-
Varför är det inte på samma skala?Gabriella S skrev 2007-11-05 21:13:11 följande:Nu var du dum. Att ha haft sex med någon av motsatt kön kan aldrig vara lika skamligt som att ha haft det med någon av samma kön. Även om heterosexuellt sex också kan vara OLÄMPLIGT, naturligtvis, beroende på omständigheterna kring det. Men det är inte alls på samma skala...
-
TackPinja skrev 2007-11-05 22:43:47 följande:Måste bara tillägga innan jag drar...VP; tack för många bra inlägg i debatten! Skrev redan tidigare i tråden (förstår om du inte läst hela - det har inte jag heller!) att debatten här i Finland tyvärr än så länge långt bara handlar om kvinnoprästfrågan. Så det gäller inte bara katolska kyrkan... Vi har kvinliga präster, men det omdebatteras flitigt och finns en hel del manliga dito som vägrar arbeta sida vid sida med en kvinna. Bl.a. i grannstaden får en kvinna predika endast på morsdag (?!?!?! av alla dagar ?!?!?!). MAN BLIR JU SKOGSTOKIG!!!!
Vi har ett visst kvinnopräst motstånd här i Sverige också och det är trist
Nu vet jag inte hur det är på den fronten- men jag tror att en präst som inte samtycker till kvinnliga kollegor inte får prästvigas. Men jag är osäker.
Den bästa präst jag vet är en kvinna och homosexuell
Gift och två barnsmor. Det du får nog en och annan att tugga fradga
Men bättre präst får du leta efter -
Vi i detta fallet syftade på Sverige.Gabriella S skrev 2007-11-05 23:29:52 följande:Vilka är "vi"? Jag är absolut emot kvinnliga präster, och det vet jag många fler som också är. Även präster. Särskilt högkyrkliga präster. Även om de flesta av dem har mobbats ut från Svenska Kyrkan nuförtiden...Det var samma skeende med kvinnoprästerna då som med homovigslarna nu: TROTS att det är så uppenbart att Jesus inte ville ha några kvinnliga präster (för i så fall så hade han så klart skickat ut sex kvinnliga och sex manliga apostlar), så körde samhället utanför Kyrkan ÖVER Kyrkan. Bara för att det hade blivit Politiskt Korrekt i det övriga samhället att kvinnor skulle få bli alla andra yrken. Man fattade inte skillnaden, och att den skillnaden måste få bestå...Det var ett helgerån!
Visst finns det motstånd till kvinnliga präster här också. Och det om något är djupt tragiskt.
Det baserar motståndarna på ett brev...
Där kvinnorna tjattrade på under mötet- och Paulus sade ifrån.. -
Nu är det ju så att OM du anser att det är ett anstötligt liv att vara kvinnlig präst och till råga på allt homosexuell så får det stå för digGabriella S skrev 2007-11-05 23:33:30 följande:Jaha. Men meningen med prästkallet är faktiskt inte att man ska förena det med ett anstötligt liv, för att reta folk och få dem att tugga fradga... Då har hon missuppfattat något. Och du med.
Hon är djupt kristen och har så varit länge- så hon valde varken prästkallet eller homosexualiteten för att få folk att tugga fradga. -
Men religionen ska inverka även på icke troendes liv?Gabriella S skrev 2007-11-05 23:40:14 följande:Nä. Jag menar precis vad jag säger. LAGEN ska inte lägga sig i mer än vad som är absolut nödvändigt i människors liv. Det har jag sagt hela tiden. Det är mellan dem och deras samveten...
Och dina tolkningar ska ha företräde framför andras? -
Det råder delade meningar om huruvida det fanns kvinnliga präster. Bibeln nämner de facto kvinnor som predikade evangeliet.Gabriella S skrev 2007-11-06 18:04:45 följande:Nej, inte bara Pauli brev. Utan också det - mycket viktigare - faktum, att Jesus inte skickade ut några kvinnliga lärljungar. Däremot så hade han kvinnor i sitt följe som utförde diakoniuppgifter - vilket är en bra garanti, för att han önskade att se kvinnor som diakonissor i församlingarna.
"Själva kristendomen (såsom religion) innehåller inget förbud för kvinnor att förkunna Guds ord. Däremot har kyrkosamfund och enskilda församlingar i olika länder och under olika tidsperioder - mycket beroende på de samhällen och kulturer där de har funnits - haft olika syn på fördelningen av arbetsuppgifter inom församlingen och ansett att olika uppgifter ska vara förbehållna det ena eller andra könet.
De första kristna samlades i hemmen och ledarna för dessa grupper var ofta kvinnor. I Nya testamentet nämns till exempel Appfia (Filemon 2), Prisca (1 Kor 16:19) och Lydia (Apg 16:15). Paulus nämner vidare flera kvinnor som var verksamma med att predika evangeliet under kyrkans allra första decennier: Evodia och Syntyke (Fil 4:2), Junia (Rom 16:7) och Priscilla (Rom 16:3)"
http://web.telia.com/~u38010778/fempresb.htm
-
Kram på dig medcarita1974 skrev 2007-11-06 18:36:10 följande:Äntligen en mamma som inte tycker det spelar någon roll.A halleluja moment!!!!!KRAM
-
Stopp ett tag!Gabriella S skrev 2007-11-10 20:20:00 följande:Nä. Inget är nytt under solen. Du och Marquis de Sade hade nog haft en del att säga varandra. Han levde på 1700-talet! Det har funnits dekadenta perioder förr... Men det kommer alltid en motreaktion, och det är den som vi börjar skönja nu när även intelligenta, ordentliga och i samhället etablerade människor börjar rösta på Sverigedemokrater och Nationaldemokrater. Jag misstänker att något liknande den franska revolutionen eller kristallnatten är på gång. Det känns i luften. Det är så många fina och bra människor som sjuder av en rättmätig vrede nu mot allt osunt som har blivit i samhället, och som de inte vet vart de ska gå med... Och i den känslan av hjälplöshet, så kan det hända vad som helst.
Hur får du ihop "fina och bra människor" med kristallnatten och franska revolutionen?!
Och hur kan någon vid sina sinnens fulla bruk- syftar inte specifikt på dig nu- öht tycka att det skulle vara sunt att intelligenta och ordentliga människor röstar på t.ex SD och ND?
Att öht rösta på dyligt går väl totalt emot vad som kan klassas som sunt och intelligent? -
Homosexuella har haft barn i alla tider.Gabriella S skrev 2007-11-10 22:28:10 följande:Jag menar, att argumentet för att legalisera att homosexuella skaffar barn, för att de barn som redan lever i homofamiljer inte ska känna sig annorlunda, inte håller. För att man då måste legalisera en massa andra sätt som barn blir till eller hamnar hos vissa föräldrar, av samma skäl. Man kan ju även jämföra med våldtäkt: "Eftersom det redan finns barn som blivit till genom våldtäkt, så måste vi legalisera våldtäkt och säga att det är något fint och bra och naturligt - så att inte de barnen ska känna sig så avvikande p.g.a. det sättet som de blev till."
Biologiska barn. -
Pedofili skadar en annan människa nämligen barnet. Och utlevd pedofili är ett brott i sig.Free Spirit skrev 2007-11-11 00:30:22 följande:Jo eg ser det så..og detfår ann å skille på det hele. På lik linje som det går med en pedofil. Det går ann på elske det menneske, selv om en avskyr handlingen deres.
Det går aldrig att jämföra homosexualitet med pedofili lika lite som du kan göra jämförelser mellan heterosexualitet och pedofili.