Inlägg från: stina84 |Visa alla inlägg
  • stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

bbpop skrev 2007-09-04 09:08:57 följande:
    Fast, som jag skrev tidigare, den här diskussionen handlar inte bara om enskilda citat och verser. Det är en fråga om bibelsyn och bibeltolkning. Om du inte är intresserad av att diskutera andra infallsvinklar på ämnet än din egen kan jag bara beklaga.
    Jo men som jag sa innan så disskuterar vi om jusst homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan. Om su nu så gärna vill disskutera allt annat som står i bibeln så kan du ju då som sagt gå till den andra tråden
    ♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • stina84
    mindless skrev 2007-09-04 09:17:05 följande:
    Fast kritikerna på den här sidan verkar ju inte bara tycka att homosexuella inte ska vigas i kyrkan, utan att de inte ska få ingå äktenskap över huvud taget; ”registrerat partnerskap duger alldeles utmärkt”.Att man har synpunkter på vad som försigår i kyrkan förstår jag, men varför invända mot att man river upp en diskriminerande lagstiftning?
    Är det verkligen så svårt att förstå?  Vill de gifta sig borgeligt "so go ahead"!
  • stina84

Jo de kan ingå partneskap, det bryr jag mig inte om. Men att gifta sig inför Gud, i guds hus och be om Guds välsignelse är en annan femma. ursäkta om jag var otydlig

mindless skrev 2007-09-04 09:21:22 följande:
    Stina84:”Är det verkligen så svårt att förstå? Vill de gifta sig borgeligt "so go ahead"!”Läste du verkligen mitt inlägg rätt?
  • stina84
    bbpop skrev 2007-09-04 09:22:25 följande:
    Allt hänger ihop. Man kan inte bara plocka ut enskilda citat och säga "pang! där ser du! jag har rätt" som du och dina vänner verkar gilla att göra. För att förstå bibelns budskap måste man kunna se till helheten. Jag har inte sagt att jag vill "diskutera allt annat som står i bibeln", jag har sagt att jag inte delar er bibelsyn. Men, som sagt, andra infallsvinklar än dina är tydligen OT.
    Väljer du att tolka det så, så gör det då.
  • stina84
    Frantic skrev 2007-09-04 09:23:42 följande:
    Om man BER om förlåtelse ja och verkligen i hjärtat känner att det man gjorde var fel.
    Japp, precis så.
  • stina84
    Frantic skrev 2007-09-04 09:22:57 följande:
    Så vad menar du att det kristna trossamfundet baserar sin världssyn och sina värderingar på om INTE Bibeln har något med saken att göra?
    Klart bibeln har med det att göra, men jag menar på att disskutera allt annat som står i bibeln har ju inte med homosexuellas rätt att få gita sig i kyrkan att göra
  • stina84
    Frantic skrev 2007-09-04 09:27:48 följande:
    Tolka det hur? Vad i inlägget vänder du dig emot?
    Inlägget var inte ens till dig.

blåbärspappa: andra infallsvinklar än dina är tydligen OT.
    Väljer han att tolka det så så får han väl göra det
  • stina84
    mindless skrev 2007-09-04 09:40:22 följande:
    Stina84:”Jo de kan ingå partneskap, det bryr jag mig inte om. Men att gifta sig inför Gud, i guds hus och be om Guds välsignelse är en annan femma. ursäkta om jag var otydlig”Goddag yxskaft! Poängen var att jag inte ser någon anledning att ha en särlagstiftning för homosexuella där de ingår partnerskap istället för äktenskap. Jag förstår inte varför så många kristna har invändningar mot homosexuella äktenskap även om de inte sker i kyrkan.
    Jo jag har förtsått att du menar det. Jag har inte sagt att jag har invändningar mot homosexuella som väljer att gifta sig borgeligt men jag tycker det är fel att de ska få gifta sig i kyrkan när de gifter sig inför Gud. Jag kan ju bara stå till svars för mig själv och inte de andra kristna
  • stina84
    Merlottis skrev 2007-09-04 09:46:30 följande:
    Alla är lika mycke värda.Spelar ingen roll om de gifter sej i guds hus....
    Det är ingen som har sagt att homosexuella är mindre värda. Men varför ska de in i Guds hus och be om guds välsignelse när det står i bibeln att det är en synd?
  • stina84
    Merlottis skrev 2007-09-04 09:50:12 följande:
    Men vadå en synd....fattar inte detta.Om gud är så otroligt bra så ska väl han acceptera att dom gifter sej i kyrkan....en SYND.....Gud är ju en synd.Om dom va lika värda som alla så skulle dom få gifta sej i kyrkan.Ursäkta mej...Är inte troende för fem öre.
    Nej jag märker det, men man kan väl ändå om man inte är troende respektera de som är det?
    Gud älskar syndaren, men inte synden.
    Vad är det du inte fattar, det står ju i bibeln att en man ska inte ligga med en annan man såsom en man ligger med sin kvinna
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?