-
Det är uppenbarligen roligt att vrångtolka bibeltexter så att man får sätta sig till doms över andra, istället för att försöka förstå den stora bilden och de bakomliggande tankarna. Så var det även på Jesu tid, och de som gjorde så då kallades för fariseer.Sani skrev 2007-10-01 15:07:40 följande:Hur många icke-kristna hetropar gifter sig inte i kyrkan? Borde inte tron i första hand vara det väsentliga, snarare än den sexuella läggningen?
-
Dorian Ertymexx skrev 2007-10-01 18:14:13 följande:
Free Spirit skrev 2007-10-01 16:08:08 följande:Ingen förändrar guds ord. Man anpassar bara bibeln, som INTE är guds ord. Det är apostlarnas ord. Mig veterligen var de inte guds söner eller gudar.Att hålla Bibeln till den standarden (som Guds Rena Ord och ofelbar källa till sanning) är att Gudifiera boken. Det är avgudadyrkan.
Om man ska tala bibliskt språk, då. -
Dorian Ertymexx skrev 2007-10-02 23:59:09 följande:
Free Spirit skrev 2007-10-02 17:25:42 följande:Jag tycker fortfarande det verkar vara en tämligen patetisk gud som inte kan förändra sig.Vad kallar man en stark, intelligent, skärpt, lysande och alltigenom perfekt människa som inte kan förändra sig?Jag bara eftertrycker lite: Visst förändrar, och ändrar, Gud sig. Genom hela den bibliska historien. Profeterna som säger sig förmedla Guds ord, säger "Men jag har sett mitt folks näd, och jag har ångrat min hårda dom" och liknande. Fast Gud kanske ljuger genom profeterna, enligt FS?
Och hur var det nu med det naturliga? -
Gör som jag, ta ett par veckors paus och kom tillbaka sedan. Du kommer inte att ha missat något viktigttrollbottom skrev 2007-10-05 22:40:29 följande:Nu lämnar jag denna tråd. Har sagt allt som går att säga och lite till. Istället ska jag tillbringa min tid med att uppfostra min son till att bli vidsynt och öppen för människor"Driva honom i fördärvet genom att ta med honom på pride nästa år" ;)
-
Så det innebär att vissa delar av lagen, eller vissa påbud, är "en del av Guds natur" och kan därför inte ändras (till exempel då att Gud, av någon orsak som du fortfarande inte presenterat vidare än att du "vet" att det "är onaturligt", tycker illa om homosexuella), medans andra delar av lagen, och andra påbud, *inte* är "en del av Guds natur" och som Gud därför kan ändra på utan att det bryter ditt resonemang?
Intressant. Nu vill vi bara höra hur man avgör vilket som är vilket. -
Det måste vara skänt att ha ett sådant rymligt samvete.
-
Free Spirit skrev 2007-10-07 22:42:17 följande:
Vel, om du ik har fått det med deg så er det NT som taler om homofili som noe unaturlig.Dessuten hva er det du taler om når du snakker om Guds natur?Vad *jag* pratar om när *jag* pratar om Guds natur? Det är ju du som anser att Gud inte kan förändras "till sin natur", så den frågan får du väl svara på? Men det här med att svara på frågor är ju inte din starka sida... -
Free Spirit skrev 2007-10-08 11:19:27 följande:
Tror han vet å svare for seg selv, eller hur?Jag kan nog tryggt i det här fallet låta Sani tala för mig om det behövs.
Jag har ingen specifik uppfattning om Guds Natur som är relevant för diskussionen. Du har fört på tal Guds Natur och att den är Oföränderlig och att det också leder till att Guds krav på människorna är oföränderliga, då de är en del av Guds natur. Har jag tolkat dig fel?
Om inte, så gäller Dorians invändning - Men Gud har ändrat sig. Din uppfattning om Guds natur (din, inte min) är obiblisk.
Om svaret på den invändningen är att just de fallen som Dorian tog upp är oviktiga och *inte* en del av Guds natur, så kvarstår min fråga - Hur avgör du i så fall vilka delar som är "viktiga" respektive "oviktiga". -
Gabriella S skrev 2007-10-10 20:11:55 följande:
Det funkar ju inte så, eftersom det har blivit PK att jamsa med. Därför vågar ingen driva frågan att inte tillåta det ena och det andra (äktenskap, adoptioner...) för homosarna, samtidigt som majoriteten av folket egentligen sitter och önskar att någon skulle göra det...Det är samma sak som med massinvandringen. Folk i stugorna vill inte ha den; de flesta politiker vill antagligen inte ha den heller. Men ingen vågar ta upp frågan, och under tiden fortsätter det...*Ka-Ching!* -
Det är så roligt det där - De där "tysta majoriteterna" brukar ha en förvånansvärd förmåga att fortsätta vara tysta oavsett hur många undersökningar eller folkomröstningar man gör. Tänk att alla dessa människor är så lättskrämda...markera skrev 2007-10-10 20:15:08 följande:Men, tror du inte att majoriteten du nämner har förstånd att rösta fram andra politiker då?