Inlägg från: Peippo |Visa alla inlägg
  • Peippo

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-09-16 18:27:34 följande:
    Inte är ett avvikande beteende utan mer vanligt än man tror?? hur mener du nu? At det er vanligt at folk er homofil, folk står frem. Du mener det blir akseptert?
    Uppenbarligen vet inte du hur vanligt det är med homosexualitet. Klart att homosexualitet alltid funnits i samma omfattning. I och med att vi nu vet mera och är mer upplysta har homosexualitet blivit mer accepterat och enligt mig borde kyrkan hänga på i utvecklingen och inte stå och stampa på stället.
    Och jag säger det en gång till: Man har ändrat och strukit texter i bibeln genom tiderna så varför inte även nu?

Min Gud är kärlekens Gud som inte dömer någon för sin kärlek!
    Senast idag predikade prästen i kyrkan om att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. 
    Jesus har burit vårt kors och dött en plågsam död för våra synder. Om nu homosexualiteten är en synd så led inte Jesus nog för den också? Eller vill ni spika en spik till? 
    Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • Peippo
    gudrun skrev 2007-09-16 20:57:14 följande:
    Den sexuella biten är fel...Mellan två av samma kön.Men,som du skriver,vissa tror så,andra inte...Men,diskutionen kommer aldrig att sluta.
    Vet du, jag tror inte att det handlar så mycket om tro. Jag är av åsikten att det hela handlar om att folk är rädda för förändring. "det har alltid varit så..."
    Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • Peippo
    gudrun skrev 2007-09-16 20:59:28 följande:
    Jesus led för ALLA synder! Ja!Men,Han led inte för att vi skall stanna kvar i den....Kyrkan skall aldrig "hänga på" i utväcklingen.
    Why not? Det har den ju gjort förut.
  • Peippo
    gudrun skrev 2007-09-16 20:59:28 följande:
    Jesus led för ALLA synder! Ja!Men,Han led inte för att vi skall stanna kvar i den....Kyrkan skall aldrig "hänga på" i utväcklingen.

Vaddå stanna kvar? Det kan ju inte vara så att det finns en tidsfrist för hur långa synderna är som Jesus led för...

• Peippo
    Free Spirit skrev 2007-09-16 21:04:58 följande:
    Min Gud är kärlekens Gud som inte dömer någon för sin kärlek! Undrer hvor du finner dekning for det i Ordet. Han elsker ALLE, ja!! Men han elsker ik alt vi gjør. Gud er oxo hellig må du ik glømme!! Synd tåler Han ik!! Uansett hva den måte innebære. Vi kan ik lage oss et Gudebilde etter våre egne behov. Gud er Gud endå!! Ja, Jesus døde oxo for dei homosxuelle så dei kan få sin frihet!!Har selv blitt satt fri fra ting som har bundet min sjel, som holdt meg fanget hele mitt liv. Så JA!! Gud kan!! Og vill!!
    Jösses! Nu ska jag gå och lägga mig och be en aftonbön för dig. Du ska veta att homosexuella har ingenting som de behöver bli fria ifrån. Vad skulle det vara bli fria från kärlek eller?
    Klart att min Gud är helig! Varför skulle jag glömma det? Vilken konstig kommentar... Du förstår väl att vi alla har en egen tolkning av Bibeln och en egen bild av Gud? Jag har precis lika rätt som du.
  • Peippo
    trollbottom skrev 2007-09-16 21:16:31 följande:
    Eh, som att säga vad? Du är lite dålig som är homosexuell, kanske borde du försöka låta bli att vara det? Det är precis som att säga till en hetro att "du är lite ful, skulle du kunna fixa till det"
  • Peippo
    stina84 skrev 2007-09-18 08:12:25 följande:
    Jo tänk för att det är så. Men du kanske bara tänker på svenska kyrkan och inte alla de andra kyrkorna? De flesta kristna vill INTE att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan. Att svenska kyrkan är för det är väl kanske inte så konstigt. De får ju sina bidrag ifrån staten. Utan dem så skulle svenska kyrkan gå under och den behövs för när det blir kris o för de äldre!
    Varifrån har du fått underlag till denna fakta? Eller är det bara vad du tror? 
  • Peippo
    Free Spirit skrev 2007-09-21 21:09:15 följande:
    Ja det er det eg ville tro!!En fin tradisjon er det absolutt, men om dei gifter seg hos noen som dei vet ik er enig med deres livstil hvor er da gleden ved det hele?
    Man bör komma ihåg att inte ens närapå alla troende (inkl. präster och församling) är av åsikten att homosexuella inte ska få gifta sig i kyrkan. Så glädjen finns där som för alla andra då... Bara för att du som troende tycker att det är fel så behöver inte alla göra det eller hur?
  • Peippo
    Free Spirit skrev 2007-09-21 21:22:42 följande:
    At kirken er delvis delt i den frågan vet eg jo, men endå er det ik alle som har muligheten til å gifte seg hos en liberal troende prest.

