Inlägg från: Tussiluskan |Visa alla inlägg
  • Tussiluskan

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Så enligt dig är faran om syskon skulle få rätt att gifta sig att ett stort antal bröder skulle utnyttja sina systrar sexuellt. Du tror alltså att två vuxna människor fungerar så? För man får ju aldrig ytnyttja barn, så vi pratar om att en vuxna män plötsligt kommer att börja våldta sina systrar om lagen skulle ändras? Hmm...Jag tror inte att det är särskilt vanligt att syskon tänder på varandra, och de som gör "utnyttjar" den ene eller blir kära i varandra vad än lagen säger, lagen kan inte ändra på sådant.

Men låt oss nu säga att det är så som du tror, att om syskon skulle få vigas så skulle det betyda att bröder skulle börja förgripa sig på sian systrar, vilket skulle leda till att hela samhället skulle spåra ur (väldigt stort, konstigt hopp, men du tror vad du tror). Det är ju inte bra. men låt oss nu inte glömma att vi talar om homosexuella. Vad skulle hända om homosexuella fick lov att vara homosexuella istället för att låtsas att de är heterosexuella? Vam skulle bli utnyttjad? Vem är offreet? Vad är den kedja av händelser som skulle leda till att hela samhället spårade ur?

Gabriella S skrev 2007-11-02 16:58:37 följande:

Det går också att diskutera så klart, och det SKA få diskuteras också. Och den enskilde prästen ska ha rätt att viga i dessa fall, om han känner att det strider emot hans trosuppfattning.MEN - det är inte alls på samma nivå som att viga två av samma kön. Det är inte ens på samma skala...
  • Tussiluskan

Ojdå, det ser ut som om jag redan varit och tullat på fredagsvinet att döma av mitt inlägg, men det har jag faktiskt inte...

• Tussiluskan

Men om du inte kan komma åp ett enda skäl till varför homosexuella inte slulle få leva som de är skapta, eller ett enda exempel på vad som skulle gå fel i samhället så finns det ju ingen anledning, eller hur? Att det skulle vara vanligare att homosexuella utnyttjade unga killar om det var ok att gifta sig som homosexuell låter inte rimligt tycker jag. Titta på länder där man inte acceperar homosexuella (typ katolska länder) och jämför med Sverige och bevisa för mig att fler pojkar blir utnyttjade där än här så har du något att komma med kanske!

Men jag tycker ändå att hela ditt logiska tänkande har spårat ur någonstans, jag kan inte alls hänga med på din orsak och verkan grej här...

Gabriella S skrev 2007-11-02 20:13:24 följande:

Jag menade även hemmaboende syskon såklart. Att själva tabut kring syskonsex skulle försvinna, skulle göra steget för den 17-årige sonen till att övertala eller tvinga systern till sex, medan mamma var på sitt nattskift, mycket kortare. Oavsett vid vilken ålder lagen drar gränsen. Idag finns det ju ett mycket starkt tabu kring syskonincest, och det är viktigt att det får vara kvar - det skrev dom ju även i remissutredningen förut.Angående att homosexuella accepteras fullt ut - ja, det är ju likadant där, eller hur. Steget blir kortare för vuxna homosexuella till att försöka förföra ungdomar av samma kön. Samt att gränserna överhuvudtaget löses upp och flyttas, angående vad som är normala och accpetabla och etiskt tilltalande levnadsmönster.
  • Tussiluskan

GabriellaS: jag håller med Mikkel Räv, vad har denna dikt (som framröstats som Englands mest populära ) med att homosexuella inte är riktiga män att göra?

En riktig man är en individ som har penis och skägg, typ, eller hur? Vad en "manlig man" är, är en annan fråga. Enligt somliga är man inte en riktigt manlig man om man inte kan göra upp en eld i skogen eller om man inte vet hur man lagar en trasig dator. Andra säger att sådant inte spelar någon roll. Så vad vi tycker är en typisk manlig man varierar mellan individer och är inte något som du får bestämma vad hela befolkningen ska tycka. lika lite som du får bestämma att alla som inte har samma sexuella läggning som du är äckliga, onaturliga och fel. Jag har hittills inte sett någonting som fått mig att tycka att du på något sätt skulle vara bättre eller mer värd än tex min bästa kompis som är bög.

