Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-06 21:20:53 följande:

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-06 12:47:22 följande:
    Precis! Eller rättare sagt - jag tror att siffran är högst fem procent. Och som sagt - jag har bott i Stockholm i många år, OCH i både större och mindre svenska städer, OCH utomlands. Jag har rört mig i många olika arbetsmiljöer - med både s.k. arbetare, tjänstemän och akademiker. Har även varit ute i svängen i perioder. Och jag har ALDRIG sett en man i kjol eller klänning, annat än när det var meningen att det skulle vara löjligt. Som under nollningen och på spexen på universitetet.Jo, förresten - jag såg en man här i stan i somras. Han var uppenbar transvestit. Han hade jeanskjol, och överdelen var stor men alldeles knölig. Han måste ha stoppat upp en BH med trasor, eller något. Och så försökte han att göra rösten ljus och kvinnlig, och gjorde sådana där löjliga gester hela tiden - väga på ena foten så att kroppshållningen blir sned, och samtidigt stryka sig över håret på ett "kvinnligt" sätt...Det är bara så DUMT att påstå att det är på något annat sätt...
    Det är dumt att påstå sanningen..? Wow... Så killen jag såg idag, lång, svartklädd, kjol och smink - syntare, inte transvestit, var bara en hallis jag fått av en överdos McDonalds?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-06 21:25:21 följande:

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-06 13:06:37 följande:
    Ja, precis! Här i stan har vi en ung man som springer runt i hög, svart hatt, lång frackkavaj och massa svart smink runt ögonen. Han ser utt som hattmakaren i Alice i Underlandet! Han är uppenbart psykisk sjuk, även att döma av sitt beteende. (Som att inte svara när någon frågar om något, t.ex. på bussen, utan då blir alldeles blank i ögonen och går in i sig själv.)Och NEJ jag anser inte att hans klädsel är normal... Och inte transvestitens i det förra exemplet heller.
    Hans beteende låter som genomsnittet bland svenskar, ärligt talat. Och hans klädsel... han är goth. Kanske svartsyntare. Men visst, döm ut en STOR del av dagens ungdom som "fel" om det får dig att känna dig mer accepterad...
  • Dorian Ertymexx
    Elinore skrev 2007-09-06 23:31:41 följande:
    dorian... som sagt.. jag har läst bibeln.. ge mig vilka stycken..så får vi läsa vad som står...vart det står att man skall stena barn och dom som diskar på en söndag..och vart det står att tjejer inte får komma til kyrkan när dom har mens...men, jag tror att det kommer bli svårt för dig att hitta dessa rader... för dom finns inte..det hade varit roligare att diskutera med dig ifall du varit mer seriös och inte bara slängde ur sig en massa bibelcitat...
    Någon som har de där citaten tillhanda? Hade artikeln själv innan min dator kraschade och filerna försvann...

Fanns en ljuvlig liten text där någon (med exakt anvisning till vart i bibeln) använde citat för att ställa frågor till en präst som uttalat sig om hur GT ställer sig homosexuella. Och att man inte ska göra annat än vila sig på sabbaten är väl knappast en hemlighet.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-07 00:12:26 följande:
    Om du läst bibeln men ändå missat att en kvinna är oren när hon har mens så bör du läsa den igen. Men sen är det inte intressant att hålla på att slänga bibelcitat på varandra. Bibeln är tolkningsbar, du kan tolka den för och mot. Däremot är det ytterst korkat att kalla sig bibeltrogen men ta bort bitar som inte passar i dagens samhälle då det skulle vara faktiskt lagöverträdelser.
    Ja, faktiskt... Vill minnas något om att guds lag slår högre än människornas...
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2007-09-07 00:38:52 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-07 00:29:12 följande:
    Jo, fast jag tror inte det argumentet skulle funka i en rättegång *S*
    Det spelar väl ingen roll! Detta livet är ju bara ett test inför efterlivet. Precis som att homosexuella ska avstå från sex, ska rättrogna kristna stena syndare, även om de jordiska lagarna spärrar in personen i fängelse eller rättspsykiatrisk vård!
  • Dorian Ertymexx
    Bergelmer skrev 2007-09-07 02:50:53 följande:
    Pfft, varför kan inte folk bara visa sig som dom är?
    Nakna, okammade, oduschade och orakade? ;)

Fast jag håller nog delvis med. Jag skulle hellre sett att färre kvinnor sminkade sig, än att fler män gör det. Men men, så länge det blir mer jämställt och mindre normskillnader mellan könen är jag glad...
  • Dorian Ertymexx

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-07 07:33:02 följande:

dorian: tror du fortfarande inte att män i kjol är en minoritet i svenska samhället?Konstigt att en man som brukade klä sig i kjol och nätstrumpbyxor fick komma till nyhetsmorgon och berätta om sin livsstil.Om det nu tillhör vardagen att stöta på dessa män så förstår jag inte att nyhetsmorgon som vill rikta sig till alla skulle vara intresserade av att lyssna på honom...
    Jag har inte sagt att de inte är i minoritet. Jag sa att det inte var onormalt. Viss skillnad där. Att vara politiker är också att vara i minoritet, ingen hävdar att det är onormalt för det.
  • Dorian Ertymexx

Nej, du har hävdat att det är onormalt, och det går jag inte med på. Att något är i minoritet har inget med normalitet att göra. Då är det onormalt med tvärmonogama killar och tjejer också.

• Dorian Ertymexx

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-07 07:59:00 följande:

kan man inte säga att en minoritet avviker från mängden?Beskriv då, Dorian, vad du tycker är att avvika från mängden.
    Problemet är att vi inte har samma tänk här. Du utgår från att det finns något slags normalitet, något slags stor "vi" (eller "dom") som kan anses normala. Det FINNS inget sådant. Normal är ett genomsnitt som ingen lever upp till, så ALLA är onormala, om man ska se det så. Några bär kjol, några är politiker, några bor i lägenhet, några vill inte ha barn, några är bdsm-are, några är poly, några är brandmän... i slutändan ser man att det inte finns något "normalt", annat än i Fl-moraltanters heta små drömmar. Samhället är fyllt av minoriteter som ibland har individer som överlappar mellan dessa minoriteter. Men något normalt som så finns inte. Normalt är bara det ord som nämnda moraltanter använder för att säga "vi som duger" för att markera mot det de anser onormalt ("ni som inte duger").
  • Dorian Ertymexx

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-07 08:00:59 följande:

förresten är det väl inte det viktigast vilka ord som betyder vad. det relevanta är väl att vi står för samma sak.
    Inte alltid nej. Om jag är vänster, och tycker att vi ska ha en debatt, och en annan vänster skriker "död åt högern" så är orden en stor skillnad fast man står på samma sida.

För mig är semantik viktigt. Kan man inte vara tydlig med ord kommer man att bli missförstådd och hamna i onödigt trubbel, som ju också skedde här.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?