Klart att man har...varför skulle man inte ha den möjligheten? Både präster och annat folk är mobila i vår moderna värld... Att ta sig från ett ställe till ett annat är inte så jobbigt.

För mig var det jätteviktigt att hitta en präst som pratar vårt hemspråk då min dotter döptes. Ringde land och rike runt och visst hittade vi en till sist. Inte svårt alls. 

• Peippo

"Antingen så tror man väl att skrifterna är Guds ord och därför måste följas till punkt och pricka, och tror man inte det så kan man ju inte veta VAD som är riktigt eller inte och därför lika gärna inse att skrifterna inte är pålitliga och att man inte kan tro på något som står där"

Ja...vad som är "riktigt" kan man använda sin hjärna och sitt sunda förnuft till. 
    Man kan ju fråga sig vad Free Spirit och andra motståndare till frågan skulle tycka om homoäktenskap om äktenskapet inte alls nämdes i Bibeln?

Väger Bibelorden tyngre än eget förnuft? Låter ju jättemärkligt! 

• Peippo
    Free Spirit skrev 2007-09-22 21:40:52 följande:
    Hva mener du nu?
    Öööh...alltså det står ju så. Det vet du väl? Eller har du läst GT?
  • Peippo
    gudrun skrev 2007-09-23 19:34:36 följande:
    Om jag,tex,tror,enligt bibeln,att homosexualitet är fel,så tror ju jag att det är sanningen!Altså en sanning,som man tror gäller för alla männniskor.(kristna).Om det vore en sanning som bara gäller mej,så vore det ju ingen sanning.Att flera blir så upprörda när man hävdar denna sin åsikt,är lustigt.Om det inte är nåt du tror på,kan du ju bara strunta i det,liksom.Värkar som om många är allergiska nästan,om nån säger vad man tror på,och att man tror det gäller alla! (ve och fasa...)Jag tror ju att det finns sanningar i bibeln,man KAN vara viss om sager,och då gäller det ju naturligtvis för alla.(som man ser det..)
    Det är inte konstigt att flera blir så upprörda...för det du tror påverkar ju andra eller hur? Du vill inte att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan för det är vad du tror är sanningen. Då påverkar det ju andra direkt. Är det då konstigt att man blir upprörd?
    gudrun skrev 2007-09-23 20:28:30 följande:
    Jo,för mej och andra kristna är bibeln sanningen.Dorian Ertymexx skrev 2007-09-23 20:12:41 följande:
    Du kan inte tala om vad som gäller för andra kristna. Det bestämmer vi alldeles själva.
  • Peippo

Har varit på semester och inser nu efter hemkomsten att diskussionen fortfarande trampar på stället...
    Jag avviker nu också från tråden men vill slutligen tillägga att det är synd och skam att en del människor som kallar sig kristna kallt och hjärtlöst dömer medmänniskor och fråntar dem självklara rättigheter. Var finner ni rätten till att göra detta? Undar om Gud har gett dessa människor en speciell rätt att välja och vraka bland folk vilka som är för syndiga för vigsel i kyrka?  
    I helgen ska jag på gaybröllop, vi ska fira kärleken mellan två alldeles underbara människor som blir föräldrar i januari...
    Hej och hå!  

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?