Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Alexiaa skrev 2007-08-29 23:01:01 följande:
    Fru U- som sagt, tolkningar var folk gjorde på den tiden...och saker och ting såg annorlunda ut då. Folk "visste inte speciellt mycket åp den tiden" och vore bibeln skriven idag skulle den ju garanterat vara annorlunda.Det finns ju som sagt homosexuella präster och de prästerna e nog säkerligen bra reiligiösa de med!
    ...Det är rena galenskapen att Svenska Kyrkan tillåter präster som lever homosexuellt. Det är en del av den allmänna normupplösningen här i landet. Katolska Kyrkan och Grekisk-Ortodoxa kyrkan skulle aldrig tillåta det. För att inte TALA om att att islam aldrig skulle tillåta en imam som lever homosexuellt - inte i något land.

En sak som jag irriterar mig på, är att många inte fattar att Sverige är ett litet land. Att någonting har tillåtits här i lilla Sverige - och nästan ingen annanstans i världen - och under en mycket kort tid av vår historia, betyder liksom inte att det har blivit RÄTT.

I andra länder skakar dom på huvudet åt oss... De tycker att vi är GALNA.
  • Gabriella S

Jag måste förresten tillägga att vigseln var ännu mer helig (om man kan uttrycka sig så) på medeltiden än vad den är i Sverige idag. För på den tiden var svenskarna katoliker, och vigseln var ett sakrament. Det är det inte i Svenska Kyrkan idag.

Det var fasligt vad folk inte har koll på sin historia! :)

• Gabriella S

Atamon: Angående medeltida vigslar igen. Du syftar antagligen på trolovningen. Det stämmer att man skrev kontrakten i samband med trolovningen, ja, och att den var NÄSTAN bindande. Det var svårt att komma ur en trolovning, om man ångrade sig efteråt. Där behövdes inte prästen.

Men den kyrliga vigseln var också MYCKET viktig. Äktenskapet blev inte giltigt inför Gud förrän man vigts (vanligen i en kyrka redan då; man red "brudlopp" till kyrkan - därav ordet "bröllop"). Det var fortfarande en synd att ha sex när man var trolovad men ännu inte vigd, MEN ett "trolovningsbarn" hade ändå vissa juridiska rättigheter jämfört med en "horunge" (då föräldrarna inte ens varit trolovade).

• Gabriella S
    Omorfia skrev 2007-08-30 11:03:06 följande:
    Svarade tveksamt. Men menar egentligen Nej. Tycker inte att kyrkan måste tillåta homosexuella vigslar i kyrkan då homosexualitet är en synd inom den kristna kyrkan. Fattar heller inte varför man är kristen och vill gifta sig i kyrkan när man är homosexuell.Homosexuella ska definitivt få gifta sig - inte ingå "partnerskap" - men det kan man göra borgerligt som alla andra icketroende. Äktenskap har inget med kristendom att göra, det är ett juridiskt-ekonomiskt avtal som existerar/t bland alla folk på jorden.
    Visst, men alla folk på jorden brukar också ha något religiöst inslag med i vigseln. Även de "primitiva folken" har någon form av magi med i sina vigselritualer. Det där att det är något heligt, är nog något som människor har känt överallt, på alla platser och i alla tider... Det är något STORT, som ska leda till mänsklighetens fortbestånd.

Om samkönade par skulle få gifta sig, så skulle det urholka värdet och storheten och heligheten med äktenskapet. Det skulle bli en tom Kalle Anka-ceremoni... Och det skulle drabba även heterosexuella par som gifter sig i samma kyrka efteråt. Det skulle inte vara lika mycket värt längre. Eller - så känner jag i alla fall.
  • Gabriella S
    Alexiaa skrev 2007-08-30 11:31:03 följande:
    Gabriella s- Vad vet du om andra länder?Kan ju tillägga att USA (världens starkaste ekonomi och ett folktätt land) har homosexuella präster, likaså Frankrike och England även ett land som SydAfrika har det.Jag förstår inte hur man kan vara så naiv att tro att allt som skrevs ner av några människor för väldigt många år sedan "gäller idag".Samhället har förändrats och som någon skrev att i bibeln står något liknande att man ska "aga barn" och det gör väl ingen människa idag...Jag tror det finns ytterst få människor som lever efter bibeln till punkt och pricka.Jag tycker att man kanske skulle vara öppen lite för nytänkande och sånt, och inte så naiv och vägra utveckla sig själv!
    Jag tycker inte att USA räknas, eftersom det finns så många konstiga små trosinriktningar där. Det är liksom ingen ORDNING. Det finns klosterordnar, där postulanterna får sina dräkter på en gång till exempel. Utan det extremt svåra prövotid som vi har i riktiga europeiska kloster. Å andra sidan kan de gå lite ut och in i klostren som de vill...

Och som sagt: i en stor del av världen (många muslimska länder bland annat, men även Kina) är homosexualitet till och med straffbart. I vissa fall med dödsstraff. Och nu säger inte jag att DET är rätt - självklart inte.

