Inlägg från: elfling |Visa alla inlägg
  • elfling

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-11-03 23:38:24 följande:

Men nu ÄR ju inte homovigslar tillåtna i Kyrkan och har aldrig varit, någonsin, under hela kristenhetens långa historia här i landet. Och inte står det om några vikingabröllop mellan samkönade i de isländska sagorna eller Eddan heller, för delen.

Inte heller är det tillåtet i hela det stora Kina, eller i de gamla kommuniststaterna - som alla var ateistiska... Eller i hela den muslimska världen... Eller någonstans i bortre eller främre Asien... eller i Afrika...

Så det är liksom inte vi som är EMOT det, som har den underliga, avvikande idéen här...

+

Måste förtydliga till dig en gång till. Det handlar alltså inte om att homosexuella ska bli AVSAGDA sina rättigheter för våran skull - för det är "rättigheter" som de _aldrig har haft_!!! Någonsin!
    Det är mänskliga rättigheter!

En gång i tiden hade inte kvinnor rösträtt någonstans i världen. Var det mer rätt bara för att majoriteten inte ville att de skulle få det?
    "fem miljarder flugor kan inte ha fel, ät bajs"

Ska man tycka nånting bara för att alla andra tycker det?
    Eller går det att, som människa, tänka själv ibland?

Tycker du att man tänker så mycket bättre i alla andra länder, så varför flyttar du inte dit?
    Sverige har kommit långt och är därför ett av de länderna där homosexuellas rätt till att gifta sig i kyrkan snart kommer att gå igenom. Det är ingenting som är fel på något sätt med det. Det finns inget ont i att gifta sig tillsammans med den man älskar.

Ibland blir jag så trött när jag går in i den här tråden. För jag försöker verkligen uttrycka mig ödmjukt men ni mot motståndarsidan verkar bara vara ute efter att pressa ner, förödmjuka, förinta. Det känns verkligen inte som ni har något av den kristna medkänslan som jag själv har fått uppleva...
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-11-03 23:45:49 följande:

Det går visst aldrig att få dig att fatta. Så här då: jag vet att det förekommer att män skickar efter en anatomisk docka som de har sex med. (Det kanske finns för kvinnor också?) Jag tycker att det är sorgligt och patetiskt, men så länge som de har dockan i hemmet och jag slipper se eländet, så behöver jag inte ta illa vid mig. Jag lär ju inte heller kunna hindra det. Däremot så vill jag inte behöva bli vittne till en vigselceremoni mellan mannen och dockan - klädd till brud -, där prästen står och ler och låtsas att alltihopa är helt som det ska vara. Fattar du då???
    Det gör ont i mig när jag läser detta. Hur kan du ens jämföra detta med homosexualitet?
    Och att världen ska omformas runt dina önskemål och begär, varför det?
    Vad är det som säger att du ens skulle behöva vittna ett eventuellt giftermål mellan två samkönade människor?
    Bara för att DU skulle "LÅTSAS att alltihopa är helt som det ska vara" så betyder inte det att andra gör det. Hur lite du än vill inse det så finns det faktiskt präster, ja riktiga kristna präster, som inte ser något fel i att homosexuella får vigas.
    Du har ingen rätt att bestämma ifall dessa är "dugliga" eller ej.

Jag förstår verkligen inte, Gabriella! Jag skulle vilja, men du ger mig ingenting vettigt.
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-11-04 00:09:41 följande:

VAR i FN:s stadgade mänskliga rättigheter står det att homosexuella ska få gifta sig? Paragraf, tack!
    Det är en mänsklig rättighet att få gifta sig.
    Var står det att heterosexuella men inte homosexuella skall få gifta sig?
  • elfling

Free Spirit skrev 2007-11-04 00:59:02 följande:

Uansett om hele verden tex en gang i tiden skulle godta homofili..så gjør det ik noe mer rett for det. Så antalet kan du bare drope!!så du mener at homofilie skal tvinge igjenom at kirken skal åpne opp for homofili vigsel, bare for at dere ønsker å giftet der der? Hvor er respekten for kirkens tro?
    Nu var det inte jag som tog upp antal och majoritet, utan Gabriella.

Med "kirkens tro" så antar jag att du menar "min åsikt" eftersom du inte är kyrkan. Den åsikt som du har är inte den åsikt som hela kyrkan har. Tala för dig själv.

