Inlägg från: Tussiluskan |Visa alla inlägg
  • Tussiluskan

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Fast jag tycker ändå att huvudfrågan är huruvida man får diskriminera hur som helst bara för att man är ett religiöst samfund.

Man kan ju inte hjälpa om man är homosexuell, det är ju inte ett beteende utan en läggning, trots att somliga här försöker få det att låta som om vi alla liksom själva kan välja och vraka om vi vill vara hetero, bi eller homo.

Det är inte OK att diskriminera mot individer bara för att de är ovanliga. Man får inte låta bli att viga de som är överviktiga bara för att ett av budorden är att man "icke får svulla". Man får inte göra så här mot folk i ett civilicerat samhälle, man får inte mobba homosexuella på det här viset.

Tänk er själva om ni vaknade en morgon och hela samhället var homosexuellt förutom du själv och ett fåtal andra. Plötsligt får ni höra att ni är äckliga och onaturliga, och sedan kommer det några religiösa fanatiker och ska "omvända och bota" er. När ni frågar varför ni inte bara kan få vara heterosexuella ifred, vad faran är för någon annan, vad det har för negativa konsekvenser för samhället och bara får till svar att "det orkar jag inte svara på, det bara är så" - HUR SKULLE DET KÄNNAS?

• Tussiluskan

Gabriella S skrev 2007-10-31 19:18:46 följande:

...Men i så fall måste det ju även gälla andra sexuella läggningar som är ovanliga, eller hur..? Om en man kommer och säger att han är kär i sin kossa, så måste prästen viga dem för annars "diskriminerar" han en ovanlig grupp..? Och JA, jag fattar att det finns skillnader mellan att vigas vid ett djur och en människa - även om människan är av samma kön som man själv. Det behöver du inte berätta för mig. Men det jag vill belysa, är att ditt argument inte håller.
    Mitt argument håller, ditt inte därför att:
    Man viger inte djur. Man döper inte djur. Man behandlar inte djur som människor. Nu pratar vi om människor. Djur kan aldrig samtycka till äktenskap, eller hur? Två homosexuella har samtyckt till att gifta sig, det är då i bådas intresse att de får det, och eftersom du inte kommit på en enda anledning till att de inte skulle få det så är det ditt argument som inte håller.

Anledning till att djur inte gifter sig med människor:
    Djur kan inte samtycka till äktenskapet

Anledning till att homosexuella inte ska få gifta sig:
    Ingen

Ser du skillnaden?
  • Tussiluskan

Gabriella S skrev 2007-10-31 19:50:31 följande:

Ja, eventuellt. (Men nu kommer du att få alla feta människor på dig, som menar att de lider av ett ämningsomsättningsfel..! :) )Men det är inte ett av budorden. Det är en av de sju dödssynderna. Och fortfarande: om prästen viger två fetton, så är det ju inte samma sak som att han sanktionerar att de går hem och fortsätter att äta sig feta, eller hur..? Vigseln har ingenting med frossandet att göra.
    Som du kanske förstått så är det inte det att vi inte har samma upplaga av GT som är problemet, utan att jag inte har något GT överhuvudtaget! Ja, det var det där med frosseriet jag syftade på, men glömde i stridens hetta att det ju är en dödssynd, inte ett budord. Men, oj! Då får man absolut inte ge natvard med oblat till tjockisar då!
  • Tussiluskan

Och jag vill också påpeka innan gabriella s sliter håret av sig att jag förstår vad du menar med att prästen inte vill viga homosexuella därför att enligt hans tro så gör han då tvärtemot vad gud hade velat, eftersom att gud skapade bögarna så att han kunde säga att de är äckliga och fel, inte för att de skulle få leva som alla andra människor.

• Tussiluskan

Gabriella S skrev 2007-10-31 21:00:44 följande:

Jaha. Och hur ser du på två (vuxna) syskon som vill gifta sig då..? De är också människor; de kan också samtycka båda två. Du ser - det håller inte! Människor kan inte alltid få som de vill, bara för att de vill..!
    Anledning till att syskon inte ska få leva i ett sexuellt förhållande:
    Om två syskon får barn med varandra så får barnet lida, därför att det blir missbildat och utvecklingsstört. Personligen tycker jag att det verkligen är äckligt att två syskon vill ha sex med varandra, men så länge de inet skadar mig eller någon annan är det inte upp till mig att tala om för dem hur de ska leva. Jag kan sitta hemma och tycka att det är äckligt och låta dem vara ifred.

Anledning till att homosexuella inte ska få leva i ett sexuellt förhållande:

........finns ingen. Det är INGEN av er som har kommit med en anleding.
  • Tussiluskan

Om du verkligen är intresserad av det här med hur man blir homosexuell, så finns det ganska mycket forskning som gjorts om det som du kan ta del i. Det är inte vanligare att man är homosexuell om man växt upp med en ensamstående mamma, så det kan inte ha med saken att göra. Varför skulle någon som var född heterosexuell börja tända på det egan könet för att den inte har någon pappa? Du har däremot mycket större risk för att tex hamna i fängelse och vara arbetslös om du saknar en pappa. Man behöver inte sitta hemma och filosofera över sådana här saker själv, eftersom att det nuförtiden finns tillgång till internet där man kan se vad alla undersökningar kommit fram till.

