Gabriella S skrev 2007-09-05 23:55:26 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 23:24:38 följande:
LÄS vad jag skriver. Heminredningsintresset, som bara är ETT exempel på bög- och kvinnointressen, kan härledas till honans intresse för att inreda ett tryggt och ombonat bo för sina ungar!Liverörelsen var ett VÄLDIGT dumt exempel från din synvinkel, eftersom de där tvärtom går tillbaka till de mycket mer uttalade skillnaderna i klädsel och attribut mellan könen som vi hade på medeltiden. Männen är ju ofta riddare eller väpnare i dessa lekar, och kvinnorna tävlar med varandra om att ha den tjusigaste långa klänningen med guldbroderier och klockärm..!Jag VET det här, eftersom jag i och för sig inte är lajvare, men dock har besökt många medeltidsfetivaler. I FULL 1300-talsdamsutstyrsel, dessutom! Och min stackars son får vara väpnare i tights, lång tunika, bälte runt midjan och svärd vid bältet..!Jag vet s.a.s. ALLT om medeltida klädsel. In på UNDERHOSORNA! :)(Men nu måste jag tyvärr gå och lägga mig.)
Du vet inte tillräckligt. Det är milsvidd skillnad på turistlockande medeltidsspel och live. Få killar får sina kläder sydda åt sig, och de bestämmer oftast själva vad de ska sy, ergo, de måste designa kläderna själva. Blir de bögar för det?
Många killar, mig inkluderat, älskar spel som The Sims, där man just klär och designar figurer, och sedan inreder deras hem. Är en enorm del av tonårspojkarna bögar? Jag älskar själv inredning och design, men jag har inte mång fibrer i kroppen som inte är tvärhetero.
Och om du kollar mer på medeltidsmode än vad väpnare hade på sig (för det är ett val att klä sig så också), så ser du att kjortlar var det plagg männen bar. Som i princip är en klänning med kortare kjol. Utöver det var särkar och tunikor vanliga.
Byxor är ett väldigt modernt påfund.
Och du... många liveare är inte alls så normativa. Män som är kockar, kvinnor som är riddare, och inte fler homosexuella bland dem än bland genomsnittet.
Skulle vara kul att gå in på arkitekthögskolan eller konstfack och säga det - "grabbar, ni är alla bögar, bara så ni vet!"