Jag respekterar din åsikt, jag respekterar kyrkan MEN till skillnad från er (dig, Gabriella m.fl) så respekterar jag människan också (som någon sa).
  • elfling

Free Spirit skrev 2007-11-04 01:30:02 följande:

Du respekterer min åsikt, men ber meg godta homofili..hmm..får det ik helt i hop
    Jag respekterar din åsikt på det sättet att jag inte skriker ut saker som att du är onormal, onaturlig, äcklig, lurar in barn/ungdomar till kristendomen, inte borde få ha de och de mänskliga rättigheterna osv osv, bara för att jag inte håller med om det du säger.

Det jag ber dig göra, är att se bortom din egna världssyn, och ACCEPTERA att människor fungerar olika. Att det finns kristna som ser på sin tro annorlunda än vad du gör, att det finns människor som ser på världen annorlunda än vad du gör.
    Jag ber dig inte omfamna homosexualiteten, det skulle jag bara göra om du bad mig omfamna kristendomen. Vi har helt enkelt olika åsikter, jag kämpar för det jag tycker är rätt.

Att ett samkönat par skulle få gifta sig i kyrkan, och bli välsignade av en präst som tyckte att det hela var rätt, hur drabbar det dig? Det är det jag undrar, för jag kan faktiskt inte se det...
  • elfling
    carita1974 skrev 2007-11-04 16:32:28 följande:
    Jag har fortfarande inte fått ett enda svar på mina frågor!!!Ni som är EMOT HOMO/BI att dom inte ska ha samma rättigheter som straighta människor....Vad är det ni är rädda för?Bara enkla frågor!Skrivit fom frågorna typ 15 ggr nu...VAD SKULLE NI SOM ÄR EMOT GÖRA OM ERA BRAN KOM HEM O SA ATT DOM VAR BI/HOMO?Skulle det ändra er syn och åsikt?Eller skulle ni förskjuta erat barn...skulle ni avråda om dom skulle vara bi/homo att gifta sig i kyrkan eller skulle ni stötta????
    De skulle antagligen placera dem på avvänjning... *rullar med ögonen*
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-11-04 16:45:10 följande:

Du kan ju inte jämföra kristendomen, eller någon annan religion, med en sexuell avvikelse. Det är väl ingen kristen som säger att muslimer är äckliga eller avskyvärda heller..? Man kan helt enkelt inte jämföra två så skilda saker som du gör nu, det är KRÄNKANDE!
    Gabriella, Gabriella...
    Du vet nog inte vad "kränkande" innebär om du tycker en sådan jämförelse (som jag förresten inte ens skrev) är kränkande men inte det som du återigen skriver om homosexuella.
    Människor som tycker att muslimer eller kristna är avskyvärda och äckliga finns världen över.

Varför kan man inte jämföra ett levnadssätt med ett annat?
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-11-04 16:58:04 följande:

Jag skulle inte begära att kyrkan skulle ändra på rätt och fel för mitt barns skull, oavsett vad mitt barn gjorde. Jag menar, om min son skulle mörda någon, så skulle jag inte för den skull starta en kampanj, att Svenska Kyrkan måste stryka budordet "Du ska icke dräpa" för att det ska verka som att min son inte har gjort något fel. Utan kan få fortsätta mörda folk i fred...Du HÖR väl vad dumt det låter..? Om man fungerar så, så är man nog inte särskilt stark i sin tro. Eller i sin vanliga, hederliga moraluppfattning, om man inte är troende...
    Jag tror frågan var hur du skulle reagera på själva nyheten. Vad skulle du säga till ditt barn om denne ville gifta sig i kyrkan med sin partner (eftersom han/hon antagligen har vuxit upp med en kristen barndom). Eller om denne ville ha barn? Eller om den bara rentav ville ha ditt stöd och din acceptans?
  • elfling
    galengalen skrev 2007-11-04 19:04:49 följande:
    Jag tycker att man som homosexuell ska ha lika stor rätt att ingå äktenskap som heterosexuell. Däremot har jag personligen väldigt svårt att förstå varför man som gay skulle VILJA gifta sig i kyrkan?? När den kristna kyrkan så uppenbarligen är emot homosexualitet förstår jag inte varför man skulle vilja bekräfta sin kärlek där?? Men visst, om man vill tycker jag att man ska få...
    Om du läser tillbaka lite i tråden (förstår om du inte orkar, utan informerar bara), så ser du att den kristna kyrkan är INTE uppenbart emot homosexualitet. Däremot finns en del medlemmar i kristna kyrkan som är det. Kyrkan är splittrad i frågan, och den kristna tron innebär inte att man skall vara emot homosexualitet.

