Inlägg från: bbpop |Visa alla inlägg
  • bbpop

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Free Spirit:
    Ok. Och det som ex markera har försökt få fram till dig är att hon är lika homosexuell oavsett vad hon gör. Så det går inte att skilja på homosexuell och homosexualitet på det sätt som du försöker göra.

• bbpop
    VulgusProfanum skrev 2007-11-11 00:45:09 följande:
    Ändock- du kan aldrig jämföra en illegal handling som dessutom skadar en annan människa med ett kärleksförhållande mellan två vuxna samtyckande individer. Det spelar öht ingen roll att det handlar om en annan form av sexualitet än heterosexualitet. Pedofili skadar homosexualitet gör det inte
    Exakt.
  • bbpop

Free Spirit:
    Självklart gör även du en tolkning.

• bbpop

Free Spirit skrev 2007-11-11 13:23:40 följande:

Og hur vet du det? Det går ann å lest som det står uten å tolke og vir det til det en selv vil det skal være. Selv folk som er for homofili ser hva skriften seier
    Ja, du har ju själv skrivit att du var homofob redan innan du läste om det i bibeln, så självklart har du inte läst texten helt förutsättningslöst. Du väljer att tolka bibeln homofobiskt och jag väljer att tolka bibeln på annat sätt. Inget konstigt med det. Alla har vi ett val. Problemet är bara att de kristna homofoberna TROR sig veta sanningen och sitta inne på den enda möjliga tolkningen och att deras tolkning är oundviklig. Det är naturligtvis fel. Annars hade vi, som sagt, inte haft den här diskussionen överhuvudtaget.
  • bbpop
    VulgusProfanum skrev 2007-11-11 10:14:25 följande:
    Här har jag samlat ihop lite länkar där kristna diskuterar homosexualitet och olika Bibeltolkningar. Läs dem gärna så kommer du att se att det finns andra tolkningar än endast din web.telia.com/~u38010778/homonat.htm Romarbrevet och homosexualitet- en annan tolkning än din! web.telia.com/~u38010778/homorom.htm Kristen etik inom Svenska Kyrkan- rörande homosexualitet: www.svenskakyrkan.se/utredningar/samtalsdokum...
    Den här boken är förmodligen också relevant i sammanhanget:
    www.kau.se/aktuellt/artikel.lasso

(Jag har inte läst boken själv, men den verkar intressant.)
  • bbpop
    bbpop skrev 2007-11-11 14:13:02 följande:
    Den här boken är förmodligen också relevant i sammanhanget: www.kau.se/aktuellt/artikel.lasso...
    (Jag har inte läst boken själv, men den verkar intressant.)
    Fast jag förmodar att Gabriella och Free Spirit mfl skulle avfärda hela avhandlingen som "krystade bortförklaringar" eller så.
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-11-11 17:39:08 följande:

Ni som kör med det där "skadar ingen"-argumentet fattar fortfarande inte att det inte räcker, för att något ska vara "rätt" och sanktioneras av kyrkan. Förstår du det här då: om en man skickar efter en anatomisk docka som han har sex med, så skadar det inte heller någon annan människa. Däremot så anser i alla fall jag, att det är SKADAR DEN MANNENS SJÄL. Att han skulle behöva hjälp att i stället lära sig att umgås med levande kvinnor. Och att det därför skulle vara fel av Kyrkan att jamsa med i detta, och låta honom komma till kyrkan med dockan utklädd till brud och vigas vid den. Förstår du..? Kyrkan ska inte vara en instans som ger sin välsignelse till bisarra beteenden som skadar människors SJÄLAR - bara för att det har blivit PK i samhället utanför tycka att det beteendet inte är så farligt, eller till och med helt OK. (Det finns det till och med människor som tycker så om de där dockorna idag. Läste någon sådan där samlevnadsspalt senast igår, där en förtvivlad kvinna skrev att hon hade upptäckt att hennes man hade skickat efter en docka. Samlevnadsrådgivaren tyckte att det inte var någon big deal... Snart har vi männen-som-lever-med-dockor på barrikaderna också, ska ni se...)
    Det där kanske hade varit en relevant jämförelse om dockan hade a) varit en levande myndig person, fullt kapabel att själv bestämma över sitt liv, och b) gått in i relationen av egen fri vilja, fullt medveten om vad det innebär. Men eftersom det är en död docka vi talar om går det naturligtvis inte på något sätt att jämföra med vare sig hetero- eller homosexuella relationer mellan vuxna jämlikar. Så jag skulle säga att det är du som inte förstår. Alls.
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-11-12 01:50:05 följande:

6. Eftersom barnet faktiskt bara är den ena förälderns, så lär vårdnadstvisterna bli mer komplicerade än efter en vanlig skilsmässa. Eftersom den som faktiskt har fött barnet självklart kommmer att hävda att det är hon som är den riktiga mamman, och därför har rätt till barnet. Och det skulle ju också vara rätt absurt, om det skulle vara den andra, som inte alls är släkt med barnet, som skulle få vårdnaden.
    Vilken tur att det är tillåtet med homoadoptioner idag då, så att vårdnadstvisterna inte behöver bli mer komplicerade i ett homopar än i ett heteropar! Och homoäktenskapet stärker naturligtvis skyddet ytterligare, för alla inblandade. På vilket sätt vore det absurt om inte bioföräldern fick vårdnaden efter en separation? Gäller det även barn till heteropar där den ena föräldern av en eller annan anledning inte kan få barn?
  • bbpop
    VulgusProfanum skrev 2007-11-12 09:28:22 följande:
    God insikt?Det är ju punkter som är baserade på allt annat än en god insikt. Det handlar om fördomar.
    Ja, fascinerande att man kan få in så mycket okunskap och fördomar i ett och samma inlägg...
  • bbpop
    spiritsinlove skrev 2007-11-12 04:11:26 följande:
    Shadilly

Skriver under på ditt inlägg (6064)
    Läste Gabriella S:s inlägg (6063) och insåg att jag skulle få för många tillsägelser om jag svarat rakt på det..Du sade allt som behövs sägas, Shadilly.
    Ytterst förundrad över vuxna människors oförmåga att se att de själva skapar den fördömande värld vi lever i...
    Instämmer också!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?