Inlägg från: Shadilly |Visa alla inlägg
  • Shadilly

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Moxie skrev 2007-09-08 22:57:55 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-08 22:31:46 följande:Duger det inte med äkta medeltida (till skillnad från sentida "fejkålder" som till exempel Törnrosa, då) gatunamn som "Mårten spinnares gränd"?
    Mårten var säkert en fjollbög som blev ihjälslagen på just den gatan av ett gäng rättrådiga machomän i ringbrynja och tabarder korta nog för att inte sammanblandas med klänningar.

Jag undrar varför det hela tiden byts ämne när du ber om att få dina påstådda feluppfattningar angående bibeln utpekade. Just nu verkar det vara mycket viktigare att diskutera simning...
    Undrar när dina inlägg hamnat så långt bak i tråden att någon vågar börja prata om att det minsann står "homosexualitet" i bibeln igen...

Jag har följt flera av dessa debatter, och flera olika debattörer, och tyvärr verkar det så att de som anser att homosexualitet skulle vara fel enligt Gud inte har så stor koll.

Dels så åberopas ofta delar av GT, och det citeras som nu gällande lagar, men ingen bryr sig om de andra lagarna eller vill ens fundera över att göra det.
    Dels åberopar man lösryckta bibelcitat utan att veta vad dessa passager ursprungligen talade om.

När bibelns originaltexter tas upp för diskussion är det ingen som har några svar. Då byter man snabbt ämne till att diskutera karlar i kjol, frisim eller hur förtryckt ens åsikt är. Det pågår ett par sidor tills man känner sig säker på att det jobbiga inlägget glömts, och då kan man åter börja prata om att det minsann står om homosexualitet i bibeln, trots att ordet inte fanns före slutet av 1800-talet.

Jag har sett att du ett flertal gånger bett debattörer som själva gjort uttalanden i tråden att peka ut var din bibeltolkning brister, och jag har flera gånger gjort samma sak.
    Argumenten låter dock vänta på sig, mest troligt beror det på att de inte finns.

Och med argument menar jag inte saker som: "Jag tror såhär för att jag gör det", "Ja jag vet att du nyss sa att ursprungstexten talar om något annat, man jag läser bara 1917 års översättning av bibeln och där står det homosexualitet" eller "Jag tycker inte som du och det är min rättighet"

Jag menar att man pekar ut var det är fel och backar upp det med fakta, som man kan kolla upp.

Fram till dess kommer jag att sitta här och skratta lite tror jag.

• Shadilly

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 10:17:50 följande:

Nänänänänä!!! Man ska tolka bibeln bokstavligt, enligt senaste översättning och tolkning serru!
    Helst inte den allra senaste, den är för bögig.
  • Shadilly

Mephala the ranger skrev 2007-09-09 10:32:02 följande:

Aha jag som har fattat det hela fel så klart. För jag antar att de heterosexuella par som inte kan få barn inte heller älskar varandra på riktigt. Ja herregud vilken konstig välrdsuppfattning jag haft :)Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 10:22:21 följande:
    Eller ja, de KAN älska varandra, men Gud gillar inte att de har sex.
  • Shadilly

Gabriella S skrev 2007-09-09 13:34:15 följande:

Jaha, men det där med att "man ska inte ligga hos en man" och så vidare skulle ha syftat på tempelprostituerade, det är ett rent påhitt från homomaffians sida. Det är de största experterna vi har i landet på teologi samt aktuellt språk som har gjort översättningen. De skulle självklart inte ha missat en sådan sak. Och det gäller även alla andra länders Bibelöversättningar. Jag tror t.ex. inte att det är några ÄGG som har gjort den engelska översättningen heller. Och där står det inte heller någonting om prostituerade...Mårten Spinnare måste jag kolla upp.
    *GAPSKRATTAR* Homo-vadå? Ven är Gudfadern där då? Alexander Bard eller?

Jag glömde kanske att räkna upp att "Jag har inte brytt mig om att studera så därför bryr jag mig inte om forskningen" som ett ogiltigt argument.

