Inlägg från: qenzo |Visa alla inlägg
  • qenzo

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Ja jag vet... Men det lät som att det var jordens undergång om en katolik läste inlägget om påvens hatt. Då ställde jag frågan varför det är okej att anse HBQT vara dåliga människor, men inte få säga ngt om påvens hatt. Som fö inte var poängen i det inlägget.

SiLiOs skrev 2007-08-31 12:00:43 följande:
    Diskussionen var ju inte om påvens hatt, utan om homosexuella skall få gifta sig i kyrkan eller inte.
  • qenzo

*dagens bäst inlägg*

common people skrev 2007-08-31 12:41:21 följande:

Puh84 skrev 2007-08-31 11:47:44 följande:
    Ja, men när det kommer till att göra skillnad på människor på grund av deras sexuella läggning så är det fan inte okej att tycka precis vad man vill. Ni jämför homosexualitet (eller förlåt homosexuella HANDLINGAR *suck*) med att stjäla, ljuga, mörda, knulla någon annans fru, osv. KOM IGEN! När är det dags att inse hur elakt och fel det är, och sluta hävda att "Gud älskar alla" och "jag tycker inte illa om homosexuella". Det här handlar inte längre om vem som får gifta sig i kyrkan och inte, utan det handlar om etik, och att man faktiskt inte får häva ur sig vad som helst för att man har Bibeln som backup! Man kan inte tvinga präster att viga homosexuella om dom nu är homofober, men tack och lov finns det folk som har ett hjärta och inser att kärleken är bra mycket större än en bok som slängdes ihop för 2000 år sedan.
  • qenzo

Synd?
    Jag tycker det är en synd att prata illa om folk...

Mrscaro skrev 2007-08-31 13:13:39 följande:
    röstade absolut inte, för att homosexualitet är en synd så varför ska man då vara dubbelmoralisk o gifta sig i Guds hus, man går ju emot bibel som säger att homosexualitet är synd, Gud älsakar alla människor men hatar synden. De går helt enkelt inte ihop.
  • qenzo

Ja alla är vi ju saliga i vår tro, och min tro säger att kristendomen inte verkar vara mkt att hänga i julgranen öht.
    Men för den skull säger jag ju inte att ni som vill tro på Gud är dåliga och syndiga. Jag menar... ni har ju faktiskt vigt er liv till en "man" som inte på ngt sätt påvisat existerat på ett eller annat sätt.
    Men mår ni bra av att tro på detta "påfund" så Go for it!
    Men när ni sedan påstår att jag utför syndiga handligar med min flickvän (vi är förlovade btw) samt är ytterst dålig människa... Ja då finns inget vänligt kvar i mig heller.

Ska man jämföra religioner så är ju satanismen och hededomen riktigt okej... De utesluter ingen ;)

• qenzo

Jag har aldrig påstått att jag ska gifta mig i en kyrka.
    Jag kliver in i kyrkan endast då nöden kräver det, eller när jag känner för att ta kort på vackra målningar.

stina84 skrev 2007-08-31 13:42:21 följande:
    Varför vill du då gifta dig i kyrkan om du inte tror på gud, det är ju guds hem!
  • qenzo

Jag kliver som sagt inte in i en kyrka utan vidare.
    Har aldrig påstått att jag ska gifta mig öht. Men iom det tycker jag att det är gammalt och förlegat att vara så trångsynt som vissa kristna faktiskt är!

Puh84 skrev 2007-08-31 13:54:28 följande:
    qenzo skrev 2007-08-31 13:40:07 följande:
    Ja alla är vi ju saliga i vår tro, och min tro säger att kristendomen inte verkar vara mkt att hänga i julgranen öht.Men för den skull säger jag ju inte att ni som vill tro på Gud är dåliga och syndiga. Jag menar... ni har ju faktiskt vigt er liv till en "man" som inte på ngt sätt påvisat existerat på ett eller annat sätt.Men mår ni bra av att tro på detta "påfund" så Go for it!Men när ni sedan påstår att jag utför syndiga handligar med min flickvän (vi är förlovade btw) samt är ytterst dålig människa... Ja då finns inget vänligt kvar i mig heller.Ska man jämföra religioner så är ju satanismen och hededomen riktigt okej... De utesluter ingen ;)Stina84 skrev:Varför vill du då gifta dig i kyrkan om du inte tror på gud, det är ju guds hem!Ja, det skulle jag också vilja veta. Om ni inte tror på Gud över huvud taget, VARFÖR vill ni då gifta er i kyrkan.. som är Guds hem?? Om det hade funnits något speciellt homobröllop (i brist på bättre ordval), inte hade jag valt att ha det i så fall då.Förstår ni?
  • qenzo

Jag vill inte ha nå fler ungar... Och sist jag kollade kunde faktiskt gay-par få barn...

Gabriella S skrev 2007-08-31 13:57:29 följande:

common people skrev 2007-08-31 13:37:30 följande:
    Ja, och man bör kanske försöka kopulera med någon som man faktiskt kan bli med barn med, också...
  • qenzo

Nej men si det kan inte alla hetero-par heller.

stina84 skrev 2007-08-31 18:12:48 följande:
    Jasså du, inte naturligt iallafall
  • qenzo

Jag kan inte svara på VARFÖR man öht väljer att gifta sig i kyrkan.
    Det är ju väldigt individuellt, och förmågan att läsa tankar är inget jag utvecklat...

stina84 skrev 2007-08-31 18:13:54 följande:
    Att du inte ska gifta dig, fine det är upp till dig. Men jag kan fortfarande inte förstå varför man som homosexuell vill gifta sig i en kyrka, man kan ju likaväl gifta sig borgeligt
  • qenzo

Hm det var en tankegång jag inte funderat på. Skulle vara väldigt intresasnt att få svar på, precis som du säger!
    Ska HBQT-folket begravas i ovigd jord kanske?

Sofia t skrev 2007-08-31 18:49:02 följande:

Ni som inte tycker att homosexuelle ska få gifta sig i kyrkan va tycker ni när homosexuella begravs på guds mark? Eller att homosexuella betalar skatt till svenska kyrkan?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?