Inlägg från: Tussiluskan |Visa alla inlägg
  • Tussiluskan

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gealach skrev: "Det jag säger är att en människa har möjligheten att avstå från att ha sex, bara för att man har en viss läggning måste man inte leva ut den. Vi agerar inte enbart utefter instinkt."

Jag har inte läst tråden, så jag vet inte vad du menar. Menar du att jag som heterosexuell kvinna som gillar killar ska motarbeta detta, eller?

• Tussiluskan

Vad spelar det för roll vilket sorts sex som är naturligt? Vad som spelar roll är väl om man gör något med varandra för att man vill och mår bra av det och ingen annan lider av det, vad har då andra med deras sexliv att göra?

Det är lika naturligt att vara homosexuell som att vara heterosexuell, det är bara det att det är vanligare att vara heterosexuell. Att skriva att homosexualitet är onaturligt är att verkligen visa att man inte vet mycket om naturkunskap och verkligen inte borde uttala sig om saker man inte har en aning om.

• Tussiluskan

Jag har svårt att förstå varför homosexuella vill gifta sig i kyrkan med guds välsignelse. Det står väl uttryckligen i Bibeln att det är fel och syndigt och oönskvärt att vara homosexuell?

Att folk i dagens upplysta samhälle kan vara så korkade och barnsliga och underliga att de tror på gudar och tomtar och troll och allt vad det nu är, är i mina ögon helt obegripligt. Jag är inte alls förvånad över alla krig och ondska och fördomar och intolerans som finns bland dessa förvirrade, hjärntvättade religiösa varelser.

Kyrkan och religion borde inte finnas överhuvudtaget! Att leva i ett modernt upplyst samhälle och inte förstå mer än folk gjorde för 2000 år sedan är bara sorgligt.

Här finns några anledningar till att inte gå på sagor och myter nedskrivna av den kände psykologen Dawkins. Om alla kunde följa denna enkla logik skulle världen vara ett trevligare ställe:

www.mysteryinvestigators.com/richard/dawkins.htm

• Tussiluskan

Homofobi är ganska naturligt, man föds med en rädsla för sådant som avviker, och man uppfostras med en idé om att det man själv och ens familj gör och är är rätt.

Om man är en itelligent människa så kan man sätta sig ner och gå till botten med sina fördomar och resonera sig fram till vad det är man är rädd för, och varför man känner sig äcklad.

Om man är en nyfiken människa så ser man till att konfrontera sina fobier och fördomar, och försöker kanske lära känna några "bögar", "negrer", "invandrare", "gamla gubbar", "utvecklingsstörda", eller vad det nu kan vara som man är så rädd för.

Kanske, om man verkligen lär känna folk, så lär man sig att se dem som individer istället, inte kan jag tänka mig att folk skulle vara rädda för min bästa kompis Kalle, som är den mest hyggliga, hjälpsamma, omtänksamma, intelligenta människa jag någonsin kännt bara för att han inte dras sexuellt till kvinnor!? HUr påverkar det oss andra i hans omgivning dagligen? Inte bryr jag väl mig om vad han gör i sin sängkammare mer än vad han bryr sig om vad jag gör, vi går och fikar och snackar och reser tillsammans, han är ju bara en vanlig människa, fast ovanligt trevlig!

• Tussiluskan

gudrun mfl:

Men förstår ni inte att det inte finns någon gud? Vi vet nu att det inte är en gud som skapat oss, utan evolutionen, vi vet nu att jorden inte är universums mittpunkt, vi vet nu att homosexuella inte är farliga för någon, hur kan ni ha missat detta???!!!

• Tussiluskan

Vilken skojsig gud som skapar homosexuella för att sedan straffa dem för att de är homosexuella.

• Tussiluskan

VEM SKAPAR DÅ HOMOSEXUELLA OCH HETEROSEXUELLA???!!!!

Jo, NATUREN!!! DET finns ingen gud! Men om man tror att man är skapad av gud, så är väl ALLA skapade av gud???!!!!

• Tussiluskan

Dorian: jag utesluter ingenting. Men jag tror inte heller på vad som helst utan att ha anledning att tro det. Jag tror inte att det cirkulerar en jättebanan runt jorden som är osynlig och bestämmer vad vi ska göra, därför att jag har ingen rinmlig anledning att tro det.

Det finns heller ingen rimlig anlednign att tro på någon av det hundratals religioner som nu finns och har funnits genom människans historia, därför ingen av dem är mer sann än den andra, ingen av dem har något bevis för att just den guden finns.

www.mysteryinvestigators.com/richard/dawkins.htm

• Tussiluskan

Trollbottom: jo, efter ett par glas vin igår kväll tyckte jag tydligen att det gick bra att skriva precis som jag kände att "fattar ni inte att det inte finns någon gud". Idag håller jag med dig om att så skriver man ju inte, jag kan ju inte med säkerhet veta att det inte finns någon gud (eller jättebanan, eller troll eller spöken, etc). Det är alltså min åsikt att jag tror inte på någon gud eller annat övernaturligt fenomen, men om andra vill tro att det finns så betyder det ju inte att de är korkade. *slår själv på fingrarna*

Det är bara så oerhört frustrerande att argumentera mot folk som gömmer sig bakom gudarna istället för att stå för sina åsikter. Tänk er in i min situation, från min synvinkel finns det ingen gud, så sitter folk och säger att homosexuella är "fel" bara för att gudarna säger så, och vad gudarna har sagt måste efterlevas - men bara ibland när det passar, annars får man tolka och ändra lite som man vill.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?