Inlägg från: VulgusProfanum |Visa alla inlägg
  • VulgusProfanum

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

emcjoh skrev 2007-11-12 11:31:10 följande:
    Skönt att det finns NÅGRA här som är klarsynta, Gabriella S, Free spirit o. jag själv antagligen.Barn som inte kommer till på "vanligt sätt" i en "vanlig" familj har det svårare på MÅNGA sätt!Hur vet jag det?Jo, är själv utlandsadopterad o. har därför EGNA erfarenheter.Skall man sedan späda på med: homosexuella föräldrar, insemination - där man inte kan få söka upp donatorn o. identitetskriser.Stackars barn, bdet verkar ju bara vara så att de vuxna tänker på sig själva o. inte på barnens bästa som det BORDE vara.Bara ngra tankar i all hast, men egoistiska vuxna behöver inte få barn. Vissa förhållanden blir det inte barn i, oavsett homo- el. heterosexualitet det är ju bara att acceptera som Guds vilja.
    Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta

Vadå klarsynta?!
    På vilket sätt kan det anses vara klarsynt att vara ignorant- och att basera påstående efter påstående utifrån egna fördomar och ens egen tolkning av Bibeln?

På vilket sätt leder insemination till identitetskriser?
    Det är ju ett faktum att de flesta homosexuella som skaffar barn genom just detta gör det tillsammans med ett annat homosexuellt par. Vilket i rimlighetens namn leder till att detta barn kommer att vara mycket väl medveten om vem den är och vilka som är dess föräldrar.
    Utöver det så kommer dessa barn att ha två familjer och 4 närvarande vuxna. Det är inte illa det
    Beauty fades Dumb is forever
  • VulgusProfanum
    emcjoh skrev 2007-11-12 11:31:10 följande:
    Skönt att det finns NÅGRA här som är klarsynta, Gabriella S, Free spirit o. jag själv antagligen.Barn som inte kommer till på "vanligt sätt" i en "vanlig" familj har det svårare på MÅNGA sätt!Hur vet jag det?Jo, är själv utlandsadopterad o. har därför EGNA erfarenheter.Skall man sedan späda på med: homosexuella föräldrar, insemination - där man inte kan få söka upp donatorn o. identitetskriser.Stackars barn, bdet verkar ju bara vara så att de vuxna tänker på sig själva o. inte på barnens bästa som det BORDE vara.Bara ngra tankar i all hast, men egoistiska vuxna behöver inte få barn. Vissa förhållanden blir det inte barn i, oavsett homo- el. heterosexualitet det är ju bara att acceptera som Guds vilja.
    Varför ska ett barnlöst par behöva acceptera sin barnlöshet som Guds vilja?
    Om det finns möjligheter att åtgärda denna barnlöshet varför inte göra det då?
    Adoption är en möjlighet och IVF är en annan.
    Ska de isof bara rycka på axlarna och acceptera detta?
    Det låter föga troligt att det skulle vara Guds vilja..
  • VulgusProfanum
    TrailerTrash skrev 2007-11-12 11:45:58 följande:
    Går det att bota religiösa?
    Nej vi går inte att bota men jag önskar att fler öppnade hjärtat och sinnet och istället väljer att sprida kärlek och förståelse istället för hat och fördömande.
  • VulgusProfanum
    emcjoh skrev 2007-11-12 11:55:59 följande:
    Som adopterad med mitt eget bagage har jag MYCKET större förståelse för att två homopar skaffar barn tillsammans. Barnet får ju veta på riktigt då vem som är mamma o pappa på riktigt o. då har iaf inte jag ngt emot det bara så att ni vet.Att inte veta VEM man är, ÄR traumatiserande i allra högsta grad för många drabbade. Svårt för den som inte har upplevt det att förstå antar jag. Men det är RIKTIGT jobbigt!
    Visst kan det vara så att det kan vara traumatiserande att inte veta sitt ursprung och det kan nog flera adopterade skriva under på. Men frågan är då är det ett skäl att inte tillåta adoption?