Det finns dessutom homosexuella som är kristna.
  • elfling
    galengalen skrev 2007-11-04 19:14:45 följande:
    Tack det är lite långt att läsa.. Och jag har alltid sett det som tvärtom, att kyrkan (om man är bokstavstroende) är emot, men att många kristna människor har klivit från den uråldriga tron, och in i 2000-talet. Men förstår vad du menar, och har precis lika svårt att förstå varför man som gay vill vara kristen, när boken religionen är byggd kring är hetsk inför den man är.
    Det finns ju massor av kristna som säger sig vara emot homosexualitet för att de tolkar bibeln på det sättet, men samtidigt så är det massa annat som de itne bryr sig om att följa över huvud taget, FAST det står mycket mer utförligt samt klart och tydligt om det i bibeln.

Att just homosexualitet är någonting som självklart är så himla fel i bibeln är egentligen en tolkningsfråga, och det är nog bara de som själv har något djupt inrotat i sig själva om att homosexualitet är äckligt/onaturligt som försöker ta bibeln som stöd bakom deras rädsla.

Att vara kristen kan man ju vara av många anledningar, och att följa bibeln tillpunkt och pricka är en av dem, men jag tvivlar på att det är många i Sverige som gör det idag, och därför känns det obegripligt varför just homosexualitet skall pekas ut som det som bibeln är mest emot.
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-11-04 21:58:45 följande:

Jan 39 skrev 2007-11-04 20:59:40 följande:
    Ungefär så, ja.(Även om dödsstraffet inte är något jag vill ha tillbaka. Inte straff överhuvudtaget, så länge som de inte ger sig på ungdomar och försöker förföra dem till något som de aldrig skulle ha kommit på tanken att göra annars.) Vilken fin avatar du har bytt till, förresten!
    Men tror du att homosexualitet skulle försvinna om det täcktes för och aldrig pratades om?

Homosexualitet har alltid funnits, även när ingen pratade om det, när det inte fanns någon "queerkultur".
    Man blir inte homosexell av att bli ÖVERTALAD eller FÖRFÖRD av någon, om du tror på något sådant så är du väldigt svag och osäker i dig själv.
    Homosexualitet är något man föds med, precis som heterosexualitet, och det spelar ingen roll hur stor accepterad "queerkulturen" blir, det är inget hot mot dig precis. Om du vet innerst inne att du är heterosexuell så kommer ingen homosexuell över huvud taget att kunna förföra dig (hur mycket du än vill tro det).
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-11-05 18:52:45 följande:

Free Spirit skrev 2007-11-05 14:36:17 följande:
    Ja, så känner jag också. Det är inte en synd som ska vara ett brott enligt MÄNNISKORS lagstiftning - d.v.s. så länge dom det handlar om "consenting adults" - och inte förförelse av ungdom eller övergrepp av något slag.Fast jag tycker att det var fel att lovlighetsålderns sänktes från 18 till 15, när det gäller homosexuella förbindelser. Det gjordes av PK-skäl, som allt annat - för annars skulle det ha varit "diskriminerande" mot homosexuella, om de måste vänta tre år extra på att ha sex, menade man. Men det som man INTE förstod, var att det nu blev tillåtet för medelålders bögar och flator att förföra 15-åringar, som i många fall inte alls är klara över sin sexualitet ännu. Många i den åldern har ju aldrig varit förälskade eller haft sexuella känslor ännu - och då är det lätt att tro att en person av det egna könet är svaret på gåtan. I synnerhet, om fel person dyker upp vid fel tillfälle - just när den unge grubblar mycket över detta och är känslig och sårbar, och kanske ensam och övergiven också...
    Men läs vilka svar du har fått innan du fortsätter att babbla på om detta!

Homosexualitet är ingen förening som går ut på att konvertera 15-åringar till bögar och flator. Vad i h*lvete får dig att tro det?? Skulle de få en brödrost när de lyckas konvertera 15 stycken eller??
    Förstår inte hur du tänker...

