför inte heller lyckats komma med ett argumet till varför vi ska börja trycka ner våra homo-kompisar.

Jag ser det otäcka med den allmänna homofientligheten. Det leder till att människor skadar andra både psykiskt och fysiskt, och det finns homosexuella som blir så neddtyckta och mobbade att de begår självmord. Det är inte bra med mänskligt lidande. Det var mitt argument emot att vara homofientlig. Men ni verkar inte intresserade av att minska mänskligt lidande, bara av att hetsa mot folkgrupp, vilket får er att känna att ni är något och accepterade av er grupp. Tragiskt.
    Gabriella S skrev 2007-11-03 19:45:25 följande:

Och jag tycker att det är otäckt att du inte ser det obehagliga med den allmänna normupplösningen. Dessutom är det alltid så, att när pendeln har svängt till sitt extremläge, så svänger den snabbt tillbaka igen. Det ÄR en motreaktion på gång nu. Många är ARGA. Det märker man när man pratar med folk. Jag vet t.ex. många som kommer att rösta på Sverigedemokraterna i nästa val, p.g.a. av homofrågorna (och i mindre grad även invandrarfrågorna). För dom känner att det har gått för långt, och att det måste hända något nu. (Alltså välutbildade och i samhället etablerade personer, kanske bäst att tillägga.)
  • Tussiluskan

Gabriella: vad är förförelse, då? Och varför skulle förförelse emellan homosexuella vara värre än förförelse mellan heterosexuella? Och framför allt, HUR ledar detta till att hela samhället brakar ihop?!!!
    Gabriella S skrev 2007-11-03 19:49:15 följande:

Jag talar inte om pedofiler och våldtäkt, jag skrev FÖRFÖRELSE av UNGDOMAR. Och det är tillräckligt illa...
  • Tussiluskan

Bra, Gabriella, då har du åtminstone fattat att homo är lika naturligt som hetero och ingenting man väljer! Och visst, man kan kanske få dig att sluta utföra heterosexuella handlignar till förmån för homosexuella handlingar, men varför skulle jag vilja få dig att gå emot din natur?

Och varför, på samma sätt, skulle du vilja att en homosexuell gick emot sin natur?

Gabriella S skrev 2007-11-03 19:52:40 följande:

Det här känns meningslöst, eftersom vi har dragit det här så många varv nu. Det är klart att man inte väljer LÄGGNINGEN själv OM den är genuin (nu tror jag att det i många fall inte är en genuin homosexuell läggning som får folk att ha homosex, med det är en annan fråga).Det vi säger en del av oss, är att man har ett val om man begår DE HOMOSEXUELLA HANDLINGARNA eller inte.
  • Tussiluskan

Hmm, jaha, men vi väntar fortfarande på en orsak till att homosexuella handlingar homosexuella emellan är farliga för samhället!!!

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:10:09 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 20:04:25 följande:
    Det där går inte att jämföra. Däremot går det att jämföra med det dekadenta tillståndet bland Paris' adel precis före den franska revolutionen. Och även det dekadenta tillståndet i den engelska överklassen, precis före reformationen. (Cromwell och gubbarna, vet du...)Det är exakt samma vindar som blåser nu. Exakt samma rättmätiga vrede. Och då kan det i stället - som det gjorde i de två fallen - gå för långt åt andra hållet. Det är därför det hade varit bättre om de dekadenta hade haft vett att bättra sig i tid, så hade inte all blodsutgjutelsen behövt ske.
  • Tussiluskan

Ja, just det.

Varför skulle de inte vara det?

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:51:09 följande:

Då är vi där igen: att något är medfött är inte detsamma som att det är naturligt! I så fall skulle alla medfödda sinnessjukdomar också vara "naturliga" eller hur?
  • Tussiluskan

Det här är ju ett klassiskt dilemma bland djur och människor - konkurrensen om resurserna. Vi måste offra våra resurser för att ge till inkräktarna, man vi är inte ense om hur mycket, och missnöje uppstår.

Men vi behöver inte offra resurser till de homosexuella. De kostar inte mer än heterosexuella. Så hur kan homosexuella någonsin bli ett problem, hur många andra problem du än drar in i bilden?

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:30:09 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-03 20:22:33 följande:
    Ja, så är det säkert för vissa. Men inte för majoriteten. Och ingen tillväxt i världen hade kunnat kompensera för de miljarders miljarder som invandringen har kostat. Det är kalla fakta. Det har inget att göra med att någon ser annorlunda ut (d.v.s. återigen - för en liten grupp så kanske det med hudfärg och ras har betydelse, men inte för majoriteten av alla som inser att invandringen är ohållbar). Det säger väl egentligen sig självt. Om du har en stad, där många 25-åringar bor hemma hos mamma för att det inte finns några lägenheter, och, ännu värre, många misshandlade kvinnor bor kvar hos sina män för att det inte finns några lägenheter.Är det då vettigt att, när det äntligen blir en ledig lägenhet, importera en familj från SOMALIA som får flytta in i den??? Som sagt, en sexåring skulle fatta att det inte var vettigt. Men dom som styr landet har stannat på en lägre intelligensålder än sex år...
  • Tussiluskan

Men, nu är det väl du som inte kan svenska, va? Vi tar det i stora bokstäver då, så du förstår den här gången:

DE SOM HAR LÄGGNINGAR SOM INTE SKADAR NÅGON ANNAN BÖR HA FRIHET ATT LEVA UT SIN LÄGGNING. DÄRTILL HÖR HETERO OCH HOMO- SEXUALITET.

Free Spirit skrev 2007-11-03 20:57:15 följande:

Leve ut !! Jaha.. så alle på tidligere liste skal leve ut sin legning..hvilket samfunn får vi da tro?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?