Och nej, han är inte florist, han jobbar på arbetsförmedlingen. Och han finns där som ett enormt stöd till alla sina många vänner närhelst vi behöver honom, och han betalar skatt, och han är jättesnäll mot barn, och han är en tillgång till vårt samhälle. Och fy, vad ledsen jg blir egentligen när jag måste sitta och försvara honom inför sådana som vill trycka ner och mobba honom bara för att han inte är som oss!

• Tussiluskan

Äe du skapt heterosexuell, eller är det något du har valt? Den som är homosexuell är det lika naturligt som du är heterosexuell.

Och som svaar på din fråga vad man ska göra med de som är skapta som de på din lista, så är svaret att inte tex. masochister eller blottare är skapta så, utan det är något som hänt i deras sexuella utveckling som gjort att det blivit så.

Och allt är ok så länge det inte skadar någon annan. Om en masochist gillar att bli smiskad av sin partner är det inte upp till mig eller någon annan att förbjuda det, det skadar ju ingen och är därför inte ett problem. Blottare begår ju sexuella övergrepp mot andra, så därför är det inte acceptabelt. Nekrofiler skändar lik, lik kan inte gå med på att ha sex med dem, och man får bara ha sex med de som ger sitt medgivande, annars är det skadligt. Orkar inte gå igenom din lista mer förtillfället, men du kanske har fattat poängen?

Att två vuxna människor som vill ha sex med varandra ska få ha det om det inte skadar någon. Därför finns det ingen anledning att homosexuella inte ska få leva i ett sexuellt förhållande. Vi har fortfarande inte sett ett enda argument till VARFÖR de inte skulle få det, eller någon förklaring till hur ni tror att det skulle påverka samhället negativt, eller varför det är omoraliskt, eller VEM som är offret, så...

Free Spirit skrev 2007-11-03 08:14:38 följande:

varför homosexuella inte slulle få leva som de är skaptaMen snille du!! Leve som dei er skapt? Hvem har sagt at dei er skapt så?Men hva med dem som er skapt slik då?*Bisexuella* Transvestiter* Masochister* Fetischism (såsom mot tex sockar, läder, gummi, päls osv)* Exhibitionism/blottare* gerontofili (dragning mot äldre personer)* nekrofilier (har sex med döda/lik)* Sadomasochism* zoofili/sodomi/tidelag (sex med djur)* Pedofili/HebefiliHva skal dei gjøre da ? Skal ik dei få leve ut sinne lyster og "kjærlighet"Hvorfor gjøre forskjell på folk?
  • Tussiluskan

En fet ful, gammal man är kanske inte den sortens människa jg tänder på, men det har väl ingenting med vem som är en riktig man att göra, eller? Är du en riktig man i det avseendet?

Och jag vet inte riktigt varför ni tror att ni ska få bestämma vem som är en riktig man och inte, som om det vore något allmängiltigt? Det kan hända att en man som byter blöjor på sitt barn inte anses vara en manlig man i många kulturer, men man kan inte säga att han inte är en riktig man, det faktum att han lyckats avla ett barn är bevis på att man är en man. Om ni inte vet vad man och kvinna är, föreslår jag att ni läser på lite naturkunskap!

Och Gabriella S, du fick en massa jobbiga frågor att svara på, tex varför samhället och moralen skulle kollapsa om homosexuella fick leva tillsammans och hur exakt detta skulle påverka oss alla negativt?

Hela den här grejen om att du bestämmer vem som är en riktig man och att alla måste vara heterosexuella som du är tycker jag är lite oroväckande, och låt mig gissa att alla som inte tillhör samma ras som inte heller står lika högt i värde, eller?