Men din argumentation slår mig knappast som särskilt bildad eller upplyst. Om man väljer att förkasta forskning för att den inte stämmer överens med vilka fördomar man har känns det lite farligt. Om det höll i längden skulle vi fortfarande tro att jorden var platt.
    Det verkar inte heller särskilt säkert att godta saker bara för att man inte tror att den som påstår det skulle vara ett ägg eller är medvetet slarviga.
    Den största auktoriteten inom den dåvarande kristendomen, nämligen påven, bestämde sig t.ex. för att döpa kaffet, eftersom han var säker på att det givits till muslimerna av djävulen.
    Inkvisitionen tvingade Galilei att ta tillbaka sin teori om att jorden kretsade kring solen...
    Det finns massor med exempel på hur otroligt korkat framstående kristna har uttalat sig, eftersom de är barn av sin tid. Jag tror inte att en träskalle blir påve, men jag tror inte heller att solen kretsar kring jorden.

Men jag är tyvärr inte särskilt imponerad över ditt sätt att resonera, och kommer nog inte förkasta forskning för att jag hyser en blind tillit till främlingar som i många fall har en politisk agenda bakom sig. Men det där med en homomaffia var lite roligt, eller hade kunnat vara det i alla fall, om du inte verkade mena allvar.
  • Shadilly

Gabriella S skrev 2007-09-09 14:42:24 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 13:27:18 följande:Vet du, jag tror att dom som skrev Bibeln inten ens kunde tänka sig något så hemskt som pedofili. Liksom dom inte kunde ens tänka sig något sådant som lesbisk kärlek. Det är därför det inte nämns. Fetischer, kiss- och bajssex och liknande nämns ju inte heller. Ingen kan ju förutse alla avarter som en sjuk hjärna kan hitta på..!
    Det finns ju en hel del historiska belägg för pedofili, särskilt bland överklassen både bland romare och greker. Så de kan ju knappast varit helt ovetande *skrattar*
  • Shadilly

Gabriella S skrev 2007-09-09 21:23:42 följande:

Kan man ta sina barn på Pride-festivaler, så är väl inte steget så stort till att ge dom en liten privat live show, antar jag...
    Hoppsan, här tror jag att den kristna kärleken tog sig ett riktigt, riktigt bottennapp stumpan. Att dina argument är fullkomligt undermåliga, det är väl en sak. Men att börja ge sig på meddebbatörernas föräldrar och antyda att de är pedofila, när du är frustrerad över att du inte får ihop det är helt horribelt.

Du borde be både Trollbottom och Gud om förlåtelse för det där, för det var rent äckligt!
  • Shadilly

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 22:50:57 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-09 22:30:51 följande:Föräldrar leder ibland barn i koppel. Får ditt barn svåra störningar av det tro?
    Jag har ju tänkt använda selen i min barnvagn till min bäbi... Får se till att hålla sufletten uppfälld när jag gör det, så inga mötande barn får psykiska men för livet av det...
  • Shadilly

Gabriella S skrev 2007-09-09 23:02:42 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 22:36:17 följande:Kanske det - jag är prinsessan Tuvstarr! Jag är inte ett troll i alla fall... =)
    Sorry darling, den karaktären är redan upptagen sedan länge.
  • Shadilly

Gabriella S skrev 2007-09-09 23:35:55 följande:

Nu talade vi inte om rollekar i sängkammaren. Utan om att leva med rollerna dygnet runt. Det finns faktiskt dom som gör det..!
    Hmmm... Vet du egentligen vad du pratar om? Menar du ett TPE eller ett 24/7?
    Och i så fall, har du ens ens blek susning om hur sådana förhållanden går till?
  • Shadilly

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-10 07:13:37 följande:

Du kan ju inte kräva att folk ska VETA vad de pratar om heller, tro är ju viktigare än kunskap, vet du inte det? *ironi*
    Oj förlåt! Jag kanske kan fixa det genom att kalla nåns föräldrar för pedofiler i tråden, eller bara prata om Armenien tills jag tror att alla glömt vad jag sa... *hänger med huvet*
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?