tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
Moxie skrev 2007-09-08 22:57:55 följande:
Gabriella S skrev 2007-09-08 22:31:46 följande:Duger det inte med äkta medeltida (till skillnad från sentida "fejkålder" som till exempel Törnrosa, då) gatunamn som "Mårten spinnares gränd"?Jag undrar varför det hela tiden byts ämne när du ber om att få dina påstådda feluppfattningar angående bibeln utpekade. Just nu verkar det vara mycket viktigare att diskutera simning...
Undrar när dina inlägg hamnat så långt bak i tråden att någon vågar börja prata om att det minsann står "homosexualitet" i bibeln igen...
Jag har följt flera av dessa debatter, och flera olika debattörer, och tyvärr verkar det så att de som anser att homosexualitet skulle vara fel enligt Gud inte har så stor koll.
Dels så åberopas ofta delar av GT, och det citeras som nu gällande lagar, men ingen bryr sig om de andra lagarna eller vill ens fundera över att göra det.
Dels åberopar man lösryckta bibelcitat utan att veta vad dessa passager ursprungligen talade om.
När bibelns originaltexter tas upp för diskussion är det ingen som har några svar. Då byter man snabbt ämne till att diskutera karlar i kjol, frisim eller hur förtryckt ens åsikt är. Det pågår ett par sidor tills man känner sig säker på att det jobbiga inlägget glömts, och då kan man åter börja prata om att det minsann står om homosexualitet i bibeln, trots att ordet inte fanns före slutet av 1800-talet.
Jag har sett att du ett flertal gånger bett debattörer som själva gjort uttalanden i tråden att peka ut var din bibeltolkning brister, och jag har flera gånger gjort samma sak.
Argumenten låter dock vänta på sig, mest troligt beror det på att de inte finns.
Och med argument menar jag inte saker som: "Jag tror såhär för att jag gör det", "Ja jag vet att du nyss sa att ursprungstexten talar om något annat, man jag läser bara 1917 års översättning av bibeln och där står det homosexualitet" eller "Jag tycker inte som du och det är min rättighet"
Jag menar att man pekar ut var det är fel och backar upp det med fakta, som man kan kolla upp.
Fram till dess kommer jag att sitta här och skratta lite tror jag.