Gabriella S skrev 2007-08-31 16:00:45 följande:
Dom som ÄR poly? Vet du, nu har jag inte hängt med. Det är alltså ännu en sexuell AVVIKELSE vi diskuterar nu??? Ja, då ska den SANNERLIGEN inte sanktioneras av kyrkan. Och inte av våra civila lagar heller! (Jag tror inte ens att allas vår PK-tant Mona Sahlin skulle sträcka sig så långt...)
Vet du vad, läs bibeln. Tala om för vår gode vän Abraham att han är en sexuell avvikare som Gud borde hata. Ja, du vet. Den där gubben som tog sig en kvinna för att hans kärring torkat ut. Som han sedan slängde ut när kärringen plussade trots sin höga ålder. Han. Ska du säga att han också var en sexuell avvikare?
Och vill du har fler bibliska exempel, läs bara boken noga. Monogami är inte direkt stapelvara i den gamla texten.
Jag skiter ärligt talat i vad kyrkan tycker, jag är inte ens säker på att jag tycker att homosexuella ska kunna vigas av alla kyrkor. För min del är det bara bra om kyrkan visar sitt sanna gamla ogina patrarikala ansikte, så folk ser det för vad det är och vänder sig ifrån sådant gammalt skrock.
Missförstå mig rätt - jag har inget emot kristna som så - det är moralister som hittat en fin gammal lunta att slå i skallen på andra jag har något emot. En hel del emot, till och med.
Och vad samhället kommer fram till, tja, det får vi rösta om. Jag lägger min röst på de som tillåter folk att leva efter behag. Det gör de i alla fall. Det är bara trevligare om alla har lika rättigheter.