Inlägg från: Peippo |Visa alla inlägg
  • Peippo

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

fia sthlm skrev 2007-09-06 17:23:20 följande:
    ja dom som inte är insatta i bibeln missuppfattar gärna det som står där och rycker meningar från höger och vänster.Inte speciellt konstigt iofs, för bibeln är en komplex bok som man inte sätter sig in i på 5 min direkt Så är väl inte så konstigt om man missuppfattar det som står där.

Det som enligt dig är en missuppfattning kan för någon annan vara en tolkningsfråga. Som du säger är det en komplex bok... Din tolkning behöver nödvändigtvis inte vara den "rätta" oavsett om du läst bibeln 100 gånger.

Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • Peippo
    UngGravid skrev 2007-09-07 17:24:41 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-07 17:07:29 följande: Jo men man kan väl vara social utan att knulla någon i röven eller?Jag håller fast vid det jag sagt, man är inte skapt till det och då ska det inte vara så, om inte detta med barn så skulle dom väl i alla fall ha ett extra hål eller något då, för man är ju knappast skapt till att töja ut skithålet så mycket att man aldrig kan hålla sig när man ska på toa.. Jag skulle aldrig tillåta något sånt i mitt hem, du får gärna kalla mig gammalmodig men så är det och det kommer inte att ändras.
    Hmmm....min dotter har inte kommit till på "naturlig väg"...jag är inte skapt så att jag kan bli gravid på det "naturliga" sättet. Attans...borde jag inte ha fått gifta mig i kyrkan?
    Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • Peippo
    Kalle17 skrev 2007-09-07 22:28:23 följande:
    Jag har inte läst hela tråden och tänker inte göra det heller!Kanske har dessa punkter redan varit uppe ignorera då detta..Detta är bara lite frågeställningar ingenting att röra upp himmel och jord över.Denna fråga är först och främst riktad till er bokstavsreligösa som följer bibeln till punkt och pricka idag!OM (bli inte upprörda nu) det hade stått tvärtom i Bibeln hade alla religösa här inne då varit bögar och flator och sett ner på hetrosexuella då?Denna är till er alla.Om ni som säger att detta inte är normalt och fördömer detta får barn som kommer hem med en käresta av samma kön...Vad gör ni då? Förskjuter ni era egna barn då?Min gud är en god gud :=)  Sedan får ni tro vad ni vill.Lycka till och lev väl!!
    Vi har nog samma Gud du och jag...
  • Peippo

Welcome to the club!

trollbottom skrev 2007-09-07 22:50:37 följande:
    Kalle17 skrev 2007-09-07 22:28:23 följande: Här är det en till som nog har samma Gud som du ;)
  • Peippo

Eftersom jag själv är uppvuxen i en multikulturell familj med konstnärsföräldrar som har en vänkrets med ett flertal homosexuella par så skulle jag inte tycka att det var överhuvudtaget ens konstigt om min dotter skulle förälska sig i och komma hemsläpandes med en tjej. Som Dorian säger "folk är folk"...
    Huvudsaken för mig är att min dotter är lycklig och att hon får uppleva mycket kärlek i sitt liv.

• Peippo

Alltså...är prideparaden olämplig för barn? Oh my GOD! Detta förstår jag inte. Varför inte tala om för barn vad det är? Folk har ju roligt och firar med pompa och ståt, det är väl bara att sakligt berätta på barnens nivå! Det är ju någonting som existerar och man bör känna till. Vad är faran? Tror ni barn far illa av att se prideparaden? På vilket sätt då?  

• Peippo
    stina84 skrev 2007-09-11 08:20:47 följande:
    Nu är det faktiskt såhär att jag själv har hållt mig till trådens ämne, och tycker tråden spårat ur totalt nu. Vad har pride tåget och nakna människor på stranden med detta att göra? Jag läser fortfarande och svarar på de frågor som tillhör frågan i topp. Många utav er här inne är fruktansvärt bra på att förvränga saker så att det ska låta så bra/illa för eran del. Ibland känns det som om ni missuppfattar med flit, man blir såååå trött... *suckar*

Har du tänkt på att "förvränga saker" kanske är att vända ut och in på ämnet och diskutera det från olika synvinklar för att verkligen nå någonstans i diskussionen? Jag tror inte att folk missuppfattar med flit utan bara har fasta och bestämda åsikter. Det är oundviklligt att överhuvudtaget diskutera en så komplex fråga om man inte får prata om faktorer kring själva ämnet som faktiskt påverkar ens beslut att svara på frågan. 
    Jag blir faktiskt trött på folk som inte låter diskussionen ha sin gång! Du bad själv folk att kommentera...hur skulle man då kunna veta att du bara vill ha ett ja eller nej?

Diskussionen om prideparaden kommer upp i och med att det är homosexuellas rättigheter som diskuteras i tråden och det är väl inte OT? 

• Peippo

När vi nu har kunnat konstatera att det finns lagar och regler i Bibeln (GT) som inte gäller längre, hur kan vi då veta att NT nu är up to date? Hmmmm....vi kanske behövver en ny Jesus för lite uppdatering igen

• Peippo

Jag var på begravning igår....min mammas gudfar begravdes. En 94 år gammal homosexuell man. Han var en kristen man och därför levde han ensam i hela sitt liv. Ett helt liv utan kärlek för att kyrkan just i denna fråga vägrar "reformeras".
    En hel del nytt har kommit till och lagar från GT har ändrats och till och med tagits bort helt och hållet.
    Vad är då problemet? Vi vet bättre idag än för tusen år sedan...det är väl bara att inse fakta. Vi är alla människor med samma rättigheter och värde oavsett ålder, handikapp, ras eller kön, det borde väl även kyrkan tycka?  

• Peippo
    trollbottom skrev 2007-09-16 16:56:31 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-16 13:35:15 följande: Hur kan du ens fråga vad Peippo tänker på. Du kan väl inte mena att vi inte vet mer idag än för tusen år sedan. Att vi inte sitter med mer kunskap om olika saker idag. Och för tusan, kyrkan pratar hela tiden om de svagas rättigheter, de utstöttas rätt till upprättelse. Och då ingår även homosexuella rätt eftersom de faktiskt är en utsatt grupp i samhället. Jävligt skenheligt från de kyrkor som är emot och stänger ute att prata om de svagas rättigheter i sådana fall
    Precis. Vi har mer kunskap om homosexualitet idag och vet att det inte är ett avvikande beteende utan mer vanligt än man tror.
    Vi VET att homosexualitet är mänskligt och ingenting konstigt (så som man trodde förut då de flesta homosexuella var tvungna att dölja sin läggning).
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?