Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

RiaRa skrev 2007-08-31 10:11:30 följande:
    Jag förstår också din poäng Fia, men jag tycker verkligen inte om den diskriminering man utsätter ett gäng människor för. Vår doppräst var en av de som var snabbast på att skriva under uppropet mot homosexuellas rätt att gifta sig i kyrkan. Det kändes verkligen inte bra.Ponera att min son som döptes av denne man, välkomnades av denne in i Guds kärleksfulla familj, sedan kommer leva sitt liv som homosexuell kristen. Han upptas mer än gärna i församlingen och Guds familj, han är sedan välkommen att vara med på barntimmar, konfirmeras i kyrkan, gå på gudtjänster, leva sitt liv som kristen. När han sedan finner sitt livs kärlek och vill befästa sin kärlek inför Gud och i den kyrka han är uppväxt med/i så är det stopp. Nä nä mensan du ska gifta dig med en av samma kön då kan du dra. Du får gifta dig nån annanstans. Bye, bye....
    Då följde din doppräst sin tro. Trots de vindar som blåser utanför, så vågade han stå upp för det han vet/tror är RÄTT. Det tyder på att han är en stark och bra och rakryggad människa.

Själv har jag slutat att gå med mina barn till våran församlingskyrka, sedan en uttalat homovänlig kvinnlig präst blev kyrkoherde där. Vi åker i stället in till församlingen i sta'n, eller går i Missionskyrkan.
  • Gabriella S
    Atamon skrev 2007-08-30 13:53:54 följande:
    Det är de regler som staten sätter upp som är juridiskt lagliga, inte de kyrkliga. Eftersom stat och kyrka är skilda åt så finner jag det märkligt att kyrkan kan vara myndighetsutövare, vilket jag anser att det blir eftersom vigseln är ett juridiskt bevis på äktenskapet.Då skulle man i så fall hårddra det, och säga att kyrkan måste vara de som godkänner en skilsmässa också.Gabriella S skrev 2007-08-30 13:37:54 följande:
    Ja, om det vore så att Kyrkan var de enda som fick viga, ja. Men nu menar jag (och många med mig) bara att Kyrkan ska ha rätt att vägra viga folk just I KYRKAN. De som får nej där kan ju bli vigda borgerligt.

Jag fattar inte varför man inte kan respektera detta? Jag menar, jag är ju till exempel frånskild. Om jag skulle komma till Kyrkan och vilja viga mig med en ny snubbe, och den prästen som jag vände mig till sa att han inte viger frånskilda - ja, då får jag väl RESPEKTERA det. Och gå någon annanstans. Jag kan inte komma till Kyrkan när det passar mig, och börja diktera villkoren där...

(Sedan tycker jag för övrigt inte att de homosexuella ska få kalla det för "vigsel" eller "äktenskap" om de gör det borgerligt heller. "Partnerskap" räcker utmärkt för dem, och känns inte lika stötande.)
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-08-30 21:10:49 följande:
    Tja precis som med heterofolk så finns det gayfolk som också vill ha det där "drömbröllopet". Att få vara "prinsessa" för en dag osv...
    Ja, det är väl nästa grej vi får se i Svenska Kyrkan. Ett "drömbröllop" med två transor i värsta prinsessbrudklänningarna, brudkronor och slöjor och vita satinskor i storlek 46...
  • Gabriella S
    Kajee skrev 2007-08-30 22:00:03 följande:
    Vad jag vet så finns inte Judasevangeliet med bland apokryferna. Vem säger att den listan är komplett? Det är ju just det som är problemet. Att man inte med säkerhet kan säga vad som saknas - inte bara vilka böcker man är oense om ifall de ska finnas med i Bibeln eller inte.
    Nåja, de fyra evangelisterna har ju till stor del fått med precis samma händelser. Så minst en av dem skulle med all sannolikhet ha fått med gayvälsignelsen, om Jesus hade gjort en sådan. Dessutom skulle det ha gått till historien genom både romarnas och judarnas skrifter, för en sådan grej hade han absolut fått emot sig vid rättegången mot honom. DET hade dom inte missat att anklaga honom för.