Det här är ju något som man måste vara väl medveten om som föräldrar till adopterade barn.
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-12 12:41:26 följande:
    Det är inte fördomar. Jag har grund för allt jag skrev i det långa inlägget.
    Jag anser inte att du har det. Utan att det tyvärr handlar om fördomar. Det är trist
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-12 20:30:47 följande:
    For meg virker det for at alt som siest imot homofili er fordomer uansett hva en sier
    Så kan det mycket väl vara men inte nödvändigtvis. Det som skapar fördomar och ignorans/intolerans är när man oskiljningslöst bara dömer en grupp människor som inte gör något annat "fel" än älskar personer av samma kön.
    Jag skulle kunna förstå ert resonemang om homosexualitet skadade människor- men det gör det inte- och då har jag som skrivet var väldigt svårt att öht förstå varför det ska vara en sådan hetsjakt på dessa individer.
    Det är också djupt beklagligt anser jag när man tar till en religion och med hjälp av Bibeln som sköld anser sig ha rätten att döma andra människor..
    Det är tragiskt.
    Det finns inga andra ord som bättre beskriver det handlandet.
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-12 22:54:52 följande:
    Det finns ju massor av bisarra beteenden som inte direkt skadar någon, men det betyder ju inte för den skull att de automatiskt är normala och ska sanktioneras av Kyrkan. Förresten så har många av er en väldigt idylliserad bild av homosexuella. Ni tror - eller vill tro - att det är typiskt homosexuella att bli kära i en person och leva i ett gulligt, monogamt förhållande hela livet. Verkligheten ser ju lite annorlunda ut. Jag läste precis - i ett helt annant sammahang; det var en bok som handlade om forskningsmetoder - om en samhällsvetenskaplig forskare som hade studerat homosexuella genom s.k. "deltagande observation" (alltså att forskaren låtsas vara en del av dem för att få inside-information). Han hade t.o.m. fått "äran" att vara s.k. "watch queenW på en offentlig herrtoalett, där de homosexuella träffades för att ha sexuella kontakter med främlingar. Han fick alltså stå och vakta så att ingen vanlig kissnödig herre skulle komma in medan de höll på i båsen... *blir illamående rent fysiskt*Och vill ni inte tro det, så är det ju bara att kolla på hur många homosexuella som drabbats av AIDS. Eftersom AIDS är en könssjukdom, så KUNDE den inte ha spritts i den homosexuella populationen, om alla hade levt monogamt. Det kan en femåring förstå...
    Jag har en realistisk syn på sexualitet oavsett om det rör sig om homo- eller heterosexualitet.
    I dessa grupper finns alla typer av preferenser allt i från de som gillar "fredagsmys" i soffan till det som gillar t.ex partnerbyten.
    Det här är inget som är specifikt för just homosexuella!!
    Det här hittar du även bland oss heterosexuella men jag tror inte att du skulle ens drömma om att påstå att ALLA heterosexuella är bizarra och vulgära, eller hur?
    Det du påpekar här ovan är ett beteende som även finns att hitta bland heterosexuella.
    Har du någonsin hört talas om Swingers?

När det gäller HIV och AIDS så spreds det lavinartat bland homosexuella män på 80-talet. Så är det men detta har de jobbat enormt med för att sprida information kring detta. Och idag skulle jag påstå att homosexuella män är en av de grupper som är mest medvetna om detta problem och som också SKYDDAR sig vid sexuella kontakter.
    Det är något vi inte kan stoltsera med i vår heterosexuella klick!
    Idag sprids nämligen HIV snabbast och mest frekvent bland HETEROSEXUELLA.
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-12 23:11:36 följande:
    Ja, som sagt du får läsa tråden. Vi har varit igenom det där. I afrikanska länder sprids smittan mest heterosexuellt, och det beror på andra mekanismer än här i Västlandet.
    Njae du.
    Detsamma gäller oss i västerlandet!
    HIV sprids för tillfället mest inom heterosexuella förhållanden- och det är främst vi kvinnor som blir smittade.
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-12 23:47:25 följande:
    Inte på 80-talet. Så gott som alla tjejer, som hade ett promiskuöst sexualliv, åt p-piller på den tiden. Kondom ansågs gammeldags och krångligt. Det var först när man upptäckte AIDS och dess spridningsvägar och började propagera för användning av kondom, som den kom till heders igen. Men visst HAR kvinnor smittats av män - men då har det nästan alltid varit kvinnor som levt med sprutnarkomaner, eller varit prostituerade och därför haft väldigt många sexuella kontakter, eller haft älskare från Afrika som varit smittade redan när de kom hit, eller som haft tillfälligt sex utomlands i länder där smittan är vanlig i den heterosexuella befolkningen (Västafrika t.ex.).
    Sverige är tack och lov relativt förskonade från HIV och AIDS
    Men tittar vi på t.ex US så den största grupp nysmittade hittar man idag bland tonåringar..
    Heterosexuella tonåringar.
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-13 08:43:23 följande:
    Jo, men även om de har lärt sig att skydda sig, så lever de ofta väldigt promiskuöst. I annat fall hade inte smittan kunnat sprida sig så lavinartat förut, som du också erkänner att den gjorde. Jag menar, att även om de skyddar sig så är det inte särskilt gulligt med en massa anonyma kontakter på offentliga toaletter...Och visst vet jag att heterosexuella också har ONS. Men det är ändå inte så där otroligt cyniskt - som på offentliga toaletter. Jag kan inte tänka mig att någon annan kvinna är en prostituerad drogmissbrukare skulle kunna ha sex på det sättet, faktiskt.Utan då har man väl i alla fall dansat, pratat, bjudit på drinkar, presenterat sig med namn först... T.ex. på Finlandsbåten.
    Anledningen till att smittan spriddes lavinartat och okontrollerat till en början var bl.a. därför att man öht inte hade den blekaste aning om vad detta var för virus och hur det smittade.
    Sedan är det också så att vissa smittvägar gör det lättare för ett virus att infektera värden. Sådana vägar är t.ex blodtransfusion, analsex och intravenössmitta. Man har också sett att kvinnor smittas lättare än män och det tror man beror på att vi exponerar större ytor av slemhinna och att det är lätt med små blödningar eller sår i underlivet.