Men man kan inte bara ta för givet att det som har blivit modernt att tycka i det egna lilla landet sedan ett par decennier tillbaka är den Enda Sanningen. DET är inskränkt och något...
  • Gabriella S
    Atamon skrev 2007-08-30 11:43:28 följande:
    Tack för att du tycker jag är snäll. Jag vet att katolicismen var den dominerade religionen i Sverige under medeltiden och jag vet också vad katolicismen säger om äktenskapet som ett heligt sakrament.Det jag ville säga var att det först 1734 års lag blev obligatoriskt med kyrklig vigsel och då också att kyrklig vigsel var ett villkor för att äktenskapet skulle ha full rättsverkan. Jag vet, precis som du, att avtalen som ingicks var omständiga. Under lång tid i Sverige så var det viktigaste trolovningen. I vissa delar av landet långt in på 1800-talet, dessa delar av landet sågs som ganska motsträviga ur kyrkans ögon. Det vet jag utifrån att jag har släktforskat en hel del. Det var inte alltid möjlighet att hålla bröllop, ibland långt till kyrkan, folk arbetade hårt och slet ont osv. En trolovning inför vittne räckte tills vidare. Barn födda inom trolovningen blev inte ?oäkta? barn om föräldrarna sedan gifte sig. Det där med ?oklara former? är inte något som jag har hittat på. Direkt citat från länken nedan, från Justitiedepartementet ?Före reformen var det vanligt att äktenskap ingicks under så oklara former att många levde i vad de trodde vara riktiga äktenskap men som inte var det. Andra visade sig vara lagligen gifta utan att veta om det. Genom den nya ordningen undveks sådana oklarheter.?app.rfsl.se/apa/58/public_files/Fullstandiga_...www.aktenskap.nu/Gabriella S skrev 2007-08-30 10:44:45 följande:
    Ja, men jag säger ju det, att när det gäller fattiga människor så har man alltid fått leva lite som det har gått, med hänsyn till omständigheterna... Det betyder inte att det var det RIKTIGA enligt de lagar, regler och seder som gällde på den tiden.

Nu var det homovigslar det gällde, och det har i alla fall ALDRIG praktiserats. ALDRIG. Det skulle vara ett enormt brott emot alla hävdsvunna regler och normer och känslan av vanlig, hederlig anständighet, om det skulle få börja praktiseras i Sverige...
  • Gabriella S
    Alexiaa skrev 2007-08-30 12:59:25 följande:
    Gabriella S- Men i vissa länder är det ju straffbart för kvinnor att visa hud också, tom dödstraff...det har ju inget med koranen att göra det heller, det är gammalmodigt tänkande.Förstår inte vart du vill komma eller vad du menar, det är inte bara Sverige som har homosexuella präster och att jämnföra med Kina som inte står för några som helst mänskliga rättigheter är väl väldigt fel, i Kina kan du straffas med döden för oliktänkande.Eller i vissa muslimska länder stenas folk till döds för "rätt små saker", i tex ett modern arabiskt land som Jordanien är inte homosexualitet= döden.Sedan att inte jämnföra USA är väl också konstigt!Jag menar inte du måste ändra uppfattning, men måste vara tråkigt att inte kunna utvecklas eller ta in nya ideér...Du vet väl också att vissa rättfärdigar Mord i Guds namn? det är deras tolkningar som menar att bibeln stödjer dem att döda.
    1. Det "nya" tänkandet är inte alltid det rätta. Det finns massor med "nytt" tänkande som har blivit - t.ex. att ungdomar slår ner pensionärer, sparkar på den som redan ligger, gruppvåldtar flickor och så vidare. Som hade varit otänkbart för bara 50 år sedan. Jag anser inte att den normupplösningen är "utvecklande" - och fjantandet med de homosexuella - och ibland även med pedofiler - ÄR en del i den allmänna normupplösngein. Sorry!

2. Dödsstaff för att visa hud tror jag nu inte att det är någonstans - där överdriver du! Men det är likadant där: det är inte så självklart att just den norm för hudvisning som vi har just här i Sverige, just idag, är den Enda Rätta.

Här får man inte visa underlivet eller bakdelen, och kvinnor får inte heller visa brösten (utom på vissa badstränder). I andra länder sätter man andra gränser: man kanske inte får visa knäna, urringningen, axlarna, håret, ansiktet, vristerna... Vilka är VI att säga att det är just våran gräns just nu år 2007 som är rätt?

Det har ju ändrats fram och tillbaka här också, och det kommer säkert att ändras igen!
  • Gabriella S
    idisb skrev 2007-08-30 13:26:41 följande:
    nu är det ju så att många länder sätter stopp för adoption till sv pga av att dom inte vill ha homoföräldrar till barnen
    Det stämmer, och det har gjort att många barnlängtande hetereosexuella par har fått vänta väldigt länge. Eller inte har fått några adoptivbarn alls...

Den lagändringen gjorde bara skada, och var väldigt verklighetsfrämmande, för det är ÄNDÅ inget land som skulle adoptera bort ett av sina barn till ett homopar.
  • Gabriella S
    Atamon skrev 2007-08-30 13:26:41 följande:
    För mig vore det helt okej om de gjorde äktenskapsbalken till en könsneutral lag såsom man har gjort äktenskapslagstiftningen i både i Belgien och Nederländerna samt delstaterna Massachusetts och New Jersey i USA.
    Belgien och Nederländerna. Belgien med sina pedofilnätverk (det verkar ju tamejfan som om halva den manliga befolkningen där består av pedofiler???). Och Nederländerna med sin fullt lagliga försäljning av horor som visas upp i skyltfönster, samt sin "liberala" narkotikalagstiftning...

Nä, det är nog inte länder som man bör ta efter!
  • Gabriella S

Atamon: det är många som har gått ur Kyrkan också, efter att biskopen i deras stift har sagt sig vara positiv till homovigslar. De har antingen gått med i en frikyrka eller börjat konvertera till katolicismen.

Andra avvaktar, och kommer att göra detsamma om homovigslarna verkligen blir av.

Att kristna samfund skulle FÖRLORA sin vigselrätt, för att de följer Bibelns regler när det gäller äktenskap, är ju fullkomligt absurt...

Det är så absurt, att jag inte är säker på att jag vill bo kvar i Sverige om det sker. Det är alltför mycket en eftergift åt mähän och idioter.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?