Det är svårt att veta hur den guden du tror på ser ut, eftersom att alla tror olika, men om det inte fanns någon gud, skulle du då tycka att det var ok med homosexualitet? Är det inte så att du har svårt för det pga din uppväxt och sociala omgivning, och att om du hade växt upp och fått lära dig att det är ok och accepterat så hade du också gjort det?

Och om man tror på en gud som INTE skapar människor och sådant, då tror man ju iallafall inte på den guden som benämns i GT och NT, och har då ingen anledning till att följa det där lilla i förbigående nämnda "en man får inte ligga med en annan man" heller.

Gabriella S skrev 2007-10-31 21:04:53 följande:

Jag tror inte att Gud har skapat bögarna. Jag tror inte att Gud har ett finger i varje fosterutveckling, faktiskt, för då skulle inte så mycket gå fel - barn som föds utan armar och ben, och utan storhjärna och jag vet inte allt hemskt...Utan jag tror, att något helt enkelt har gått fel. Förmodligen är det en kombination av att det har gått fel i hjärnan under fosterutvecklingen, OCH att uppväxtförhållandena har verkat åt fel håll. Jag tror på kombinationen, eftersom det alltid har funnits bögar, MEN att det har blivit så mycket vanligare nu med alla pojkar som växer upp med ensamma mammor.
  • Tussiluskan

Gabriella, gabriella, gabriella...

Jag vet inte ibland om vi lever i samma samhälle du och jag? För det första att ensamstående mammor skulle vara intresserade av "inredning, frisyrer och kläder", och att man blir homosexuell om man är intreserad av sådant... Själv är jag intressererad av litteratur, vetenskap och konst, men jag kanske är en ovanlig kvinna som inte vet att min plats är vid spisen?

Någon undersökning som visar att man blir homosexuell av att sakna en manlig förebild i hemmet har jag aldrig stött på, och jag är ändå utbildad psykolog...

Och det där med att gifta sig med sitt eget syskon tror jag inte vi behöver bekymra oss för, det är nog inte så vanligt förekommande och handlar inte om en medfödd dragning till syskon på samma sätt som homosexualiltet är biologiskt. Incest kommer istället då ur tragiska familjeförhållanden där jag inte kan tänka mig att någon mår särskilt bra.

Men visst, säg att ett jätteförälskat par får reda på att de egentligen är syskon - ska de då inte få leva tillsammans om de ser till att inte skaffa sig barn? Jo, jag tycker det, det är inte min sak. Det finns ingen anledning till att de inte ska få det. Och vad du tycker är moral är inte vad jag tycker är moral. I min värld så måste något vara skadligt för någon för att vara omoraliskt, och eftersom du inte kan påvisa vem som skulle skadas av att homosexuella fick leva som ett par eller gifta sig så kan man inte säga att det är omoraliskt, eller hur?

Och du pratar om
    Gabriella S skrev 2007-11-01 12:47:38 följande:

Så här: problemet med pojkar som inte har någon riktig fadersgestalt (det kan alltså finnas en pappa i familjen, men att han är svag och inte en riktig man som pojken kan respektera och forma sin egen mansroll efter), är att de inte vet hur de ska göra för att vara en man. Och då kan det gå åt lite olika håll. Antingen att han formar sig efter mamman i stället, och börjar intressera sig för samma saker som hon. Heminredning, kläder, frisyrer... Blir som en väninna till henne, kommer in i ett feminint beteendemönster med skvaller och testunder och så vidare. Och då ligger homosexualitet nära till hands, om det dessutom finns en genetisk predisposition för det. ELLER så kan han söka desperat efter en idol av något slag att forma mansrollen efter. Men det är svårt att veta vad som är "lagom" manligt, eftersom han inte har någon man i sitt dagliga liv att studera. Och då kan det lätt bli en gängledare - en äldre, kriminell pojke. Eller en gestalt i fiction-världen: en macho film-, TV-serie-, dataspels- eller serietidningsgestalt. Eftersom en ensam mamma har svårt att hålla efter en son, när han börjar bli fysiskt starkare än hon, så kan det här lätt urarta i våld, droger och kriminalitet.
  • Tussiluskan

Gabriella S skrev 2007-11-01 13:00:34 följande:

Dessutom: nog sjutton är bögar överrepresenterade bland de designers, frisörer och heminredare!
    Jo, det håller jag med om. Jag tycker att det finns många bögar som av olika anledningar väljer mer traditionellt kvinnliga yrken. Men jag vet inte riktigt vad det har med något att göra? Det finns nog inte fler män som växt upp med bara en mamma som jobbar inom de yrkena.
  • Tussiluskan

Jan 39 skrev 2007-11-01 19:40:26 följande:

Nej jag tycker inte att de ska gifta sig i kyrkan. Ens om dom skulle hitta en präst som vill viga dem.Kyrklig vigsel ska erbjudas bara dom som kyrkofäderna inte ser som styggelser, tycker jag.
    Jaha, då var vi tillbaka här då...

Då ska man inte viga de som är skilda, har sex före äktenskapet, osv.
  • Tussiluskan

Ha, ha, jag tror Gabriella S fick det lite hett om öronen här, kanske törs hon inte skriva mer?

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?