Att påstå att ALLA homosexuella är promiskuösa är väl ändå att ta i. Tycker du inte det?
    Det här handlar inte om en homogen grupp- utan om individer!
    Det enda man i grund och botten har gemensamt är att de blir kära i individer av samma kön. Det är egentligen den enda knytpunkten.
    Sedan finns det i denna grupp- precis som det finns bland heterosexuella- individer som lever ett mera utåtagerat sexliv med många partners etc. Men det handlar om INDIVIDER inte sexuella preferenser.

Att som du gör klumpa ihop stora grupper människor och likställa dem med promiskuösa tyder på att du istället för kunskap i ämnet knatar runt med flertalet fördomar.
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-13 08:53:55 följande:
    Jaha. Då gissar jag att det är invandrare från vissa länder som är framme och smittar dem... Jag fattar överhuvudtaget inte hur man kan släppa in invandrare och flyktingar utan att ta ett HIV-test på dem först. Eller rättare sagt: jag fattar varför man inte gör det: det är en sådan där dum PK-grej. Att sedan "vi kvinnor" (som du säger - dom kvinnor som är dumma nog att ha oskyldigt sex med invandrare från länder med AIDS-epidemi, skulle jag säga...) smittas med en plågsam, livshotande sjukdom är ju helt oväsentligt i sammanhanget...
    Nej- nu är du ute och krälar i terrängen igen...

HIV finns bland våra svenska medborgare- och det finns bland våra invandrare.
    MEN- problemet idag är att vi reser på ett annorlunda sätt än vad vi gjorde tidigare. Ta bara alla som reser till t.ex Thailand.
    Mycket av den smitta vi har i Sverige härstammar ifrån svenskar som varit utomlands och lustat av sig..
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-13 09:30:46 följande:
    Fast det intressanta är att så otroligt många bögar dog i AIDS under 80-talet. Även de "gulliga" paren, som var den tidens motsvarighet till Jonas & Marc. Det bevisar faktiskt att även dessa "gulliga" par måste ha haft en hel del sexuella kontakter före eller under förhållandet. Överhuvudtaget så är det KÄNT att homosexuella män intresserar sig mer för ren sex än för gulliga monogama förhållanden. Och även när de söker en fast partner, så skriver de preferenser som "välhängd" etc. i kontaktannonserna. (Kolla vilken tidning som helst!) Så skriver ju inte kvinnor och män som söker varandra!
    Ja självklart hade de haft sex. Om de inte smittats via blodtransfusion- vilket också var ett vanligt sätt att smittas innan vi hade klart för oss hur smittvägarna ser ut.

Hur är det känt att homosexuella män i majoritet utgör en grupp som inte är intresserade av monogama förhållanden?
    Vart har du hittat det?
    Precis som i andra "grupper" så kommer det alltid att finnas individer som är mera intresserade av one-night-stands än monogama förhållanden. Och detta är inget som är specifikt för just homosexuella.

Ja du- kontaktannonser
    Har du varit in på de sidor där HETEROSEXUELLA annonserar efter partners?
    Det finns både de som söker rena KK och är uppriktiga med detta och de som söker någon att knata runt i skog och mark med

För mig låter det som om du verkligen snöat in på din tro om att homosexuella är översexuella varelser som endast idgar promiskuös sex och absolut inte är intresserade av att hitta kärleken.
    Tror du verkligen- in your hearts of heart- att det är på det viset?
  • VulgusProfanum
    TrailerTrash skrev 2007-11-13 09:47:08 följande:

Jag har sett den filmen tidigare och den är så tragisk
    Sann men tragisk.
  • VulgusProfanum
    TrailerTrash skrev 2007-11-13 09:57:26 följande:
    Tyvärr är det så  Jag tycker inte att man ska få kalla sig kristen om man hatar efterssom kristen för mig och mina nära betyder KÄRLEK till alla människor..Satt just och pratade om detta med en präst för någon dag sedan,Han skäms när människor använder GUD för att hata andra pga deras hudfärg eller sexuell läggning..
    Jag kan inte annat än att hålla med.
    Och den typ av kristendom som förespråkar hat- även om de själva anser att det är kärlek(?!?!?!) stöter väldigt många människor IFRÅN tron på Gud.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?