Så vi kan nog vara ganska lugna för att det inte hände...
  • Gabriella S
    Jeffa skrev 2007-08-30 22:42:37 följande:
    Bibeln predikar bara kärlek. Inget annat. Finns inget ställe i bibeln som säger att man inte får vara Homosexuell. Framför allt säger aldrig Jesus att det skulle vara nåt tokigt med det. han säger att vi ska älska varandra. Inget annat... Förstår inte varför alla människor fått för sig att bibeln har nåt emot homosexuella... Detta ligger hos de som har tolkat bibeln och denna syn är inte särskillt vanlig i kyrkan idag. Två problem finns: 1. Det äldre gardet inom det ämbetliga i kyrkan. Där har man kvar en gammaldags syn på saken i många fall. 2. Folk bestämmer sig för att man tror på ett visst sätt i kyrkan. Tror att man kallar det en fördom...Tyvärr är kyrkan en långsam organisation som arbetar hårt med denna fråga. tråkigt nog man kvarnarna alldeles för långsamt, så kyrkan framstår som omodern i sin syn på saken.personligen tycker jag att det bör vara upp till varje präst att fatta sitt eget beslut. Vill man inte själv viga ett homosexuellt par så har mn rätt att neka, precis som man kan neka ett heterosexuellt par.Det sjukaste av allt är väl att homosexuella par inte får lyda under äktenskapsbalken utan under sambolagen, vilken inte alls ger ett lika bra juridiskt skydd om något skulle hända som gör att den ena parten står ensam kvar med skulder och liknande... Finns mycket mer att göra där än inom kyrkan, tyvärr...Men kom ihåg: Gud vill att vi ska älska varandra. så står det i bibeln. Det handlar inte om kön...
    Ditt inlägg är så fullt av felaktigheter att jag inte borde svara. Läs Bibeln igen, är du snäll. Det räcker att du läser de bibelställen som vi nämner här i tråden.

Juridiken är för övrigt exakt densamma för dom som ingår partnerskap som för dom som ingår äktenskap. (Hoppas att jag inte blottade någon okunskap nu - ni andra får väl rätta mig i så fall.)
  • Gabriella S
    Jeffa skrev 2007-08-30 23:17:19 följande:
    Skulle då den Gud som skapat oss var och en sluta bry sig om oss när vi trots allt följer det bud som Jeus själv sa är det allra viktigaste? Tror inte det!
    Jag tror så här: att Gud (om Han nu finns, men vi får förutsätta det i den här tråden för annars faller hela meningen med diskussionen) kan hata synden men älska syndaren.

Alltså: jag tror säkert att Gud kan förlåta den som begått homosexuella handlingar. Men det är något helt annat, än att Han skulle önska att Hans präster skulle stå i Hans Kyrka och välsigna homosexuella par. Som om det som de gör inte skulle vara en synd alls...

Och så är det säkert man känner för sina barn också, om de skulle göra något som var fruktansvärt fel när de blir stora...
  • Gabriella S
    Alexiaa skrev 2007-08-30 23:25:10 följande:
    Jag tycker det är bra det finns människor som upphäver gamla normer, menar e det någon idag som tycker det var dåligt att upphäva apartheid i sydafrika?
    Självklart inte. Apartheiden stod ju för något ont. Det var aldrig sanktionerat av Kyrkan, tvärtom! Kyrkan var den makt som arbetade hårdast emot det. Desmond Tutu, som är svart, blev ju sedan ärkebiskop där.
  • Gabriella S
    Alexiaa skrev 2007-08-31 10:26:39 följande:
    Frankrike har homosexuella präster, likaså England och USA, Kanada för att nämna några.Nämna katolska kyrkan som ofta har störst verksamhet i länder som Italien och liknande där vi inte har demokrati på samma nivå som ovanstående länder!Dessutom e det ju logiskt att det inte finns några katolska homosexuella präster då präster där ska leva i celibat.
    Men dra nu någonstans! Självklart har Italien demokrati. Tror du att det är ett U-LAND???
  • Gabriella S
    stina84 skrev 2007-08-31 10:37:24 följande:
    Gud älskar fortfarande alla människor, men inte alla deras handlingar
    Precis! Att folk inte kan se skillnaden..!
  • Gabriella S
    markera skrev 2007-08-31 10:38:52 följande:
    Kan du inte se att det finns en diskriminering i att samfunden (vilka det än är) har rätt att välja sina "kunder" när deras vigsel har en rättslig betydelse?
    Inte så länge som det går att få samma rättsliga betydelse någon annanstans. I Kyrkan får man dessutom tillägget att vigseln gäller inför Gud. Det tillägget är frivilligt från båda hållen - både för dom som ska välja om dom vill ha det (brudparet), och dom som ska välja om dom vill ge det (prästerna).
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?