Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-05 13:33:29 följande:

Ååååååh vad irriterad jag blir. Nej, vissa GRUNDLÄGGANDE saker ändras inte med modet. Som att män har byxor och kvinnor kjol eller klänning. Och att kvinnor också KAN ha byxor med speciella snitt, men att män under inga förhållanden kan ha klänning eller kjol. Modet dikterar (om man bryr sig om sådant, det gör inte jag) sedan vilken modell det ska vara på jeansen, vilken längd på kjolen, vilka färger och mönster på hela konkarongen. Modet har således denna sommar dikterat, att kvinnor ska ha svarta tyger med vitt blommönster, samt röda tyger med vita prickar. (Har alla fattat nu? Även dom som har en intelligensålder på under 7?)
    Du behöver också komma ut på syntfester, hör jag.
  • Dorian Ertymexx

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 13:36:05 följande:

ojojoj, många lever så. och kläder är bara en av alla faktorer som utmärker kvinnligt resp. manligt. Men varför tror du att jämställdhetsfrågorna skulle skapa en så stor debatt om män och kvinnor var likadana. Tänk lite.
    Du blandar äpplen och päron.

Du ska få ett tips till: Skippa ordet Normal. Normal är genomsnittet av hur folk förväntas vara, men som ingen lever upp till. Ingen har 2,8 barn, ergo är ingen normal.

Det DU pratar om är (hoppas jag i alla fall) normativitet. Vilket är något helt annat, men ändå rätt likt.

Till att börja med är "icke-normativt" inte en förolämpning, medan "onormalt" i allra högsta grad är det.
    Sedan är "normal" ett vagt begrepp, ungefär som "naturligt", medan normativt är ganska konkret som begrepp.

Som sagt, jag tror jag förstår vart du vill komma, men du skulle behöva läsa på mer om genusfrågor och terminologi.
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-05 14:16:44 följande:
    Utmärkt idé. OM vi skippar kyrkoskatten. Annars är kyrkan ALLAS egendom, och inte bara de kristnas.
  • Dorian Ertymexx
    freija skrev 2007-09-05 14:32:57 följande:
    Nej, inte alls!!! I Bibeln står det ?En man skall lämna sin far och sin mor, och han skall hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött.? (1 Moseboken 2:24) Hur kan då en präst som ska leva efter Guds ord viga ett homosexuellt par när vår Skapare instiftade äktnskapet för en m a n och k v i n n a?
    Ska vi vara så bokstavstroende får ju inte en föräldralös eller en person med ens en förälder gifta sig, eftersom denne skall lämna sin far OCH sin mor. Har man inte båda är det kört.

Ska man vara bokstavstroende ska man vara det fullt ut, annars är det bara hyckleri.
  • Dorian Ertymexx
    freija skrev 2007-09-05 14:46:28 följande:
    trollbottom:Jag har inte följt tråden, utan ville bara skriva vad det står i Bibeln om homosexualitet. Jag gör allt annat än att missbruka Guds ord, Bibeln.
    Jo, det gör du visst. Du dömer andra genom att nyttja bibeln, och jag vill minnas att ett centralt inslag i nämnda bok är "döm inte andra på det att ni må bli dömda själva."
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-05 15:21:39 följande:
    Jag tycker att vi gör det, alla måste inte tycka som du Dorian!
    Och alla måste inte tycka som du. Skillnaden är att jag har objektiva fakta på min sida, samt en enorm, massiv bas av vetenskapliga fakta.
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-05 16:00:51 följande:

Dom militärer och poliser som är hetero klär sig nog rätt kvinnliga på sin fritid när dom kommit ur uniformen skulle jag tro?
    Det är en tro, inte fakta. Jag är inte lika övertygad, faktiskt. Och om manligt/kvinnligt var så givet skulle väl inte kvinnor BLI poliser och militärer alls!
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-05 16:24:55 följande:

En fråga?Vad tror ni att det beror på att det "generellt" är så att homosexuella kvinnor är mer åt det maskulina hållet i klädsel osv?Och att många homosexuella män är mer åt det feminina hållet?
    Det där är enkelt förklarat, faktiskt.

Till att börja med stämmer det inte. Det du ser är UPPENBARA flator (eller kvinnor som ser ut som flator, men kanske inte är det). Det finns många som inte klär sig ett dyft annorlunda från vanliga kvinnor.

Men för de som nu gör det: Seriöst, har man testat att inte klä sig i högklackat, snäv kjol och annat opraktiskt så lär man sig nog rätt fort att gilla manskläder. De har fickor, de är stryktåligare, de har en helt annan stadga.

Och bögar som klär sig feminint? Mnjae, de klär sig discomode, inte feminint. Skillnad.
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-05 16:32:39 följande:

nej spelar roll gör det kanske inte, det är ju som det är ialf Men homosexuallitet beror ju skl på något eftersom det går emot det normala hos människan så att säga.Allting som händer i oss beror ju på nått, och forskarna menar ju att det beror på att man tex som kvinna fått mer manliga halter i sig av hormoner och annat.Att jag frågar beror på att flera i disskusinen verkar blåneka till att det generellt skulle vara så att lesbiska är mer manliga och tvärt om.
    Och jag fortsätter blåneka det. Det har inte ett dyft med saken att göra.

Det är faktiskt tvärtom: Det är heterokvinnor som tenderar att spela över, och heteromän som tror att man måste vara ärkemacho för att få till det. Det är de som spelar över, inte bögar och lesbiska som är "mer åt motsatta hållet".

Och det har inget med hormoner att göra. Det skulle läkarvetenskapen för länge sedan sett och kunnat bedömma, och då skulle man kunna "bota" homosexuella enkelt med hormonterapi. Så är nu inte fallet.

Det är lätt att tro att alla bögar är fjollor, men man glömmer att många stora machomän i filmvärlden visat sig vara homosexuella. Det är farligt att tro att det man ser är allt som finns. De flesta bögar är karlar som vilka som helst, och de flesta lesbiska är som vilka kvinnor som helst.

Dessutom ska vi inte glömma att det finns en stor grupp bisexuella, vad är de i er teori?
  • Dorian Ertymexx

fia sthlm skrev 2007-09-05 16:41:38 följande:

men det finns ju extremt få heterosexuella kvinnor som klär sig i typiskt manliga kläder eller har typiska killfrisyrer?Och nu menar jag inte jeans och t-shirt eller kortklippt hår för jeans använder dom flesta och kortklippt har många kvinnor över 50 Det måste väl bero på något, vad är din egen teori? tror du det stämmer som forskarna menar?
    Har du gått fram till alla de kvinnorna och frågat om de är lesbiska, eller utgår du bara ifrån det? Och om du ser "vanliga" kvinnor, utgår du lika automatiskt från att de är straight?

Finns många kvinnor som ser ut så men som är tokstraight.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?