Om någon - oavsett kön eller sexuell läggning - försöker "förföra" 15-åringar så handlar det INTE om att man vill konvertera denne till sin egen läggning.
    Det finns ju lika många (om inte fler) äldre män och kvinnor om "förför" 15-åringar av motsatt kön, skall heterosexualitet också förbjudas, eller byxmyndigheten höjas på heterosexuella då??

Du resonerar helt obegripligt, Gabriella, och du vägrar inse det själv!
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-11-05 20:21:38 följande:

Jo, men om det handlar om personer av motsatt kön, så är det inte lika skadligt! Klart att det finns dom som vill ha lammkött i alla läger - ingen har väl påstått något annat. Men det gäller att se till konsekvenserna för den unga/unge! När jag gick på högstadiet, så kommer jag ihåg att det stod om detta i biologiboken, i sexualundervisningskapitlet.De varnade för att äldre homosexuella kunde försöka söka kontakt, och att man då skulle akta sig mycket noga innan man gav sig in i något sådant, eftersom man annars kunde hamna i tråkigheter som det var svårt att dra sig ur.Det stod också att det var vanligt att ungdomar tillfälligt upplevde en dragning till någon av samma kön, men att man inte skulle agera på det eftersom det i de allra flesta fallen rättar till sig senare. Det berodde bara på "inkörningssvårigheter" för hormonsystemet i puberteten. Det där var kvar länge i skolböckerna. Men för några år sedan hörde jag på radio, att RFSL hade reagerat på de formuleringarna i biologiböckerna, och krävt att de skulle tas bort. Det tycker jag var fel - för det var mycket klokt, och mycket viktig information till osäkra tonåringar med svallande hormoner...
    Inte konstigt att du har fått den här uppfattningen om det var det du fick lära dig när du växte upp...

Tycker fortfarande du är respektlös och inte grundar dina argument i någonting.

"Jo, men om det handlar om personer av motsatt kön, så är det inte lika skadligt!"
    Ursäkta?
    Hur var det ens skadligt från första början?
    Och tänk om den unga personen som blir "förförd" av någon med motsatt kön i själva verket är homosexuell. Du blir ju denne lika skadad?
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-11-05 21:25:29 följande:

[citat]Menar Gabriella att:1.Risken är större att en homusexuell utnyttjar en förvirrad tonåring? Nej. Men konsekvenserna är värre. 2.Att det är fel och skadligt att utforska sin sexuella identitet? Om det innebär något annat än sex med en könsmogen person av motsatt kön som man inte är släkt med (och helst inte 25 år äldre, heller...), så är svaret "ja".3.Att det är rimligt att man som 16-åring får ha sex, men bara med det motsatta könet? Ja, det tycker jag. Jag tror att det i många fall är bättre att vänta längre än så, men det vore inte rimligt att det skulle vara förbjudet i lag. Vi vill ju inte leva i en polisstat, heller.
    Alltså, snälla Gabriella (nån annan som tycker det är ironiskt att det rimmar?), berätta VAD som är fel med att utforska sin sexuella identitet med samma kön. Om svaret du har på detta är att man hamnar "utanför den heterosexuella gemenskapen och inte hittar någon av motsatt kön att gifta sig med om det skulle visa sig att man var heterosexuell" så är det IDIOTI.
    Du vet tydligen inte hur många det är som utforskar sin sexuella identitet i sin ungdom, för MÅNGA gör det, och de får inget problem med att hitta "tillbaka" till den heterosexuella normen. Beviset har du i den procentiellt större massan heterosexuella.

Det där med polisstat var komiskt sagt av dig
  • elfling

"som omtanke om de stackars barn som kommer att adopteras in i de här konstellationerna"

Så du tycker det är mer synd om de barn som bor med två mammor som älskar barnet över allt annat, än ett barn som får leva hela sin uppväxt i ett fattigt barnhem och ALDRIG får ens CHANSEN att göra de saker som barn i västerländerna får?
    Ja jo, på ett sätt tycker jag också synd om de barnen (även om det inte är på långa vägar lika synd om dem som barn i barnhem), eftersom de måste stå ut med att höra SKIT om sina föräldrar från såna som du.
    Eftersom det finns barn i skolan och på dagis vars föräldrar har lärt dem att man ska MOBBA, FRYSA UT, IGNORERA och HATA dem.
    Så på ett sätt har du ju rätt.

Hade sådana åsikter som du har inte funnits däremot, då hade det inte varit synd om dessa barn ett dugg.

