Inlägg från: Moxie |Visa alla inlägg
  • Moxie

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit skrev 2007-09-19 13:22:41 följande:

Forlått! Mente: merkligt at det ikke kommer frem i Ordet da!!
    Det gör det ju. Om man väljer att läsa och förstå, istället för att förvränga och förtränga. Men du har ju redan talat om att du vet att homosexualitet är galet, oavsett bibeln, så du kan väl släppa ditt skenheliga bibelviftande i den här frågan nu?
  • Moxie

Free Spirit skrev 2007-09-19 14:30:15 följande:

Inngår pakt? Kjener du til hvilken type pakt Bibelen taler om? Tror inte så..
    Jag säger att det är samma ord, i grundtexten. Bibelns författare använder samma ord för det som i våra biblar beskrivs som "bli ett" för man och kvinna, men "ingå förbund" eller "ingå pakt" för David&Jonatan eller Rut&Noomi. Därmed uttalar jag mig inte om "vilken typ av pakt" vi pratar om, bara att det är exakt samma ord i grundtexten.

Är det inte lite udda att anse sig vara bokstavstroende, men måsta hålla sig till en översättning för att kunna uppehålla den bokstav man vill försvara?
  • Moxie

Free Spirit skrev 2007-09-19 14:36:25 följande:

For min del så tror eg ik et kjønnsorgan har noe i ens endetarm å gjøre, men er til for avføring..Kan ik se at Gud hadde ment noe annet!!
    För det första: Och du anser dig veta vad Gud "tänkt sig" eller "menat"? Hur var det med högmodet.

För det andra: Så hela tjafset med att "könsorganen passar ihop" är bara just tjafs då? Skönt att vi kunde få det avklarat.

Kan vi nu få höra vad som menas med "naturligt"? Eller, ja, åtminstone av Gudrun, då - Du går ju på vad du "vet".
  • Moxie
    gudrun skrev 2007-09-19 15:00:16 följande:
    Du vet,oavsätt hur du vrider och vänder på detta,så tror jag du fattar vad jag menar?Att man och kvinna är för varandra sexuelt,inget annat.Vad dom gör tilsammans struntar jag i...
    Jag fattar att det är det du menar. Om du säger "Jag tycker så, och det tycker jag bara" så är det inget jag kan säga om det. Men när du säger att det ska vara så för att det är "naturligt" så måste jag väl kunna fråga vad du menar med "naturligt"? Och om du säger att det är så för att "könsorganen passar ihop" så är det väl rimligt att fråga om det är ett allmänt kriterium?

Om det inte finns någon betydelse i ordet "naturligt" så tillför det ju inget utöver att du mest tycker så, eller hur? Och om "Snoppen passar där, så därför är det så" inte går att använda till annat än det du tycker, så tillför ju inte det heller någonting utöver att du mest tycker så?
  • Moxie
    gudrun skrev 2007-09-19 15:42:00 följande:
    Om du diskuterar med bibelord,är det ju en fördel om du inte motsäger dej...Dorian Ertymexx skrev 2007-09-19 15:27:57 följande:
    Det är, som du ju sett, inte svårt att motsäga sig själv med bara bibelord. Hur nu det kan gå till, om vi ska tro på en Gudomlig och ofelbar Bibel (=avgudadyrkan).
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-19 16:10:20 följande:

Så det är OK och ingår i att vara perfekt att man får raseriutbrott och kastar omkring bord och har sig i kyrkor? Oki.
    Jag skulle kunna tänka mig att det skulle kunna behövas kastas omkring bord i vissa kyrkor. Och fås raseriutbrott. Något i stil med "Hur *vågar* ni påstå att jag skulle vräka ur mig såna kärlekslösa dumheter?"...
  • Moxie

Free Spirit skrev 2007-09-19 15:32:04 följande:

Her er det ik snakk om at eg har rett og andre feil, men hva Jesus sa.
    ...och, pray tell, *vad* sade Jesus om homosexualitet? För så vitt jag vet så talar Jesus inte om homosexualitet alls. Kapitel och vers på det?
  • Moxie

Free Spirit skrev 2007-09-19 16:54:24 följande:

Så klart inte alt er jo bare løgn, Jesus døde ik på korset ei heller stod han opp igjen 3 dagen.Min frelse gjelder inte alls. Ingen kommer til himmelen for den finst inte..
    Det skulle vara klädsamt om du faktiskt nedlät dig till att svara på frågor istället för att "sucka" och "himla med ögonen". Vad sade Jesus egentligen om homosexualitet?
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-29 01:18:46 följande:

Ahem. Han tog över efteråt, ja. Och utvecklade konceptet.
    ...väl medveten om att det var ett påhitt, åtminstone i början.

"Det finns två enkla sätt att bli miljonär - Att bli rockstjärna eller att starta en religion. Och jag kan inte sjunga." är, har jag för mig, ett autentiskt Hubbard-citat. Fast det studeras nog inte som tech
  • Moxie

Free Spirit skrev 2007-09-29 11:34:10 följande:

Tenk det kom noe godt fra Dorian oxo..
    Men från dig kommer det fortfarande inga förklaringar, utan bara självgoda sidokommentarer?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?