Inlägg från: stina84 |Visa alla inlägg
  • stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian: Dy gillade denna tråden va? Hinner du äta?

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • stina84

ursäkta stavfelet, Du, ska det ju stå såklart!

• stina84
    Featherboah skrev 2007-09-01 15:35:30 följande:
    stina84 >> Jag vill inte gifta mig i kyrkan överhuvudtaget då jag inte är troende, men jag vill ha _möjligheten_ att få göra det i framtiden om jag skulle vilja. Vad jag vet står det i bibeln att homosexualitet inte är accepterat, men också att alla är lika värda? Ursäkta mig om jag har fel, jag har inte läst bibeln. Men min kompis som är kristen och går i kyrkan varje söndag har nemas problemas med homosexualitet, och säger att hon går efter tolkningen att alla är lika värda istället.
    Abolut är alla människor lika mycket värda, gud älskar alla människor, men inte synden. Varför ska han då välsigna ett homopar som sedan ska gå hem och synda på bröllopsnatten?
  • stina84
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 15:34:54 följande:
    Frågan är - varför ska kyrkan få ha rätt att viga folk alls? De är inte en statlig myndighet, och bör inte ha kontroll över civilrättsliga juridiska beslut. Gör äktenskapet till en juridisk fråga. Om man sedan vill kasta ut pengar i sjön på att stå och lova saker inför en gud (som man sannolikt kommer bryta i alla fall, och därmed vara lika syndig och hemsk som alla dessa samkönade syndare), visst. Men det ska inte vara kyrkans sak att avgöra vilka som får eller inte får viga sig. Speciellt inte i vår moderna, sekulariserade tid. Speciellt inte när kyrkan och staten inte heller längre är vigda; då är sådana här utomäktenskapliga små lekar som att kyrkan dominerar samhället bara otrohet och synd. Inte sant?
    Jag förstår helt vart du vill komma, men nu är det ju så att kyrkan har ju inte ensam rätt om att viga par utan det går ju ävan att gifta sig borgeligt. För de som är troende så känns det ju väldigt viktigt för oss att få stå och lova varandra evig kärlek inför Gud.
  • stina84
    pusselbitar skrev 2007-09-01 15:46:02 följande:
    Men lova på! Ingen säger ju att du inte får lova gud saker bara för att kyrkan förlorar sin juridiska vigselrätt?Men ingen svarade min fråga om välsignelsen.
    Jo grejen är ju den att det är INTE prästen som välsignar ert äktenskap utan Gud.
  • stina84
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 15:47:30 följande:
    Sorry, vad frågade du? Och vem frågade du? :)
    Det var nog en fråga ställd till alla, 2-3 sidor bakåt tror jag det var
  • stina84
    SilverSmoke skrev 2007-09-01 15:53:05 följande:
    I torsdags diskuterad vi faktiskt denna fråga på samhällskunskapen i skolan. Och kärlek är kärlek. Man kan inte förbjuda någon att vara kär i en person av samma kön. Citerar som det som en i klassen sa "Tänk om ens största drömm i livet är att få gifta sig o sen säger preästen nej du får inte gifta dig för att du är homosexuel"..
    Man kan ju gifta sig borgeligt, varför gifta sig i guds hus och be om guds välsignelse när han är emot homosexualitet?
  • stina84
    pusselbitar skrev 2007-09-01 14:33:44 följande:
    Men, alla ni som som inte tycker att vi homosar ska få gifta oss i kyrkan för präster ska inte välsigna vårt sätt att leva. Det argumentet känns väl oxå lite galet med tanke på att vi får ha välsignelsecermonin i kyrkan. Där då prästen välsignar det ingådda partnerskapet. Så vad är skillnaden mellan att prästen viger oss eller välsignar vårt partnerskap?
    Vet inte om det var detta inlägget du ville ha svar på men jag antog det..??
    Jag menar på det att det inte är prästen som välsignar erat äktenskap utan det är gud ni ber om välsignelse
  • stina84

Eller du kanske menade en annan fråga?

• stina84
    qenzo skrev 2007-09-01 16:31:06 följande:
    Det mest intressanta i den här tråden är att många vräker ur sig saker om homosexuella, men sedan inte svarar på motfrågor.Jag väntar ff på svar om HUR HOMOSEXUELLA SPLITTRAR FAMILJER?
    Jag har aldrig påstått det så jag kan inte svara på det. Istället för att vänta på svar ifrån ALLA kristna så kan du ju fråga personen direkt som skrev det....
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?