tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
Ja, själv blir jag människofob när jag läser vad vissa säger i denna tråden.
Ja, själv blir jag människofob när jag läser vad vissa säger i denna tråden.
gudrun:
Era åsikter om hur jag (och många andra med mig) skall leva våra liv. Ni vill begränsa mina rättigheter som människa. På grund av era åsikter...
gudrun:
Om jag har uppfattat det rätt så vill du, utifrån din kristna tro, att homosexuella INTE skall få utöva sin homosexualitet, och därmed verkligen inte få gifta sig i kyrkan?
Har jag förstått det så är du då en bidragande orsak till att homosexuella fortfarande inte har den rättigheten, och därmed inte jag heller.
Det var så jag menade (förtydligade det lite, så att du skulle förstå).
gudrun:
I och med att vi lever i demokrati så sker omröstningar om frågor som dessa, och då du och de med samma åsikt som du röstar för att homosexuella ej skall ha rättigheter som denna så är du en bidragande faktor, jo.
Och till er andra vill jag bara säga, tror ni inte det är tillräckligt att som femtonåring förstå att jag aldrig kommer att kunna betraktas som "normal" i de allra mest vanliga sammanhang, utan att folk ska börja vifta med bibelcitat och påpeka att min läggning är en synd.
Som någon skrev, vilken kärleksfull gud skapar människor för att sedan låta dem stenas till döds för något denne inte själv har valt?
För att citera filmen 'Gray Matters':
- "I'm never going to be able to walk down the street holding hands with my partner, without the rest of the world giving us a look... I may never have a wedding, that I once dreamed of... I may never have children... one day when I die; people will never give as much respect to my grieving lover as they would if she were my husband."
- "Gray... it's not as if you made a choice..."
- "That's what terrifies me, it's so much easier to be someone else."
Free Spirit:
En gång för alla:
Gud skapade inte Bibeln!
Vem skapade homosexualiteten då, Free Spirit?
Har inte orkat läsa alla inlägg som skrevs sen jag gick och lade mig igår men jag har en fråga till Free Spirit, gudrun och ni andra med samma åsikter.
Tror ni verkligen att Gud är en man (eftersom ni skriver Han) som sitter uppe i himlen och tittar ner på jorden? Tror ni att om det finns en Gud, att den tycker det spelar någon roll vem man blir kär i eller väljer att gifta sig/skaffa familj med? Är det verkligen det som är viktigt här i världen? Det finns ingen ondska i kärlek! Och bibeln är skriven av människor, precis som vi! Varför ska vi lyda någonting som skrevs av människor för flera tusen år sedan, när världen har utvecklats något så enormt sen dess? Homosexualitet har ALLTID funnits, det är bara att fler vågar vara öppna om det nu när det blir mer och mer accepterat.
Jag tror, att om det finns något som skulle kunna kallas Gud så är det väl snarare det allt det övernaturliga i världen. Det är inte något väsen som sitter och gör regler för hur vi ska leva! Vi är levande och tänkande och vi gör som vi vill! Det finns ingenting som kan ändra på det!
Så sluta kränka andra människor!
Vem skapade homosexualiteten om inte Gud?
TACK trollbottom, Dorian E och ni andra som så tappert kämpar vidare. Ni visar sån otroligt större intelligens och argumentationsteknik än motparten. Jag har sagt min åsikt som jag fick fem-ords-svar på *suck* men vad kan man göra. Vissa är enträgna.
Jag skulle vilja ställa om frågan som är trådnamnet.
Är det rätt att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan? (socialt, politiskt, i dagens samhälle)
På den frågan klassas man som tämligen inskränkt om man inte svarar ja.
För angående tycke och smak så kan ju alla tycka olika. Jag skulle kunna fråga "Tycker du att det borde bli rökförbud på alla uterestauranger också (förutom inomhus)?" och få massa olika svar, men också ställa frågan "Är det rätt att det blir rökförbud på alla uterestauranger också (socialt, politiskt i dagens samhälle)?" och svaren skulle med största sannolikhet luta mer åt ja-sidan.
Vad jag försöker få fram (om än lite svamligt) är att det är diskriminering i dagens samhälle att man ska vägras någonting enbart på grund av vem man väljer att leva med! Och att det fortfarande finns människor som anser att det inte är mer än rätt att förbjuda olika grupper av människor att göra saker som alla andra får.