Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-09 13:28:24 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-08 22:52:47 följande:
    Fel, fel, fel! Buddhismens heliga män och kvinnor lever också i celibat. Jag tror faktiskt att den tanken finns i alla religioner (ja, med undantag för små, konstiga sex-sekter då). Att om man ska vara RIKTIGT ren och helig så ska man avstå från sex - till och med inom äktenskapet.
    Det finns en enorm skillnad mellan att vara sexualfientlig och att förorda celibat för heliga män. Buddhismen är långtifrån sexualfientlig. Och att buddhistiska munkar inte ska ha sex handlar inte om att de inte ska ha sex - det handlar om att de ska vända sig från ALLT världsligt.
    Det var förvisso sant även i början av kristendomen, innan Augustinus och grabbarna fick för sig att kvinnor var onda och att sex var ett otyg även för icke-sakrala kristna.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 13:29:31 följande:

Visst, men dom unga männen och kvnnorna bytte ju inte kön för att de inträdde i kloster. Självklart fortsatte de med de sysslor som de redan kunde, från livet på fädernegården.
    Ah. Så i munkkloster fick de inga kläder, i nunnekloster fick de ingen mat. För de levde aldrig i samma kloster, vet du.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 13:34:15 följande:

Jaha, men det där med att "man ska inte ligga hos en man" och så vidare skulle ha syftat på tempelprostituerade, det är ett rent påhitt från homomaffians sida. Det är de största experterna vi har i landet på teologi samt aktuellt språk som har gjort översättningen. De skulle självklart inte ha missat en sådan sak. Och det gäller även alla andra länders Bibelöversättningar. Jag tror t.ex. inte att det är några ÄGG som har gjort den engelska översättningen heller. Och där står det inte heller någonting om prostituerade...Mårten Spinnare måste jag kolla upp.
    De kanske inte är ägg, men frågan är hur mycket de vill revolutionera den nya bibelupplagan, och hur väl insatta de är i historia, religionshistoria och kulturhistoria. Översättningar handlar inte bara om ord, det är också en fråga om förståelse av originalets kontext. Och, som i bibelns fall, en HEL del politik.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 13:38:36 följande:

Ja, skratta du. Men faktum är att jag aldrig känner så tydligt att det måste finnas en skapare bakom allting, som när jag (som gammal tävlingssimmare) känner hur perfekt min kropp fungerar när jag simmar... I perfekt harmoni med elementen.Eller när jag ser de unga, vackra männen och kvinnorna med perfekta kroppar i simhallen nu. Då känner man att... det här ÄR Skapelsens Krona! Ingen tvekan. Det var så här det var meningen att vi skulle se ut! Att sedan vissa äter sig feta och får ledbesvär tidigt, kan man liksom inte lasta Skaparen för...
    Det där påminner mig om en reklamsnutt för Discovery på samma kanal... Där de just visade en sådan därn brasiliensk klipphoppare, som gjorde ett hopp, och som sedan blev betraktad av en fågel, som bara dissade alltsammans, eftersom de gjorde det hela så otroligt mycket bättre.

Och det är klart att du ser människokroppen som finare än djur som störtdyker, det är för att du är skapt att attraheras av människokroppar. Duh!

Det gör oss inte till skapelsens krona.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 13:42:20 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 10:17:50 följande:
    Fast jag föredrar faktiskt 1917 års översättning. Den var mycket mer poetisk - den väckte mer ädla känslor, om "vissa" homovänliga personer här i tråden överhuvudtaget kan förstå det uttrycket...När vi vigdes och döpte våra barn, så bad exmannen och jag att texterna ur den gamla versionen skulle användas, trots att Kyrkan eg. hade bytt då. Och det gjorde prästen! Det skulle inte ha känts lika heligt med den nya texten...
    Ädla. Jadå. Jag kan förstå mycket väl vad ädelt är. Ädelt är att leva och låta leva, acceptera folk för vad de är. Och att tro på vad man tror på, oavsett hur manualen är skriven, hur poetisk den är eller inte.

Om du inte tycker att den nya versionen känns lika helig, då är det boken du tror på, och inte gud. Kan inte föreställa mig att en kristen skulle anse att texterna var mindre heliga på grund av att de inte var lika poetiska. Seriöst!
  • Dorian Ertymexx
    bbpop skrev 2007-09-09 13:50:53 följande:
    Ok. För ett antal sidor sedan försökte jag diskutera bibelsyn men de inläggen blev avfärdade som OT. Men nu är det tydligen ok att diskutera simning, kopparstick och nunnekloster. På vilket sätt har det med saken att göra? Homosexuella får inte gifta sig i kyrkan därför att en simmare glider så smidigt genom vattnet och kopparstick fanns inte på medeltiden? Ja, det är väl iofs lika långsökt som att fördöma homosexualitet på biblisk grund, så varför inte...
    Som sagt (fast du kanske inte såg det), det är bar OT när de inte kan svara på logiska, vettiga frågor, vet du. ;)
  • Dorian Ertymexx
    bbpop skrev 2007-09-09 13:57:02 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-09 13:42:20 följande:
    Vi såg till att Y blev döpt av en präst som fanns med på den här listan: web.telia.com/~u74402809/IKTarna%20051218.htm Att låta en präst som inte aktivt tagit ställning mot de mörka krafterna i kyrkan var fullständigt otänkbart för oss.
    Yes! Min prästväninna står med på den. :)

Inte för att jag tvivlade. ;)
  • Dorian Ertymexx
    bbpop skrev 2007-09-09 14:02:06 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 14:00:50 följande:
    Kloka präster gör det.
    Japp.

Det är samma väninna som för övrigt enligt somliga här är en usel präst för att hon inte lever ett tvärnormativt liv själv. Heh...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:09:41 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 10:38:34 följande:
    ...och här ser vi ännu ett exempel på det jag kallar PKD. Alltså Politiskt Korrekt Dumhet.
    Nej, det är vad som kallas klassiskt konsekvenstänkande. Vilket inte är dumhet alls.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:11:23 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 10:39:22 följande:
    Jaa-a du. Det är inte utan att jag håller med! Om den Katolska Kyrkan inte fanns, så skulle även de protestantiska kyrkorna urarta till något helt oigenkännerligt lite varstans i Europa och USA...
    Eh... Va? Om vi bortser ifrån att katolska kyrkan själv svajjat hårt mellan olika former av urartanden, hur kan de på NÅGOT sätt påverka protestantiska kyrkor, vars blotta existens bygger på att de INTE följer påven?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?