Jan 39 skrev 2007-11-03 00:54:11 följande:

En man som gillar hårspray och heminredning är ingen riktig man i min värld.Sitter han och kammar My Little Pony också ?Förstår inte vad bögar vill gifta sig i kyrkan för ?
  • Tussiluskan

Jan39: de flesta normala kvinnor sitter väl inte och kammar my little pony, eller ? Men det skulle inte förvåna mig om det är sådana kvinnor du föredrar...

• Tussiluskan

Jag är utbildad psykolog.

isisisis skrev 2007-11-03 09:39:34 följande:
    Tussiluskan.Hur vet du att HBT personer är födda till det medans en tex pedofil inte är det?Har du någon källa på det?Var kommer det informationen infrån?Är du möjligtvis beteendeforskare eller forskare själv?
  • Tussiluskan

Jag måste erkänna att min norska inte är vad den borde vara, så jag gissar liksom lite vad du skrivit, så det kan hända att mina svar blir lite konstiga, men jag försöker ändå!

Du säger att självklart är du skapt hetero, för det är alla? Men hur tänker du då? Om man är skapt hetero (med en dragning åt det motsatta könet), varför skulle man då vilja ha sex med människor av det motsatta könet? Skulle du vilja det?

Det finns som jag sagt mycket forskning kring det här med homosexualitet, som jag varmt rekommenderar att du tar del i innan du uttalar dig, så kanske du förstår lite mer. det finns ingen anledning att tro att homosexualitet är något som någon lärt sig i sin sexuella utveckling, de undersökningar som gjort visar att homosexuella kan komma från vilken bakgrund som helst, är inte alls överrepresenterade bland barn till tex andra homosexuella eller ensamma mammor eller bland de som blivit utsatta för övergrepp av en av samma kön i sin barndom. Homosexuella kan själva vittna om hur de liksom vetat sedan de var barn att de kände att de var annorlunda, och hur de kände sig attraherade av samkönade sedan de kommit upp i den åldern då man börjar ha sådana känslor.

"va skal dei gjøre med sine lyster "kjærlighet"? ":
    Jag vet inte riktigt vad du menar här. Vad de ska göra med sin läggning? Leva ut den, förstås, det finns väl ingen anledning att man inte skulle det? Och du skriver att den stora faran med att homosexualitet blir accepterat är att det då kan hända att heterosexuella har sex med en samkönad bara för att testa. Och? VAD ÄR DET FÖR FARLIGT MED DET? Vem blir lidande? Vem blir offer? Det spelar väl inte DIG någon roll, eller hur?

Free Spirit skrev 2007-11-03 12:15:24 följande:

Halloo!! eg er skapt hetro? Ja så klart!! Det er jo slik mennesker er skapt. Om det inte hadde vert så hadde jo ik du sittet og skrevet på din data Något som hänt i deras sexuella utveckling som gjort att det blivit så.Og hva vet du om ik det gjeder homosexuelle med? Men du svarte meg ik på: Hva skal dei gjøre med sine lyster "kjærlighet"? (liste)Og om du med andre ik har fått med deg/dere så er ik alt rett bare fordi en har følelser for en person på to bein.Skader samfunnet? Vel som eg har sagt tidligere så den aksept som råder i samfunnet har påvirket mennesker på feil vei. Vi ser at vanlige hetrofile nu våger seg utpå og "prøver" å ha homosex..og noen til og med legger av den naturlige måten å ha sex på på grunn av dette..Halllooo!!!! Kan ik si at DET er en posetiv innvirkning på samfunnet!
  • Tussiluskan

Det här har vi tagit upp tidigare i tråden, men inte fått något svar på. De som tror att homosexualitet är något man väljer själv är helt enkelt inte tillräckligt bildade inom naturvetenskap för att veta att djur kan vara homosexuella.

BunnyBrown skrev 2007-11-03 12:38:59 följande:
    Liten rad bara. De som tror att man väljer sin sexualitet. Tror ni djur gör det ocks+ För även inom djurriket finns avvikande sexuella beteenden.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?