Inlägg från: bbpop |Visa alla inlägg
  • bbpop

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-11-05 20:09:41 följande:

Ja, och jag håller med. Det kan inte bli tydligare...
    Problemet här är ju att homofoberna inte har kommit med några konkreta "bevis" för varför texterna bara kan betyda en sak. Det enda ni verkar ha att komma med är typ "det står ju klart och tydligt" och alla försök att förklara varför man anser att texterna kan tolkas på andra sätt viftas bort som PK eller bortförklaringar. Jag är fullt medveten om att man kan göra den tolkning som du och Free Spirit m fl gör och det är ingenting jag försöker förneka eller något som jag egentligen tycker att man behöver "bevisa". Men jag anser att andra tolkningar verkar rimligare.

Du däremot förnekar att man ens KAN komma till en annan slutsats än din. Det är en oerhört arrogant inställning som i princip omöjliggör all fortsatt diskussion. Man kan ju fråga sig varför du och Free Spirit m fl ens bryr er om att delta i en diskussion som ni uppenbarligen inte är intresserade av att föra.
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-11-06 17:01:27 följande:

Da trenger du å ta en google tur å finne ut hva orde homofobi betyr..for det er ingen her på tråden som er det.
    Nja, det här har vi gått igenom tidigare i tråden och jag orkar inte åter igen leta rätt på länkar som du inte läser. Homofobi är inte bara ren 'bögskräck'. I samhällsdebatten idag används begreppet _främst_ som benämning på homofientliga strömningar och negativa åsikter om homosexualitet och homosexuella. Du och några till i den här tråden har uttryck _kraftigt_ negativa åsikter om homosexuella där man bl a har jämfört med pedofili, djursex och mord. Homosexuella har kallats äckliga, onaturliga och perversa. Klart att det är homofobi!
  • bbpop
    Loovi skrev 2007-11-06 19:54:57 följande:
    Kristendomen är emot homosexualitet. Tycker det är jättebra att homosexuella får gifta sig men varför vill dom göra det i kyrkan som är emot något som dom (uppenbarligen) är?
    Nej, kristendomen som sådan är inte emot homosexualitet. Däremot finns det många kristna som är negativa. Hur man som kristen ställer sig i frågan handlar om bibeltolkning, och här går åsikterna isär även inom kyrkorna och församlingarna. De homosexuella som vill gifta sig kyrkligt har antagligen ungefär samma anledningar som heteropar som vill gifta sig i kyrkan. Antingen är de själva troende eller också tycker de att det är en fin tradition. Idag finns det många präster som vill kunna viga homopar, men som pga lagstiftningen inte får. Det är alltså fråga om präster som inte ser någon motsättning mellan kristen tro och homosexualitet.
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-11-06 17:05:37 följande:

Og du er noe bedre som kaller folk homofobe av samme grunn?
    Det handlar inte om att homofober inte tycker som jag. Det handlar om att du och några till här gång på gång upprepar samma homofobiska åsikter. Homofobi är homofobi oavsett om man gömmer sig barom kristen tro eller inte. (Dessutom har du ju själv skrivit att du visste att homosexualitet var fel redan innan du läste om det i bibeln. Så att du har homofobiska åsikter helt oberoende av din kristna övertygelse är uppenbart.)

Och jag har inte skrivit att någon är dum i huvudet.
  • bbpop
    Loovi skrev 2007-11-06 20:13:47 följande:
    De flesta som jag träffat på som är djupt troende är emot homosexualitet och det är juh ett kändt faktum.
    Och de flesta troende jag har träffat har inga problem med homosexuella.
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-11-06 20:30:49 följande:

Nei eg har vel ik sagt at du har skrevet at noen er dum i hode, det har ei heller eg..
    Nej, nu var jag kanske lite otydlig. Gabriella verkar tycka att alla som inte håller med henne är dumma. Du tyckte att jag inte var bättre själv efter som jag använder bergeppet homofobi på ett, enligt dig, svlarvigt/felaktigt sätt. Jag tycker att det är rätt stor skillnad mellan att angripa någons åsikt och att ifrågasätta människors intelligens. Och jag har alltså inte hävdat att någon är dum i huvudet, vilket alltså Gabriella har.
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-11-06 22:19:01 följande:

For min del så tror eg ik hun mente det så gale som hun sa det. Nei du er da ik bedre selv når du kan si at folk har fobi bare fordi en ik er enig med at homofili er rett.
    Men, det är ju det här jag har försökt förklara för dig flera gånger. 'Homofobi' är INTE endast en psykologisk term. Idag används begreppet FRÄMST i samhällsdebatten för att beskriva de negativa uppfattningar som finns om homosexuella och homosexualitet. Jag har alltså inte någonstans i den här diskussionen hävdat att du eller någon annan har psykiska problem. Jag har hävdat att du och Gabriella m fl ger uttryck för starkt negativa åsikter om homosexuella. Dvs homofobi.
  • bbpop

"homomaffian"? Ojoj, Gabriella. Skulle inte du ta en paus från det här?

• bbpop

Free Spirit skrev 2007-11-10 08:45:35 följande:

Og om det er sterkt negative åsikter så bør du tenke deg godt om en gang til.
    Ok, den här meningen förstår jag inte. Kan du förklara vad du menar?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?