Alexiaa skrev 2007-08-30 12:59:25 följande:
Gabriella S- Men i vissa länder är det ju straffbart för kvinnor att visa hud också, tom dödstraff...det har ju inget med koranen att göra det heller, det är gammalmodigt tänkande.Förstår inte vart du vill komma eller vad du menar, det är inte bara Sverige som har homosexuella präster och att jämnföra med Kina som inte står för några som helst mänskliga rättigheter är väl väldigt fel, i Kina kan du straffas med döden för oliktänkande.Eller i vissa muslimska länder stenas folk till döds för "rätt små saker", i tex ett modern arabiskt land som Jordanien är inte homosexualitet= döden.Sedan att inte jämnföra USA är väl också konstigt!Jag menar inte du måste ändra uppfattning, men måste vara tråkigt att inte kunna utvecklas eller ta in nya ideér...Du vet väl också att vissa rättfärdigar Mord i Guds namn? det är deras tolkningar som menar att bibeln stödjer dem att döda.
1. Det "nya" tänkandet är inte alltid det rätta. Det finns massor med "nytt" tänkande som har blivit - t.ex. att ungdomar slår ner pensionärer, sparkar på den som redan ligger, gruppvåldtar flickor och så vidare. Som hade varit otänkbart för bara 50 år sedan. Jag anser inte att den normupplösningen är "utvecklande" - och fjantandet med de homosexuella - och ibland även med pedofiler - ÄR en del i den allmänna normupplösngein. Sorry!
2. Dödsstaff för att visa hud tror jag nu inte att det är någonstans - där överdriver du! Men det är likadant där: det är inte så självklart att just den norm för hudvisning som vi har just här i Sverige, just idag, är den Enda Rätta.
Här får man inte visa underlivet eller bakdelen, och kvinnor får inte heller visa brösten (utom på vissa badstränder). I andra länder sätter man andra gränser: man kanske inte får visa knäna, urringningen, axlarna, håret, ansiktet, vristerna... Vilka är VI att säga att det är just våran gräns just nu år 2007 som är rätt?
Det har ju ändrats fram och tillbaka här också, och det kommer säkert att ändras igen!