Inlägg från: VulgusProfanum |Visa alla inlägg
  • VulgusProfanum

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-11-04 17:33:05 följande:
    Ingen absolutte rett og galt? Det må da det vel være eller er Gud forvirret?
    Inte Gud men Bibeln..
    Beauty fades Dumb is forever
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-04 17:09:14 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-11-04 17:03:09 följande: Det är i så fall dumt. För jag känner i alla fall, att andra krafter är mycket mer farliga för samhällets bestånd än muslimerna. Muslimerna har ju i alla fall sunda åsikter i homofrågorna.
    Det jag tycker är farliga krafter i samhället är all intolerans som florerar. Det är djupt tragiskt- och vad som om möjligt är ännu mera tragiskt är att sk. kristna står för intoleransen och föraktet.
    What would Jesus do?
    Ja- mest troligt skulle han rotera sidleds över den intolerans som sprids i hans namn.
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-04 18:40:51 följande:
    Men Bibelen inneholder Guds Ord
    Och om vi utgår ifrån det- så blir ju helt plötsligt Gud förvirrad, eller hur?
    Det tror jag nämligen inte att en kärleksfull Gud är. Däremot är jag övertygad om att de som en gång skrev ner ordet gjorde det utifrån det samhälle man levde i då och de normer och regler som fanns på den tiden. Bibeln är skriven av människor och tyvärr så tolkas den också av oss människor och inte sällan på ett sätt som jag personligen skulle klassa som ignorant och så långt ifrån kärleksbudskapet som det bara går.
    Det sorgliga är att man sprider denna intolerans och ibland rent hat i Guds namn..
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-04 18:47:11 följande:
    Om du leser mitt tidliere innelgg bak i tråden så sa eg at Jesus ik er tolerant over for synd. Ta tex da han sa at: Jeg er veien, sannheten og livet!! Det gav ik mye rom for andre religioner, andre veier til Gud!! Tolerant er han ik!!!
    Så Gud är en intolerant och hatisk Gud?
    Vet du då tror inte du och jag på samma Gud. För min Gud accepterar varje enskild människa som den är oavsett vilken sexuell-läggning denne föddes med.
    Passar också på att påpeka att jag i detta fallet inte menar pedofiler- som ju skadar sitt offer.
    Utan kärlek och sexualitet mellan vuxna människor som samtyckt.
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-04 18:55:50 följande:
    Jaha!! Så din gud gjør forskjell på folk? Det gjør nemelig ik den Gud eg tror på.Han elsker alle, men han godtar ik synd da han er hellig. Men han skiller på menneske og synd. Dvs. hater synden for den blir som en mur mellom Gud og menneske, men elsker sin skapning. Han aksepterer ik all sexuell legning..tror du er helt rusk!!Du legger ord i hans munn.
    Om inte Gud kan älska sin egen skapelse vem kan då älska den?

Vilken grupp i samhället är nästa grupp som ska diskrimineras på religiösa grunder?

Jag tror att du också är "rusk" för din tolkning av Bibeln är precis lika god som min. Det är bara det att vi väljer att fokusera på olika saker. Jag tror på en kärleksfull Gud- som accepterar människor som de är.
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-04 19:00:51 följande:
    Hvem sprer hat i Guds navn?Guds moralsk lover har ei forandre seg..Skulle tex Gud  2ooo år etter Jesus si at ja det er helt ok med sex utenfor ekteskapet, hvor ville det ført hen? Vi har en verden i dag som ik lever etter Guds prinsipper, og konsekvensen av det ser vi alt for mye av.
    Det finns många kristna falanger som sprider hat i Guds namn.
    "God hates fags" har vi sett på diverse plakat som "kristna" patrullerat gatorna i US med..
    De grundar också sin tro i Bibeln- och de rättfärdigar sitt hat med att det är Guds ord.
    Det är en farlig väg att gå- och tyvärr inte speciellt kristligt.
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-04 18:47:11 följande:
    Om du leser mitt tidliere innelgg bak i tråden så sa eg at Jesus ik er tolerant over for synd. Ta tex da han sa at: Jeg er veien, sannheten og livet!! Det gav ik mye rom for andre religioner, andre veier til Gud!! Tolerant er han ik!!!
    Jag håller med Gud i detta- men jag håller inte med t.ex dig i din syn på homosexualitet.
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-04 19:12:08 följande:
    Sa eg at Gud ik elsker sin skapning?Han er den som har skapt oss, men det betyr ik at han har skapt noen av oss homosexuelle for da ville han gått mot sitt eget ord.
    Nej det sa du inte. Men en Gud som fördömer människors kärlek och inte accepterar dem som de dessa är. Kan man väl knappast påstå älskar?
    Det är också därför jag inte delar din tolkning av Bibeln.
    Det är just därför jag är övertygad om att Gud- älskar och människor hatar.
  • VulgusProfanum
    "Maj-Britt hade en bror som hette Björn Erik.

En dag orkade Björn Erik inte leva längre. Han tog sitt liv, tyngd och sorgsen av sin kamp som han inte såg någon utväg ur. Björn Erik var kristen. Och homosexuell.

Systern Maj-Britt tog kontakt med filmaren Jan Dalchow. Han gjorde en film om Björn Eriks liv, baserad på dagboksanteckningar.

– Jag är säker på att anledningen till Björn Eriks konflikt var den kristna miljö som han vistades i, säger Jan Dalchow."

http://www.geocities.com/WestHollywood/Village/9174/bjornerik.html

"Kan man vara homo/bisexuell och samtidigt aktivt leva ut sin sexualitet? Och kan man göra det utan att svika Bibelns ord"

http://www.geocities.com/WestHollywood/Village/9174/bibeltolkning.html
  • VulgusProfanum
    Free Spirit skrev 2007-11-04 19:42:32 följande:
    Ja, eg kjenner til såne kristne og er langt fra enig med. Men det eg vet Gud hater er synd!!Nei det er ik mye i kristi ånd!! Dessvere!!
    Ja och vad är inte mer syndfullt än att agera Gud och döma människor utifrån vad man tror att Gud tycker?
    Gud dömer inte vi människor.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?