• elfling

Gabriella S skrev 2007-11-10 21:31:46 följande:

...men med den logiken skulle man bli tvungen att legalisera incest också. För att de barn som ändå blir till genom incest (och det förekommer) inte ska behöva känna sig annorlunda...
    Bli tvungen?!
    Kan du inte tänka själv, eller?!

Eller vänta... menar du att barn som föds in i homosexuella parrelationer kan få en genetisk sjukdom av båda parter? Eller att de kan bli missbildade av en defekt som finns i generna?
    För ovanstående orsaker är nämligen varför incest inte är tillåtet.
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-11-10 21:03:30 följande:

Alltså, för mig får folk ha vilka förhållanden de vill. Det är mellan dem och deras samvete. Jag - och många med mig - kan till och med acceptera registrerat partnerskap. Alltså ett JURIDISKT avtal så att kontrahenterna får arvsrätt efter varandra, rätt att bestämma över vården ifall den andre skulle råka i koma och så vidare. Men det borde ha stannat där. Och HADE det stannat där, så tror jag att vi hade kunnat leva i fred här i landet.
    Vad skulle du säga om det helt plötsligt ansågs onaturligt och fel att vara kristen?
    Om alla människor som inte var kristna skulle börja debattera om dina rättigheter till barn, giftermål, att leva med den du älskar.
    Självklart tycker du, som kristen, att det inte är något fel med dig själv! Du har ju inte gjort någon något ont, eller hur? Varför börjar alla klanka ner på dig och hata dig??
    Självklart söker du efter andra kristna och ni försöker få igång en kamp för era rättigheter!
    Du skulle väl inte skada ditt barn om du fick nåt?
    Det är väl inte ditt fel att ditt barn skulle bli mobbat i skolan om andra föräldrar har lärt barnet att kristna är äckliga, onaturliga och dumma i huvudet?
    Att de bara är ute efter att manipulera unga och ovetandes?
    Du skulle göra allt för att få dina rättigheter som du faktiskt förtjänar som människa!
    Hur mycket än muslimerna, judarna, ateisterna och buddisterna än har fått för sig att kristendomen är fel.

Inte skulle du väl överge din tro bara för att alla säger åt dig att den är fel, att DU är fel?
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-11-10 22:28:10 följande:

Jag menar, att argumentet för att legalisera att homosexuella skaffar barn, för att de barn som redan lever i homofamiljer inte ska känna sig annorlunda, inte håller. För att man då måste legalisera en massa andra sätt som barn blir till eller hamnar hos vissa föräldrar, av samma skäl. Man kan ju även jämföra med våldtäkt: "Eftersom det redan finns barn som blivit till genom våldtäkt, så måste vi legalisera våldtäkt och säga att det är något fint och bra och naturligt - så att inte de barnen ska känna sig så avvikande p.g.a. det sättet som de blev till."
    Förklara varför det ens hänger ihop.
    Barn som blir till genom våldtäkt är inte önskade. De är inte planerade, väntade och lovad evig kärlek.
    Barn som blir till genom incest är gjorda fast föräldrarna vet att barnet kan bli missbildat, sjukt och kanske inte ens klara sig.
    Dessa två sätt att komma till världen finns nog väldigt få som önskade sig.

Barn som blir till genom inseminering i en parrelation mellan två kvinnor är önskade, planerade och kommer med all säkerhet få samma kärlek som till exempel jag är säker på att du ger till dina barn.
    Barn som blir adopterade är ALLTID planerade, önskade, otroligt väntade och får största fokus i familjen.
    Ovanstående sätt att få barn har föräldrarna lagt ner massor av TID, PENGAR och tänkt igenom beslutet ordentligt.
    Finns ingenting som säger att det skulle vara något dåligt med det.

Det är en otrolig skillnad mellan dessa sätt, och du kan inte säga "legaliserar man det ena, måste man legalisera det andra".
  • elfling

Dexter Morgan skrev 2007-11-27 22:45:08 följande:

Varför startar inte dom homosexuella en egen kyrka?
    Varför borde de göra det menar du?
  • elfling

Dexter Morgan skrev 2007-11-27 23:05:54 följande:

"Varför borde de göra det menar du?"För att det är deras rättighet?
    Men varför skall de behöva göra det när det redan finns kyrkor? Ska kyrkan bli uppdelade i heterokristna och homokristna eller?
    Snart kommer ju homosexuella ändå få gifta sig i kyrkan menar jag... Så varför segregera samhället?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?